Orks orks orks

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Ajvar

Re: Orks orks orks

Inlägg av Ajvar »

lonestar skrev:Ser trevligt ut med massa orks.
tack! de är ganska lätta att känna sympati med tycker jag :-)

Ajvar

Inlägg av Ajvar »

Ismeno skrev:Så nice! Nu blir man ju sugen på att dra igång sitt gamla insomnade projekt igen.
tackar :-) bara att dra igång världen behöver fler orker! :-D

Ajvar

Inlägg av Ajvar »

då har jag jobbat lite ytterligare. gjort "klart" 32 choppas till så nu är det 150 glada gossar. sen gick jag över alla med en svart pensel o korrigerade där färg hamnat fel. ett ganska digert jobb. är en del sådant kvar men det var allra mest på de svarta områdena. det svarta skall när jag orkar ta ett ytterligare tag med dessa drybrushas vitt och sen washas svart. färgen var lite lustig, nödköpte en mattsvart hobbyfärg på panduro. skulle spela i stan dagen efter och hade lite baser som jag ville fixa. och här inte finns en butik som säljer warhammer. min erfarenhet hittils av andra färger än riktiga figurspelsfärger är att de varit för blanka. denna var faktiskt för matt. men jag körde på den på boyzen i alla fall, tänker att det märks nog inte så mycket efter drybrush och wash sen. billig var den i alla fall :-)

Bild

nu vågar jag nog lägga upp ett par lite närmare bilderpå gruntsen utan att behöva skämmas alltför mycket, gjorde det i första posten men såg du hur mycket kladd det var på dem så tog bort närbilderna :-)

Bild

Bild

Bild

Bild

sen tänkte jag att jag slänger upp en bild på mina burnas också. är lite blandat av vanliga plastburnas, gamla metall och kommando-burnas.

Bild

och så min big mek med shokk attack gun

Bild

Ajvar

Inlägg av Ajvar »

Röde skrev:Tycker det är än tuff samling du har. Men...

Du skulle tjäna massor på någon kontrasterande färg som "poppar" här och där. Jag skulle gått på en röd ton.

Annars är det tummen upp.
Har försökt ta fasta på detta lite grann nu, testat på några vehicles och enheter. Ganska nöjd med resultatet det ser lite trevligare ut med mer färger. Sen kan jag ha Red paint job med bättre samvete :-) Gav mig också på de gamla goda schackrutorna, fick för mig att det var nåt som hörde till mitten av nittiotalet men hittade bilder på riktigt snygga orker med schackrutor så varför inte ha det på mina också :-) mina blev dock inte helt snygga men får la öva. ser rätt bra ut på håll i alla fall.

här är en bild på mina burnas med lite röda inslag o schackrutor:

Bild

Ikväll smäller det, jag får spela så sällan så det är ganska stort för mig :-) här är armén och det är några enheter som skall användas som jag testat lite röd färg på:

Bild

1500 pts

HQ

big mek kustom force field 85 pts

Elites

3 meganobs trukk reinforced ram red paint job 165 pts

här en bild på dem med lite rött:

Bild

9 burnas (åker i battlewagon) 150 pts
5 lootas 75 pts

Troops

26 shootas med nob, power claw bosspole 196 pts
30 shootas 180 pts
12 choppas i trukk med red paint job: nob power claw bosspole 157 pts
deff dread skorcha add close combat weapon 95 pts

Fast attack

2 skorchas, red paint job 90 pts
1 buggy, t-l rokkits 35 pts
1 buggy, t-l rokkits 35 pts

här en bild på buggiesarna, tog bort eldsflammorna o gav röda plåtar istället mycket bättre tyckte jag:

Bild

Heavy support:

Battlewagon: Deff rolla big shoota red paint job 120 pts
3 kannon 3 ammo runts 69 pts
3 kannon 2 ammo runts 66 pts

så där, kan ju nämna att jag målat upp tre lobbas till någorlunda tt-kvalité också samt tagit bort de värsta smuts/rostfläckarna på mina trukks, det var alldeles för mycket insåg jag. bilder kommer nog.

Ajvar

Inlägg av Ajvar »

det var en strid på kniven men orkerna föll på mållinjen. motspelaren hade kvar 1 ensam marine, 1 land speeder o en land raider. jag hade betydligt mer men hann vann på nåt mer kill-point. väldigt trevlig o kul match så jag är nöjd :-) skall kika närmare på att inte ha för mycket lätta kill points till nästa omgång.

Ajvar

Inlägg av Ajvar »

Då var det dags för lite mer bilder. Inget batteri i min riktiga kamera så det blir mobilt.

