Varför behövs komp?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Jocke Rapp
Site Admin

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag håller med Olof och inte särskilt mycket med sourpous.

Det är svårt att gissa sig till sin subjektiva komp. Ja, man kan kanske ana att en lista är jättehård eller jättesnäll, men det är ju inte det som är problemet. Problemet är ofta att du har en lista som du tycker är hyfsat hård, men har ingen aning om du ligger på 8 av 30 eller 15 av 30. Och det spelar ganska stor roll.

Att fråga folk på forum är ju bara en fånig inställning. De som svarar i din tråd behöver ju inte alls vara mer insatta i huvudet på arrangörerna än du själv är, kanske rent av mindre insatt. Jag skulle påstå att jag är en rätt erfaren turneringsspelare och jag har även hållt i en hel del turneringar. Och även jag tycker att det är svårt att veta vad någon annan arrangör kommer sätta för komp på mina listor ibland. Och ja, jag tycker även att jag ibland har blivit felkompad, både uppåt och neråt.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Hördudu Sourpus (Ondbjörn). Eftersom du nu sticker upp och argumenterar vitt och brett, vore det litet intressant att höra hur många kompade turneringar du spelat de senaste tre åren? Min kvalificerade gissning är ganska nära 0. ;)
Det är ganska uppenbart att Olof inte har enbart positiva upplevelser av subjektiv komp - och han är således ett levande exempel på att det du argumenterar för inte stämmer - förutsatt att Olof inte är en idiot. Men det är han inte.

Men diskussionen här gäller väl vilket som är mest irriterande: Mänskliga faktorn i subjektiv komp eller malloptning med kompmall?

Själv anser jag att mallar kan förbättras, dock är den mänskliga faktorn är svårare att påverka.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

sourpus

Inlägg av sourpus »

va, bra. nu kan jag svara både herr jocke och herr lampén i samma inlägg... :D

(ja, denna posten är jääääättelång, men i och med att det är en offentlig diskussion har jag insett att det är lika bra att vara tydlig från början, så sorry om jag är långrandig, men då jag vill slippa 400 frågor om vad jag menar skriver jag redan nu så tydligt jag orkar.. :) ) //ondbjörn

(för er som bara vill ha en sammanfattning: läs sista stycket) :)

att folk som kompbedömmer på forum mycket väl kan vara dåligt insatta (som Jocke skriver) kan mycket väl vara sant. men problemet lider väl även denna diskussion av? jag säger inte att du jocke är dåligt insatt... tvärtom, VET jag att du är en erfaren och kompetent spelare. därmed inte sagt att ALLA är det, och därför spelar jag lite djävulens advokat på denna tråden, då jag tycker att subjektiv komp oförtjänt sågas längs knäskålarna av folk från höger till vänster, varav jag vet att en del aldrig spelat med/råkat ut för dylik kompbedömning (utan att nämna namn). detta till förmån för mallen, som definitivt har sina förtjänster, men att förkasta all annan form av bedömning tycker jag vore en förlust.

avslutningsvis kan jag besvara herr lampéns fråga: ja, du har rätt i att den senaste tiden har jag inte spelat nämnvärt många kompade turneringar. detta har i huvudsak två orsaker. 1: jag studerar på högskolan och närmar mig examen. detta har till följd att vissa aktiviteter har fått bortprioriteras till förmån för studier. 2: de fåtal turneringar jag upplevt att jag haft tid att åka på har händelsevis varit okompade. detta har dock till följd att jag anser mig ha en mer nyanserad bild av okompade turneringar idag, något jag (och alla jag spytt galla över på ylvas forum, som jag idag kan erkänna att, till viss del har ni rätt och jag ber om ursäkt ;) ) är glad för.

det jag skrev till jocke vill jag även säga till dig, herr lampén. jag har ingen aning om vilken spelare som döljer sig bakom många av de som skriver i denna tråd, så jag tänker inte yttra mig om Olof. han är säkert en trevlig människa, men jag anser att hans argument mot subjektiv komp är generaliserande och felaktiga.

sammanfattning för er som inte orkar läsa lång text: mallen är ganska bra, men subjektiv komp är enligt mig ett bra alternativ. jag pluggar och hinner inte spela så mycket. :( argument som "vem är du att uttala dig" (en förkortat och kanske i grövsta laget av en tolkning av kritik mot mig, med vilket jag inte avser någon kritik mot vare sig herr jocke eller herr lampén) bemöts med argumentet: "vilka är ALLA de som skriver här på forumet?"

nu ska jag sluta gnälla. :)

puss på er alla. och hoppas ingen känner sig påhoppad. jag har bara lite för mycket ledig tid just idag.. :)
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

egge

Inlägg av egge »

Jag tycker att subjektiv komp har en klar fördel. Man vet inte vad man får i komp och då blir prisutdelning och liknande mer spännande. Om vi dessutom tar med målning så blir det två subjektiva variabler. Jag vill nog inte ha det hela tiden men ibland är det rätt nice.

