LBK mallen v1.5 BETA2
Re: LBK mallen v1.5 BETA2
Som dhettneck säger så måste man höja 0-nivån om man ska släppa in alla flyg på komp 0, detta då mallens mål väll är (optade) arméer på samma komp ska vara lika starka.
Personligen anser jag att man inte ska vara piskad att spela flygare, då måste (tyvärr) några av dem kompa redan vid första.
Vidare anser jag att drakens komp bör vara:
1 each Heldrake (not counting the first Heldrake with Hades Autocannon)
Detta då jag tror att de flesta är överens om att hades-kanonen inte är som lika hemsk som baleflamer och att undantaget inte särskilt komplicerat.
Personligen anser jag att man inte ska vara piskad att spela flygare, då måste (tyvärr) några av dem kompa redan vid första.
Vidare anser jag att drakens komp bör vara:
1 each Heldrake (not counting the first Heldrake with Hades Autocannon)
Detta då jag tror att de flesta är överens om att hades-kanonen inte är som lika hemsk som baleflamer och att undantaget inte särskilt komplicerat.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
LBK mallen v1.5 BETA2
Tycker första nightschyte, stormraven och drake(med flamer) ska kompa. För de är sådana matchvinnare på egen hand. (Draken jag spelade med på lincon var heeelt bruten när väldigt många andra lämnade flygen hemma och då mötte jag inte en enda marine spelare)
Enda anledningen att folk lämnar flygen hemma är för att alla andra flyers kompar och folk antar att ingen kommer ta dem. Jag tycker nog det enda som ska kompa med en gång är vissa specialkaraktärer. Men vill man ha mjuka arméer på komp 0 så borde vi kompa mer saker.LillePer skrev:Tycker första nightschyte, stormraven och drake(med flamer) ska kompa. För de är sådana matchvinnare på egen hand. (Draken jag spelade med på lincon var heeelt bruten när väldigt många andra lämnade flygen hemma och då mötte jag inte en enda marine spelare)
Grejen är ju att ingen verkar veta hur hårt komp 0 ska vara..
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Problemet som jag upplevt det är att om man själv spelar en komp 0 lista och möter ex. komp 2 på samma turnering så blir "straffet" vid poängsammanställningen i slutet för litet för att det ska löna sig att spela komp 0. Jag har spelat komp 0 vid flera turneringar där det varit tillåtet att kompa 2 och jag lägger nog ner att spela komp 0 listor framöver.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker precis tvärt om. På Lincon där man spelade om 12p per match var komp 2 riktigt kasst att spela då man max kunde vinna med 10-2 mot en komp 0 lista och förlorade matchen med 4-8 om man spelade draw.Röde skrev:Problemet som jag upplevt det är att om man själv spelar en komp 0 lista och möter ex. komp 2 på samma turnering så blir "straffet" vid poängsammanställningen i slutet för litet för att det ska löna sig att spela komp 0. Jag har spelat komp 0 vid flera turneringar där det varit tillåtet att kompa 2 och jag lägger nog ner att spela komp 0 listor framöver.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Hur kom du fram till att det är den enda anledningen? Antar du att alla har samma syn som du på saken? Antar du att alla vill spela flygare men de hålls ner av mallen?Flogger skrev:Enda anledningen att folk lämnar flygen hemma är för att alla andra flyers kompar och folk antar att ingen kommer ta dem. Jag tycker nog det enda som ska kompa med en gång är vissa specialkaraktärer. Men vill man ha mjuka arméer på komp 0 så borde vi kompa mer saker.LillePer skrev:Tycker första nightschyte, stormraven och drake(med flamer) ska kompa. För de är sådana matchvinnare på egen hand. (Draken jag spelade med på lincon var heeelt bruten när väldigt många andra lämnade flygen hemma och då mötte jag inte en enda marine spelare)
Grejen är ju att ingen verkar veta hur hårt komp 0 ska vara..
För egen del kan jag säga att om inte Storm Raven och Baleflamer Draken kompar kan man lika gärna lägga ner.
Skillnaden är väl kanske att du vunnit och jag förlorat. Jag kommer inte att akta mig för komp 2 och absolut inte komp 1 om det är tillåtet att kompa 2 framöver. Att undvika komp och komma med en lite mjukare lista och hela tiden få känslan av att man börjar i underläge är helt enkelt tråkigare än att få lite kompstraff. Det är iaf min slutsats. Jag spelar ju dessutom rätt lite så redan där är jag på efterkälken.DHettNeck skrev:Jag tycker precis tvärt om. På Lincon där man spelade om 12p per match var komp 2 riktigt kasst att spela då man max kunde vinna med 10-2 mot en komp 0 lista och förlorade matchen med 4-8 om man spelade draw.Röde skrev:Problemet som jag upplevt det är att om man själv spelar en komp 0 lista och möter ex. komp 2 på samma turnering så blir "straffet" vid poängsammanställningen i slutet för litet för att det ska löna sig att spela komp 0. Jag har spelat komp 0 vid flera turneringar där det varit tillåtet att kompa 2 och jag lägger nog ner att spela komp 0 listor framöver.
Min ambition är ju inte att vinna turneringar, för så bra är jag inte som spelare, utan att undvika nedre halvan av startfältet.
LBK mallen v1.5 BETA2
Kan ju vara synd att komma med en lite ooptad komp 0 lista och möta en som optad till Max i händerna på en bra spelare. Då kanske några vill spela en hårdare lista för att kunna få en jämnare match på brädet (kanske inte i resultat, men iaf mer givande match på brädet)
Tror det är så Roger tänker. Även om jag antagligen kommer spela komp 0 nästa lincon för att ha chans att vinna skiten igen...
Tror det är så Roger tänker. Även om jag antagligen kommer spela komp 0 nästa lincon för att ha chans att vinna skiten igen...
Det stämmer bra det.LillePer skrev:Kan ju vara synd att komma med en lite ooptad komp 0 lista och möta en som optad till Max i händerna på en bra spelare. Då kanske några vill spela en hårdare lista för att kunna få en jämnare match på brädet (kanske inte i resultat, men iaf mer givande match på brädet)
Jag förstår även hur det kan kännas om kompstraffet upplevs för hårt eller om man som jag på en turnering nyligen, inte tagit hänsyn till "metat" och gav bort alldeles för mycket poäng pga av det. Där kändes matcherna oerhört jämna och kul på bordet och jag fick bra med spö när vi räknade poängen på slutet. Det är inte heller roligt. Skillnaden är att där hade jag inte tänkt efter och gjort min läxa alls.
Skillnaden ligger nog som Lilleper påpekar i optning och rutin. Jag får helt enkelt föröka skaffa mig lite såna skills om jag ska känna mig nöjd med komp 0 listor.
Håller med flogger i just detta. Det finns jättemånga gamewinner enheter som inte alls kompas på första nivån och andra enheter som är mycket bättre än både drakar, stormrövar och croissanter. Jag tror överlag att folk måste anpassa sitt spelsätt och sina arméer till att flyers är en del av spelet. Att kompa bort dessa löser i längden ingenting utan då bygger bara folk arméer utan att kunna hantera dessa och man tycker de fortfarande är brutna pga att ens armé inte kan hantera den aspekten i spelet.