AIRBRUSH GUIDE

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
imp

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av imp »

Boggalogg skrev:
imp skrev:Det bästa för färgen är att använda samma lösningsmedel som redan finns i burken, alltså vatten. Använder man nåt med ammoniak (fönster puts/spolarvätska) så bryter det kemiskt ner pigmenten i färgen.
Tror du blandar ihop ämnena lite där. Fönsterputs/spolarvätska innehåller tensider, vilket är nästan direkt avgörande för att få bort döda insekter från exempelvis vindrutan på bilen. De döda insekterna däremot avger ammoniak, vilket är direkt skadligt för din lack
Nä, inte tensider jag menar. Tensider ska inte kunna bryta ner pigmenten kemsikt. En tensid är en lång kolvätekejda (typ olja, den tycker inte om vatten), sen så har den ett huvud som gillar vatten (tänk spermie, så får du en rätt ok liknelse). Det tensiderna gör är att de kapslar in sina svansar tillsammans, med huvudena utåt, så att en boll bildas. Innuti den bollen kan även smuts kapslas in, då sån smuts som inte heller gillar vatten, t.ex. fett från hamburgaren.

Ammoniak används ofta (inte alltid) i t.ex. fönsterputs, då det är fettlösande, men det innebär också att man då fördelar en del av fettet, som kan finnas på rutan, över hela rutan. Om man sniffar ammoniak kan det börja lösa upp fettet som finns i hjärnan, något att sträva efter =)
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Samuel

Inlägg av Samuel »

Idag knackade en man på dörren. Han hade kärlek med sig.

Bild

Claimh_Solais

Inlägg av Claimh_Solais »

Tänkte först göra en ny tråd men kanske frågar färd

Råkade böja min nål i brushen (fråga mig inte hur) som tur var hade jag en gammal brush jag kunde sno nålen från..
men nu till frågan vart kan man fixa nya nålar ? eller är det kört om man sabbar en till :?

frigobben

Inlägg av frigobben »

Jag minns inte vilken du köpte, men finns det inte som reservdel att köpa? Det gjorde det till min (Neo for Iwata).

Användarvisningsbild
Cliffisen

Inlägg av Cliffisen »

Grym guide detta. Tack vara denna tråd vill jag nu ta steget till airbrush och se vad det kan göra för mitt målade.

Jag är dock inte så intresserad av att spendera massa pengar på något som kanske inte är för mig.

Kompressor är löst (får låna en).
När det gäller själva sprutan, vet jag (nu) att jag vill ha en topmatad burk och med 2 stegs action (mina ord, vet inte hur terminologin egenligen lyder).
Har tittat lite på Biltema för 199 kr eller någon från Ebay för runda hundralappen.
Gillar jag det så kommer jag investera i bättre utrustning ganska omgående har jag en känsla av.

jag har en fundering dock. På många sprutor ser man 0.2 eller 0.3 mm ect. Jag gissar att detta är själva mynningen eller storleken på nålen. Men jag undrar vad skillnaden blir i praktiken ?

Edit: En felaktig länk.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Det är storleken på "hålet" fram.
0.2 är väldigt litet och blir gärna stopp eller torkad färg på nålen.
0.3 eller 0.4 är ganska standard och funkar till nästan allt utom supersmå detaljer, men det kommer du inte att göra i början ändå....

Användarvisningsbild
Cliffisen

Inlägg av Cliffisen »

Den kompressorn jag ska få låna är ett tröskverk, låter som en traktor :S

Då jag gärna vill använda airbrushen i ett rum som ligger ovanpå vårt sovrum behöver jag en tyst(are) lösning som inte kostar 3-4k.

Någon som har erfarenhet av bara en tank och vad bör jag tänka på isåfall om jag ska använda en sådan ?
(svärföräldrarna, som inte bor så långt härifrån har en jättekomressor som jag tänkte att jag kunde använda mig av för att "tanka" den, men är osäker på
om det fungerar så).

Anyone ?

Edit: "Co2 tank" till tank

joda

Inlägg av joda »

Biltemas omtalade airbrush ( http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... uta-17372/ )

Är det någon som testat den som vet vad det går att få för max-spridning på den, går den att använda även för att basecoata mindre modeller?

/Johan

Användarvisningsbild
Ismeno

AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Ismeno »

Har en dylik, fungerar alldeles förträffligt, otroligt prisvärd. Använder den till det mesta och har inte haft några bekymmer med den. Visst, inte kan den jämföras med riktiga dyrgripar, men man får väldigt mycket för pengarna imho.

joda

Inlägg av joda »

Låter bra. Går det att få bra spridning på den för att göra grundmålning/primening av vanliga figurer?
Ismeno skrev:Har en dylik, fungerar alldeles förträffligt, otroligt prisvärd. Använder den till det mesta och har inte haft några bekymmer med den. Visst, inte kan den jämföras med riktiga dyrgripar, men man får väldigt mycket för pengarna imho.

Skriv svar