Varför behövs komp?
Re: Varför behövs komp?
Det är alltid kombinationen bäst spelare/bäst armé/mest tur som vinner en turnering, i en kompad turnering är armén sämre, det är enda skillnaden.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."
Där håller jag inte riktigt med. Jag tycker att bäst spelare får högre krav på sig att använda sina sämre enheter bättre i en kompad turnering än i en okompad - där antal sämre enheter är lägre. Alltså tycker jag att komp ökar betoning på bäst spelare och lägger mindre betoning på bäst armé.Delirium skrev:Det är alltid kombinationen bäst spelare/bäst armé/mest tur som vinner en turnering, i en kompad turnering är armén sämre, det är enda skillnaden.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Nu tycker du säkert att jag bara är krånglig, men i själva verket blir väl kravet att använda sina sämre enheter på ett bra sätt i själva verket större i en okompad turnering där många bara har bra enheter?
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Haha, bra poäng. =)Delirium skrev:Nu tycker du säkert att jag bara är krånglig, men i själva verket blir väl kravet att använda sina sämre enheter på ett bra sätt i själva verket större i en okompad turnering där många bara har bra enheter?
Men jag tror att egges poäng var att bäst spelare är viktigare när arméerna är sämre. Eller?
-
Booogeyman
Ju fler olika komponenter en arme består av, ju svårare är det att få alla bitar på rätt plats.Jocke Rapp skrev:Haha, bra poäng. =)Delirium skrev:Nu tycker du säkert att jag bara är krånglig, men i själva verket blir väl kravet att använda sina sämre enheter på ett bra sätt i själva verket större i en okompad turnering där många bara har bra enheter?
Men jag tror att egges poäng var att bäst spelare är viktigare när arméerna är sämre. Eller?
Kanske därför många vill ha ctrl-V listor. Det är enklare
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
Du (trådstartaren) frågade varför komp behövs - en gång i tiden, typ -00 eller så skrev Jervis en artikel i WD kring detta och försökte lansera det på GT och turneringar i England. Då betydde komp arméKOMPOSITION, dvs "ok din armé har 4 dreads/ok din arme är bara jetbikes - det är sjukt coolt och udda så du får bonus". Kompen då var typ en halv wipe. Det är såhär vi i söder har tolkat, och fortfarande tolkar kompen, och vill därför ha kvar den..
Nån gång i mitten på 2000-talet kom stockholmarna med i turneringssverige och hade riktigt bögiga arméer. Lite norr om skåne började man därför använda kompen som arméKOMPENSATION för att straffa dessa listor. Det är den här övertygelsen som har levt kvar - kompen är till för att balansera listor då "GW inte kan skriva jämna codexar".
Personligen tycker jag kompen som balanserande faktor mellan codexar lite har spelat ut sin roll. Folk skiter i kompen/alt sminkar runt den och hamnar ändå i toppen - komp som kompensation i en subjektiv bedömning har funnits i år och ändå placerar sig samma personer i toppen.
Mallen är en rolig idé och den funkar bra i fantasy med sina 13 listor. 40k har alltid haft många fler vilket innebär längre tid mellan codexar vilket i sin tur innebär större skillnader mellan dessa. Ett par personer har gjort ett hästjobb med mallen men den är ändå inte perfekt vilket innebär att ett par personer hittar hålen och glider igen med en bajslista. Frågan är lite hur många turneringar man "vågar offra" för att få en bra mall, mellan varje uppdatering hinner en ny oprövad lista komma ut. Dessutom har mallen en tendens att främst se till varje enhet i sig och inte till hur listan fungerar som en enhet..
Summa sumarum - kompen, i betydelse KOMPENSATION, har lite spelat ut sin roll då ETC och annat har fått folk mycket mer tävlingsinriktade. Det har lett till att folk spelar hårda listor oavsett dålig komp och ändå placerar sig högt. Vad som snarare är intressant är att återinför KOMPOSITION och belöna de som spelar temade, udda, "roliga" listor om något och då till en poäng motsvarande en halv wipe eller nåt. (Detta hade även löst tråden om kompens betydelse - kompositionspoängen hamnar som en bonus i slutet likt målning fast värt mindre..)
/Pär
Nån gång i mitten på 2000-talet kom stockholmarna med i turneringssverige och hade riktigt bögiga arméer. Lite norr om skåne började man därför använda kompen som arméKOMPENSATION för att straffa dessa listor. Det är den här övertygelsen som har levt kvar - kompen är till för att balansera listor då "GW inte kan skriva jämna codexar".
Personligen tycker jag kompen som balanserande faktor mellan codexar lite har spelat ut sin roll. Folk skiter i kompen/alt sminkar runt den och hamnar ändå i toppen - komp som kompensation i en subjektiv bedömning har funnits i år och ändå placerar sig samma personer i toppen.
Mallen är en rolig idé och den funkar bra i fantasy med sina 13 listor. 40k har alltid haft många fler vilket innebär längre tid mellan codexar vilket i sin tur innebär större skillnader mellan dessa. Ett par personer har gjort ett hästjobb med mallen men den är ändå inte perfekt vilket innebär att ett par personer hittar hålen och glider igen med en bajslista. Frågan är lite hur många turneringar man "vågar offra" för att få en bra mall, mellan varje uppdatering hinner en ny oprövad lista komma ut. Dessutom har mallen en tendens att främst se till varje enhet i sig och inte till hur listan fungerar som en enhet..