Min version av vad som är bäst när det gäller typ av komp är: "Den som jag inte spelat med på länge." Jag vill ha variation. Om alla använder mallen kommer jag önska en subjektiv komp och kompfritt. Om allt är subjektivt bedömt är det sjukt skönt med ett par turneringar där mallen används för att man skall vara säker på sin komp.

Subjektivt har den fördel att en specifik arrangörs preferens påverkar kompen. En arrangör som har åsikten att Necrons är skitkassa (med rätta) ger dem klart bättre komp bara för att. Det kan även vara så att en arrangör vill premiera vissa arméer. En lite "felkompad" necron lista kanske drar fram lite fler necron arméer nästa gång den turneringen spelas? Jag säger inte att det är helt rätt men jag gillar hobby aspekten i turneringar - målning, komp, uppdrag, hopsättande av armé och möjligheten att möta ovanliga arméer är något som lockar mig till turneringar istället för att skrämma bort mig. Jag vill faktiskt ha lite okända variabler i en turnering. Inte bara hardcore spel. Jag tycker inte 40k passar som ett hardcorespel.

Samtidigt kan vi komma ihåg att en arrangör kan lätt modifiera kompmallen: "Necrons börjar på 120 poäng". Dock tror jag det kan möta större motstånd än om det hade varit subjektiv bedömning och Necrons hade fått lite bättre komp bara för att de är Necrons.

När det gäller irritation över kompbedömning så tycker jag det faktiskt kan vara lite kul. Oavsett hur det blir. Det jämnar ut sig i längden. Samma sak med mall: Lite irritation käner jag när folk optat bättre än mig men det jämnar ut sig. Det viktigaste jag ser är att arrangören vågar sticka ut och testa sina saker.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

jeppeapan

Inlägg av jeppeapan »

Fördelen med kompmallen är att den har uppkommit ur 40k Sveriges diskussioner. Detta sätter nog många större tillit till än vad några få kompbedömare kan åstadkomma på några dagar.

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Frågan verkar komma ner till vad man tycker är värst; att en lista lyckas sminkas upp till för hög komp och blir felbedömd eller att en ostbomb lyckas bussas igenom i mallen.

Argument som arrangörerna skulle kompisbedöma eller inte vara nog kompetenta för att avgöra huruvida en lista är mjuk eller hård tycker jag inte att man behöver lyssna på. De flesta som arrar turneringar har spelat i åtskilliga år, med och mot det mesta och så jävla avancerat är inte spelet vi spelar.

Vad det gäller mallen så tycker jag att den är ett hedervärt initiativ, men att den i nuläget mer effekten att den likriktar listor än att den uppmanar till variation vilket innebär att man i min mening har missat målet.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Argos

Inlägg av Argos »

Bengtsson den yngre skrev:Frågan verkar komma ner till vad man tycker är värst; att en lista lyckas sminkas upp till för hög komp och blir
Vad det gäller mallen så tycker jag att den är ett hedervärt initiativ, men att den i nuläget mer effekten att den likriktar listor än att den uppmanar till variation vilket innebär att man i min mening har missat målet.
Håller med.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Jag gillar systemet med en mall. Ju mer den används desto fler kryphål kan man ju täta, eftersom den är relativt enkel att uppdatera. Sen är det ju bra att så många som möjligt får komma till tals, jämfört med subjektiv komp som görs av enskilda personer.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

efter att ha spelat med en högkompade lista med mongonobs så måste jag säga att det är lättare att få igenom ostiga saker i subjetiv komp..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Nefrums skrev:efter att ha spelat med en högkompade lista med mongonobs så måste jag säga att det är lättare att få igenom ostiga saker i subjetiv komp..
Så du menar at du inte har hittat några hål i mallen? Hej 5 deff dreads, plasmarussar och IG-hord. Jag är ledsen Jeppa, men du är ett unikum.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Skriv svar