CSM, Orks och annat 6th

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Flogger

CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Flogger »

Vilket än en gång blir problem eftersom vi inte vet hur hårt komp 0 ska vara :p
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Valrosskorv

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Valrosskorv »

arnestig skrev:D-lorden ignorerar inte terräng.
Hur är det med Belial - har inte han lite shooting också inbakat?
Han har en Storm Bolter. That's it.

daskad

Inlägg av daskad »

Röde skrev:
Flogger skrev:
Röde skrev: Lite Som med Belial och en stor enhet deepande sköldtermosar. De har du inte så lång stund på dig att skjuta ut innan du har dem i ansiktet. De nämns ju inte ens i mallen och de är ju ändå scoring...
De kan inte gå 12" och Ignorera terräng, samt har de färre wounds än wraiths+Dlord. Belial slår inte ens nära så hårt som en Dlord och har inte heller T6 så kan instagibbas (och inte få ställa sig upp). Samt kostar en stor termos enhet mer

Nej, inte riktigt samma sak tycker jag.
Nej det är det inte. Det har du rätt i. Men de dimper ner där spelaren vill utan scatter i den runda spelaren vill. Twinlinkat skytte, splitfire... Kan vara svårt för många att hantera.
Att Destroyer Lord med Mindshackle scarabs och en enhet wraiths kompar 2 med en del andra rätt tuffa enheter inte ens omnämns i mallen känns skevt. Och ska du nu försöka klämma in mer än en cryptek tillsammans med ovannämnda enheter kompar du 3. Och så ville man ha flyg i 6e... ;)
En 10 man dunderminators med 2 cykloner kostar i runda svängar 700p. En destroyer lord med 6 wraiths kostar ca 370p. Där har du varför Thunderhammers inte kompar medan de bättre wraithsen gör det.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Jo visst är det skillnad. En annan skillnad är ju scoringbiten och 2+, 3++ kontra 3++ och dubbla wounds. Kanske inte världens bästa jämförelse, men så skiljer det 2 i komp också. Med lite tur har du 2 (-3) rundors skytte på dig att skjuta ut Wraiths medan du sannolikt har 1 runda på dig att skjuta ut Termies.

Jag är ny i diskussioner om mallar. Jag har inte brytt mig nämnvärt tidigare utan gillat läget eller struntat i att spela istället. Skillnaden är att jag gärna spelar turneringar numera eftersom jag spelar så lite i övrigt. Det gör ju att jag vill höja ett finger här och var för saker jag tycker är fel.

Problemet med en mall som vill kompa det värsta av det värsta när GW sprutar ur sig Codexar är väl att man riskerar att halka efter med kompen och silar mygg och sväljer kameler.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Halvar

Inlägg av Halvar »

fast om du bara tar bort mindshackle scarabs får du bort ett komp om jag inte minns fel. visst, du är inte längre oövervinnlig mot tyranids och närstridskaraktärer men du tjänar ett komp. och wraiths har du bara en rundas skytte mot om han börjar. 12 + 1t6 tum obehindrat hoppetosseri första rundan plus 12 tum obehindrat hoppetosseri andra rundan med en charge på det. i snitt har motståndaren ca 1 tum kvar att stå på om man har standarddeployment och 11,5 tums deployment som blir på de flesta köpebord. för destroyer lord har väl inte fleet?
Ja' än't bittä'!

daskad

Inlägg av daskad »

MSS är bruten, Den ska kompas. Så är det bara! Jag tycker inte att någon ska kunna komma undan med att få ha MSS. Eller så ska det läggas till om transport finns i armén. Inte bara CCB
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Pärssi

Sv: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Pärssi »

Bra jämförelse ovan, wraiths kommer att kompas som innan.

MSS kommer att omformuleras till (vi när resonerat på samma sätt som du);

1 Each Mindshackle scarabs on Destroyer Lord/s or if a vehicle with transport capacity exists in the army (that can be used by the Necrons)

Användarvisningsbild
Flogger

CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Flogger »

Pärssi skrev:Bra jämförelse ovan, wraiths kommer att kompas som innan.

MSS kommer att omformuleras till (vi när resonerat på samma sätt som du);

1 Each Mindshackle scarabs on Destroyer Lord/s or if a vehicle with transport capacity exists in the army (that can be used by the Necrons)

Bör lägga till "if veil of darkness exists in The army".

Annars asbra.

Poet

Inlägg av Poet »

Hmm.. Mindshacle scarabs e jättebra.. håller med.. och jag hatade att spela mot dem.. MEN.. jag hatar/hatade även att spela mot flygande monster, 35+ bikes, siflemen dreads, etc etc...

Var inte själva tanken med LBK-mallen att man enbart skulle straffa det absolut hårdaste, och inte ha det som en RT-kompmall?

Nids går igenom mallen like nobody's business.. och ändå gnäller Flogger..

Tau/Eldar.. kompa dem lika hårt som necrons.. dvs.. markerlights, riptides, broadsides me drones.. commander? som tar bort cover/ger andra abilities, allt ska kompa stenhårt..

Mindshacle på en vanlig overlord borde inte kompa, inte ens med flygare (Då man inte kan spela med flygare eftersom dem e sönderkompade) Sen tycker jag inte att wraiths ska kompa extra för att man har en destroyer lord i armèn om han inte har 2+ save..

Men ska vi börja gå in på upgrades så kommer komp-listan bli jävla lång.

Kan ju lika gärna spela okompat, eftersom det oftast till och med är mer "rättvist" än med komp-mallarna...?

Skoj att folk engagerar sig i hobbyn dock!

Kram på er

Användarvisningsbild
Flogger

CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Flogger »

Poet skrev:Hmm.. Mindshacle scarabs e jättebra.. håller med.. och jag hatade att spela mot dem.. MEN.. jag hatar/hatade även att spela mot flygande monster, 35+ bikes, siflemen dreads, etc etc...

Var inte själva tanken med LBK-mallen att man enbart skulle straffa det absolut hårdaste, och inte ha det som en RT-kompmall?

Nids går igenom mallen like nobody's business.. och ändå gnäller Flogger..

Tau/Eldar.. kompa dem lika hårt som necrons.. dvs.. markerlights, riptides, broadsides me drones.. commander? som tar bort cover/ger andra abilities, allt ska kompa stenhårt..

Mindshacle på en vanlig overlord borde inte kompa, inte ens med flygare (Då man inte kan spela med flygare eftersom dem e sönderkompade) Sen tycker jag inte att wraiths ska kompa extra för att man har en destroyer lord i armèn om han inte har 2+ save..

Men ska vi börja gå in på upgrades så kommer komp-listan bli jävla lång.

Kan ju lika gärna spela okompat, eftersom det oftast till och med är mer "rättvist" än med komp-mallarna...?

Skoj att folk engagerar sig i hobbyn dock!

Kram på er

Just nu tycker jag nidsen ligger bra i mallen. Samma med Tau och Eldar. Banner of devestation kompar ju typ 1 numera så Ravenwing känns ok.

Däremot håller jag med om psyflemen.
De borde inte räknas till psycannons, det kan tas bort och psycannon minuset strypas till. Sedan kan man sätta V1 på psyflemen. Vill man ha 3st utan komp får man vackert ta 2 utan psybolt ammo.

Men komp 0 börjar komma till en jämnare gräns nu tycker jag.
Senast redigerad av 1 Flogger, redigerad totalt 23 gånger.

Skriv svar