Först har jag fixat lite på mina killa kans, washat dem med seraphim sepia och lagt på lite battle damage. Kvar en del småpill att fixa men de ser mer ok ut nu. Tre bilder på tre grupper:

Bild

Bild

Bild

Sen lade jag på ett lager highlight på huden 10 shootas, brushat det svarta samt gett dem lite dött gräs o mossa på baserna. Detta var något jag tänkt att jag eventuellt skulle göra när jag hunnit på upp allt till nån slags TT-standard men jag tröttnade så på att måla nytt. Bilden gör det inte riktigt rättvisa det syns mer på riktigt. Blir lite mastigt att göra detta på över 250 modeller sen även om det bara är ett lager. Ska fortsätta med shootasarna när andan faller på, känns rätt standard nu att ha med minst 60 shootas när man spelar :-)

Bild

sen var det mina tre små lobbas, de visas här utan besättning.

Bild

lite mer dakka, mina 13 big shootas:

Bild

och mycket mer dakka med 16 lootas:

Bild

tänkte jag också skulle plocka ihop det mesta av det som jag har kvar att måla sen för en demotiverande bild. nu kallar fika med frun så det får bli en annan gång.

Ajvar

Inlägg av Ajvar »

bestämde mig för att sätta upp allt jag hade målat till TT, fota och räkna samman vad det rör sig om. Här är bild och armé. Allt är inte helt korrekt, saknas lite reinforced rams och gretchin krew till big guns. men det kommer :-) Blev lite konstiga enheter också, 21 choppas med 2 big shootas till exempel, inte nåt man spelar med så ofta kanske. Ser nu att jag faktiskt har plats för fler nobs så det känns ju positivt när man har ett gäng liggandes :-) kommer en lista med det oklara sedan, tror det rör sig om cirka 2000 pts.

Bild

Totalt 6081 pts

HQ

2 warbosses: mega armour bosspole cybork body 210

Warboss: Power klaw cybork body bosspole 100

Big mek: shokk attack gun 95

Big mek: kustom force field 85

Big mek: kustom force field cybork body bosspole power klaw 125

Heavy support

3 kannon 3 runts 69
3 kannon 3 runts 69
3 lobbas 3 runts 84

2 dreadnoughts add ccw skorchas 190

3 killa kans rokkits 150
3 killa kans rokkits 150
3 killa kans grot zookas 135

battlewagon kannon big shoota reinforced ram 110
battlewagon killkannon big shoota reniforced ram 160

3 looted wagons boomguns ard case big shoota reinforced ram 375

Elites

13 tankbustas 2 tank hammers nob 3 bomb squigs 220

10 burnas 150

6 meganobs 240
battlewagon deff rolla big shoota 115

8 nobs: 2 power klaw 3 big choppas waagh banner painboy cybork bodies shoota-skorcha 315
battlewagon deff rolla big shoota 115

3 meganobs 120
trukk red paint job reinforced ram 45

8 lootas 120
8 lootas 120

Troops

12 ork boyz choppa slugga: nob power klaw bosspole 112

12 ork boyz choppa slugga: nob power klaw bosspole 112

30 ork boyz choppa slugga: nob power klaw bosspole 220

30 ork boyz choppa slugga: nob power klaw bosspole 220

30 ork boyz choppa slugga: nob big choppa bosspole 200

30 ork boyz choppa slugga: nob big choppa bosspole 200

21 ork boyz choppa slugga: 2 big shootas. Nob big choppa bosspole 141

30 ork boyz shootas: 3 big shootas. Nob bosspole 195

30 ork boyz shootas: 3 big shootas. Nob bosspole big choppa 200

24 shootas: 2 big shootas. Nob bosspole 184

Fast attack:

3 buggies t-l rokkits 105
2 buggies t-l rokkits 70

3 deffkoptas: t-l rookits, 2 buzz saws 185

2 skorchas red paint job 90
2 skorchas red paint job 90

Ajvar

Inlägg av Ajvar »

Så gick jag också igenom vad jag hade omålat o tog en bild på kalaset. Är en del att göra. Till det på bilden kommer innehållet i en AOBR-låda, en dakkajet som fortfarande är inplastad samt lite annat som ligger på mystiska platser. Har knåpat ihop vad detta skulle innebära i poäng, har inte apocalypse-böckerna så vet inte vad Stompan kostar. Var lite mer än vad jag trodde i alla fall, exklusive stompan blir det ytterligare knappt 3000 poäng.

här är det mesta:

Bild

denna tänkte jag spela som en looted wagon om den inte funkar som en battle wagon. men looted wagons är väl ganska kassa? den är lika stor som en battle wagon och jag tycker att den nog ser tillräckligt robust ut för att kunna ha AV14 i fronten lr? har satt den som en looted så länge i min lista :-)

Bild

så en lite närmare bild på mina blivande trukks. stora big meken skall gå på dem ordentligt med plåtar glyphs taggar och annat men man ska ju se vad det är för chassi :-)

