CSM, Orks och annat 6th
CSM, Orks och annat 6th
Lillen skrev:Tycker inte varje enhet scarabs bör kompa med spindlar. För en enhet och tre spindlar är fortfarande hanterat och in kompar redan i monsterkomp. Andra enheten vid 6 spindlar är dock värre då du föder upp ettan och skickar iväg den. Sen kan man sakta föda upp tvåan och lagom skicka iväg den när ettan är död.
Två femor wraiths är också hanterbart utan D-lords. Små dakka tar ner wraiths hyfsat fort. Så v10 är lagom ändå om man räknar D-lord som två. Man kanske till och med ska räkna andra D-lorden som tre wraiths?
1 10v wraiths in the army. ( count first D-lord as 2 wraiths and second as 3 wraiths)
Annars håller jag med dig.
En enhet med destroyer lord ska kompa. Den är så sjukt hård och bara tankar wounds så den oftast kommer fram oskadd.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Re: CSM, Orks och annat 6th
Fråga angående formulering i Necron-mallen:
1 Each Cryptek (if army includes Nightscythe) after the first with; Abyssal Staff (only if army includes Deathmarks) and/or Voltaic staff.
Har jag förstått rätt om jag påstår:
Cryptek med Voltaic staff i Nightscythe = komp 1 (och ytterligare 1 för flyern alltså komp 2 i praktiken)
Cryptek med Abyssal staff och Deathmarks med möjlighet att åka Nightscythe = komp 1 (2 enl. ex. ovan)
Cryptek med Abyssal staff och Deathmarks utan Nightscythe = komp 0
Jag tänkte snickra lite listor inför sensommaren/hösten...
1 Each Cryptek (if army includes Nightscythe) after the first with; Abyssal Staff (only if army includes Deathmarks) and/or Voltaic staff.
Har jag förstått rätt om jag påstår:
Cryptek med Voltaic staff i Nightscythe = komp 1 (och ytterligare 1 för flyern alltså komp 2 i praktiken)
Cryptek med Abyssal staff och Deathmarks med möjlighet att åka Nightscythe = komp 1 (2 enl. ex. ovan)
Cryptek med Abyssal staff och Deathmarks utan Nightscythe = komp 0
Någon mer som läser det så?Zurken skrev:Så läser jag det med.
Jag tänkte snickra lite listor inför sensommaren/hösten...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
CSM, Orks och annat 6th
Absolut. Man vill straffa Crypteks i flyg och då är voltaic alltid bra och abyssal bara med deathmarks. Helt rätt tolkat.
Sv: CSM, Orks och annat 6th
Vi ändrar delvis enligt er feedback, crypteks med elaka saker kompar 1 totalt till skillnad mot ett komp per kryptek som det var innan. Scarabs kompar bara om det finns med spindlar. Första flyget kompar inte men gör det svårt att få in anda fordon (kommer att vara likadant för IGs flyg).
Lite lång text men vi tror vi fått med det vi vill, några högljudda åsikter?
1 Immotek the storm lord
1 V1 Crypteks (if army includes a Night Scythe) with; Abyssal Staff (only if army includes Deathmarks) and/or Voltaic staff
1 Each Necron Flyer after the first
1 Each Mindshackle scarabs on Destroyer Lord/s or if an Command Barge exists in the army
1 V2 Annihilation barges
1 Each unit of Wraiths after the first (If a Destroyer Lord is present; 1 Each unit of Wraiths including the first)
1 Each unit of Canoptek Scarabs after the first if there is a unit of Canoptek Spyders in the army
1 V8 vehicles and monstrous creatures. Count the first Necron flyer as 8 vehicles if it is a Night Scythe and as 6 if it is a Doom Scythe and each thereafter as 2. Count each Annihilation barge and Command barge as 2. And additional 1 if V12 and V16.
1 Army includes an Allied Detachment (plus any penalties occurred from that army)
Lite lång text men vi tror vi fått med det vi vill, några högljudda åsikter?
1 Immotek the storm lord
1 V1 Crypteks (if army includes a Night Scythe) with; Abyssal Staff (only if army includes Deathmarks) and/or Voltaic staff
1 Each Necron Flyer after the first
1 Each Mindshackle scarabs on Destroyer Lord/s or if an Command Barge exists in the army
1 V2 Annihilation barges
1 Each unit of Wraiths after the first (If a Destroyer Lord is present; 1 Each unit of Wraiths including the first)
1 Each unit of Canoptek Scarabs after the first if there is a unit of Canoptek Spyders in the army
1 V8 vehicles and monstrous creatures. Count the first Necron flyer as 8 vehicles if it is a Night Scythe and as 6 if it is a Doom Scythe and each thereafter as 2. Count each Annihilation barge and Command barge as 2. And additional 1 if V12 and V16.