Summa sumarum - kompen, i betydelse KOMPENSATION, har lite spelat ut sin roll då ETC och annat har fått folk mycket mer tävlingsinriktade. Det har lett till att folk spelar hårda listor oavsett dålig komp och ändå placerar sig högt. Vad som snarare är intressant är att återinför KOMPOSITION och belöna de som spelar temade, udda, "roliga" listor om något och då till en poäng motsvarande en halv wipe eller nåt. (Detta hade även löst tråden om kompens betydelse - kompositionspoängen hamnar som en bonus i slutet likt målning fast värt mindre..)
/Pär
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Väl skrivet.
Jag som spelar lika mycket fantasy som 40K måste säga att fantasymallen är riktigt nice, dock har den ju tagit flera år att få till det den är idag (den var sjukt kass i början). Så jag känner att 40K mallen har kommit väldigt långt på den "korta" tiden den har funnits. Jag tycker att man kan använda den hur många gånger som hällst för att få den bättre. Fantasy varianten uppdateras ju flera gånger om året fortfarande.
Jag som spelar lika mycket fantasy som 40K måste säga att fantasymallen är riktigt nice, dock har den ju tagit flera år att få till det den är idag (den var sjukt kass i början). Så jag känner att 40K mallen har kommit väldigt långt på den "korta" tiden den har funnits. Jag tycker att man kan använda den hur många gånger som hällst för att få den bättre. Fantasy varianten uppdateras ju flera gånger om året fortfarande.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
-
LordTengil
En annan viktig fördel av kompmallen finns för alla de som inte spelar stora turneringar.
Jag har själv bara börjat spela på "riktiga" turneringar, och de flesta av mina matcher går fortfarande i form av småturneringar hemma med ca 6 deltagare. De flesta av oss spelar casual, och har casual arméer, dvs efter ett tag har man lite av varje.
Att här ha en kompmall som balanserar ut listor mot varandra är ovärderligt! Det get alla en chans, även dem som inte har råd/ork/tid att bygga 20 warlocks på jetbike. Det är fortfarande så att det är ungefär samma spelare som vinner, antagligen på grund av skicklighet, men variationen på enheter har ökat på de tuffare spelarna, och de mer casual spelarna känner att de har en rättvis chans!
Jag misstänker att de flesta som spelar casual på spelbutiker mm inte använder komp, men en enkel kompmall ger dem åtminstone en chans.
Tack ni som lagt ner mycket tid och ork på kompmallen.
Jag har själv bara börjat spela på "riktiga" turneringar, och de flesta av mina matcher går fortfarande i form av småturneringar hemma med ca 6 deltagare. De flesta av oss spelar casual, och har casual arméer, dvs efter ett tag har man lite av varje.
Att här ha en kompmall som balanserar ut listor mot varandra är ovärderligt! Det get alla en chans, även dem som inte har råd/ork/tid att bygga 20 warlocks på jetbike. Det är fortfarande så att det är ungefär samma spelare som vinner, antagligen på grund av skicklighet, men variationen på enheter har ökat på de tuffare spelarna, och de mer casual spelarna känner att de har en rättvis chans!
Jag misstänker att de flesta som spelar casual på spelbutiker mm inte använder komp, men en enkel kompmall ger dem åtminstone en chans.
Tack ni som lagt ner mycket tid och ork på kompmallen.
- NilssonHarHund
Å andra sidan är det svårt för en duktig spelare som vanligtvis inte spelar på turneringar att anamma komp. Det tillför väldigt många fler parametrar till metaspelet som kan vara svåra att överblicka. Det räcker inte längre att lära sig codex och grundregler, utan man måste ta till sig ytterligare ett lager. Även om man kompenseras för "dåliga" val kan det ge oväntade konsekvenser för nybörjaren ("varför får jag inte spela den lista jag vill?" eller för all del denna tråds topic).
ETC-listorna visar att det finns mycket sten-sax-påse i 40k. Jag anser att den är kvar i spelet även med komp. Vissa listor har svårt mot varandra, trots att de kompas lika. Det är väldigt få saker som är bra mot precis allt och den som lär sig hitta och spela sådana kombinationer tycker jag ska premieras.
Vidare tycker jag metaspelet tar för mycket plats i hobbyn. I synnerhet detta komp- och ostgnällande som vi aldrig blir av med. Alla förluster tycks skyllas på antingen dålig lottning eller felkompad och/eller ostig motståndarlista, aldrig om spelskicklighet.
ETC-listorna visar att det finns mycket sten-sax-påse i 40k. Jag anser att den är kvar i spelet även med komp. Vissa listor har svårt mot varandra, trots att de kompas lika. Det är väldigt få saker som är bra mot precis allt och den som lär sig hitta och spela sådana kombinationer tycker jag ska premieras.
Vidare tycker jag metaspelet tar för mycket plats i hobbyn. I synnerhet detta komp- och ostgnällande som vi aldrig blir av med. Alla förluster tycks skyllas på antingen dålig lottning eller felkompad och/eller ostig motståndarlista, aldrig om spelskicklighet.
Jag som är nöjd om jag lägger mig top 50% tycker att kompen gör ett bra jobb med att få bort de grisigaste listorna, de som skulle innebära auto-förlust då jag inte har vare sig lust eller råd att skaffa 9-2/mongo-council/eller-så-vidare (eller ens en massa plague marines).
Allt kanske inte blir perfekt (än) med kompen, men bra mycket bättre i det att jag upplever att jag i alla fall har en chans, oavsett vad jag spelar.
Allt kanske inte blir perfekt (än) med kompen, men bra mycket bättre i det att jag upplever att jag i alla fall har en chans, oavsett vad jag spelar.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-