Bild

lite gamla meganobs. har sett folk som använder dem som flash gitz men jag tycker att de är lite för klena för det. jag tänkte köra dem som mekboyz för att ha möjlighet till lite AP2 och laga battlewagons åt lootas och burnas. kan inte riktigt förklara det som ser ut som power armour bara men de är ju orker, man behöver kanske inte alltid förklara sig :-)

Bild

så en cool gammal karaktär, han heter Nazdreg (står det på plattan under i alla fall). han får nog också va en mekboy fast han kunde ju funka bättre som big mek med cybork body

Bild

kom över dessa på en butik som säljer lite gamla delar, tror jag gav knappt 40 kr per kropp (de andra delarna fanns tyvärr inte) men med lite nob-armar och annat så blir det nog fina meganobs av dem.

Bild

så är här listan på det omålade med poäng, typ. Totalt 3242 poäng. Fyller på lite mindre enheter o splittar den lilla målade choppaenheten för att få trukk boyz :-) Totalt landar armen på 9300 cirka exklusive Stompa :-) så det närmar sjg ju 10 000 när man målat klart det här.

edit: glömde min Weirdboy. han får ju vara warphead. har druckit för mycket bad moonshine ;-)

HQ

Weirdboy Warphead 85

Super Heavy
Stompa ?

Heavy support

Battlewagon deff rolla big shoota 115
Battlewagon deff rolla big shoota killkannon 175
Looted Wagon 2 big shootas reinforced ram boarding plank 50

3 killa kans skorchas 120
2 deff dreads add ccw skorchas 190

3 kannon 3 runts 69

Fast attack

skorcha red paint job 45
warbuggy t-l rokkits 35
3 wartrakks t-l rokkits 120
5 warbikers nob PC bosspole 165
5 deffkoptas t-l rokkits 220
5 storm boyz (inte så lönt att använda 5 storm boyz men det är vad jag har) 60
Dakkajet alla uppgraderingar 135

Elites

2 tank bustas till 30
3 mekboyz i burnaenhet 45
3 mekboyz i lootaenhet 45

3 meganobs 120
9 kommandos: nob PC bosspole 2 rokkits 150
10 nobs: waagh banner painboy cybork bodies 4 big choppas 3 power klaws 390

2 nobs till i mindre redan målad grupp 50

Troops

30 shoota boyz: 3 big shootas nob bosspole 225
5 shootas till i mindre grupp redan målat 30

22 gretchin 2 runtherd 86

(splittar den lilla målade choppaenheten på 22 man o gör trukk boyz av dem, lite minuspoäng alltså :-) -141
12 trukk boyz: nob PC bosspole 112
4 trukks: red paint job reinforced ram 180

Ajvar

Inlägg av Ajvar »

Så lite uppdateringar. Blev lite mer motiverad då jag o en kompis i klubben bestämde att vi ska köra ett apoc-slag, har inte spelat det så det känns spännande. Byggde lite igår och här är resultatet. Det passar mig bra att spela ork för det är inte så noga när man konverterar :-)

Först mina trukks. Tyckte jag fick till en schysst Mad Max-feeling på dem:

Bild

Bild

Har inte sett apoc-reglerna men sett att de säljer nåt som heter dread mob på GW med två dreads och sex kans. då kan jag skrapa ihop till två dread mobs för detta slag så gav mina walkers lite grejer. först lite enkla skorchas till mina 3 omålade kans:

Bild

sen fixade jag additionall CCW till mina dreads. hade ju två stora dread-armar från en lootad dread som additional CCW på två burkar men nu ska den lootade få vara med i leken så armarna fick han tillbaka. Hade en lootad sentinel jag slaktade och tog benen från för nåt armliknande istället; Först den omålade:

Bild

sen en av de målade:

Bild

denna fick ett vapen som var kvar efter att jag styckade kanen som blev en mega warlord:

Bild

sen tog det slut på armliknande saker i min låda. min lootade dread fick därför en stor borr som sitter ovanför huvudet. först placerade jag den under midjan men det såg lite suspekt ut, Är lite tveksam på hur detta ter sig men får se efter målningen.

Bild

det var alles så länge, har sprayat mina stompa svart också :-)

Ajvar

Inlägg av Ajvar »

Då tänkte jag delge lite uppdateringar för ork-armén:

dels har vi fått en weirdboy målad:

Bild

och sen har jag börjat på min stompa. denna tycker jag var riktigt svår att måla. när jag köpte modellen tänkte jag att det skulle va ganska lätt att få den häftig. men jag vet inte om det blir bra detta. här är den, är mest vänstra sidan av magen som någorlunda återger målningen jag tänkt mig för denna klump. testade såna transfers också, inte använt såna på år och dar, men det var smidigare än att måla detaljerna för hand.

Bild

Skriv svar