1 Army includes an Allied Detachment (plus any penalties occurred from that army)
Re: Sv: CSM, Orks och annat 6th
Vänta nu?Pärssi skrev: 1 V1 Crypteks (if army includes a Night Scythe) with; Abyssal Staff (only if army includes Deathmarks) and/or Voltaic staff
Betyder det att första Cryptek kompar oavsett poäng man spelar på?
Eller:
Första Cryptek med Voltaic staff i en lista som också innehåller en Nightscythe kompar 1.
Första Cryptek med Abyssal staff i en enhet Death Marks kompar 1 men bara om listan också innehåller en Nightscythe.
Andra (eller ännu fler) Cryptek förändrar inte kompen utan den är fortfarande 1.
Eller hur menar ni? Jag tyckte det blev ännu rörigare att förstå nu... Kan någon förklara för en farbror?
Och så...
Att Destroyer Lorden med Mindshackle Scarabs även fortsatt kompar 1 säger jag inte så mycket om, men Wraiths börjar vara lite överskattade nu när Eldar och Tau-böckerna kommit. Färre och färre arméer har svårt att hantera Wraiths. Åtminstone så är en enhet hanterbar för de flesta.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Tycker om förändringarna, crons var lite väl hårt åtgångna innan.
Ang. techs så tycker jag det känns uppenbart att de bara kompar om flygare finns.
Ang. wraiths kan jag bara hålla med. Senaste faq:n där de gjorde look out sir sämmre har även den gjort sitt för att försämmra lord+wraiths. Tycker inte en lord med ms+wraiths skall kompa 2. Faktiskt inte ens 1...
Ang. techs så tycker jag det känns uppenbart att de bara kompar om flygare finns.
Ang. wraiths kan jag bara hålla med. Senaste faq:n där de gjorde look out sir sämmre har även den gjort sitt för att försämmra lord+wraiths. Tycker inte en lord med ms+wraiths skall kompa 2. Faktiskt inte ens 1...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Sv: CSM, Orks och annat 6th
Du får komp om du har fler än en Cryptek (på 1850poäng), dvs den första kompar inget sen får du bara ett i komp oavsett hur många du har.Röde skrev:Vänta nu?Pärssi skrev: 1 V1 Crypteks (if army includes a Night Scythe) with; Abyssal Staff (only if army includes Deathmarks) and/or Voltaic staff
Betyder det att första Cryptek kompar oavsett poäng man spelar på?
Eller:
Första Cryptek med Voltaic staff i en lista som också innehåller en Nightscythe kompar 1.
Första Cryptek med Abyssal staff i en enhet Death Marks kompar 1 men bara om listan också innehåller en Nightscythe.
Andra (eller ännu fler) Cryptek förändrar inte kompen utan den är fortfarande 1.
Eller hur menar ni? Jag tyckte det blev ännu rörigare att förstå nu... Kan någon förklara för en farbror?
Och så...
Att Destroyer Lorden med Mindshackle Scarabs även fortsatt kompar 1 säger jag inte så mycket om, men Wraiths börjar vara lite överskattade nu när Eldar och Tau-böckerna kommit. Färre och färre arméer har svårt att hantera Wraiths. Åtminstone så är en enhet hanterbar för de flesta.
Wraiths är fortfarande en så pass kompetent enhet, kanske de senaste två codexarna har lättare för dem men mallen försöker ta hänsyn till en enhet jämfört med alla codexar.
CSM, Orks och annat 6th
Så vad exakt kan man göra mot en destroyer lord med mind shackle och 6 wraiths? Vad jag märkt krävs det oftast större delen av en 1850 armé för att ens kunna döda det där. Bör verkligen inte gå in på komp 0.refabricated skrev:Tycker inte en lord med ms+wraiths skall kompa 2. Faktiskt inte ens 1...
Eller pratar vi om vanliga lords och inte destroyer lords?
Hur blev look out sir dåligt i senaste FAQen? Har jag missat något?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Det blev ändrat till att om man klarar LoS så går träffen till den modell som står närmast karaktären, så man kan inte sprida wounds (som tas i samma runda) på samma sätt som förr. (Hur det blir om man ställer flera modeller i BtB ska jag inte ge mig in i, men man blir hur som känsligare mot blasts isf.)
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-