Supplement codex?
Supplement codex?
Hur ska ni göra med supplementen?
Ska de få egna kompmallar? Ska de räknas in i grundcodexet?
Ska de få egna kompmallar? Ska de räknas in i grundcodexet?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Re: Supplement codex?
Intressant fråga. Tror ingen har funderat på detta då det är så pass nytt (vilket även har lett till funderingar om hur accepterade dessa kommer att vara).... nu verkar det ju dock som att det är den vägen GW tänker gå (och att de kommer att komma i tryckt form... även om det inte sker samtidigt som de kommer digitalt). Börjar helt klart bli något att tänka på hur det ska vara iaf.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den
Administrativt ansvarig för LBK
Administrativt ansvarig för LBK
Kan nog vara svårt att skriva en separat för varje supplement men om det blir allmänt accepterat att de används så får man väl straffa de kombinationerna som blir starkast. Är skillnaderna mellan de två codexatrna minimala så borde de kunna använda identiska mallar. Däremot tycker jag inte man ska belöna någon som spelar ett supplement som blir erkänt som svagt oavsett. De är till för fluff och ska man fluffa till det i kompetativ miljö får man alltid bita i det sura äpplet.
Tjena!
en enkel lösning är att det kostar 1 komp om man vill spela med supplement. Hittils har inget supplement gjort en armé sämre.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Men inte heller så pass mkt bättre att de är värda 1 i komp. 
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
men vill man dryga sig med supplemetns så får man ta detrefabricated skrev:Men inte heller så pass mkt bättre att de är värda 1 i komp.
Den här diskussionen fattar jag verkligen inte.
Ska man ta kompstraff för att man kommer spela t.ex Black Legion istället för CSM? Crimson fists istället för codex marines? etc etc. Det tycker jag verkar väldigt fånigt. Då skulle jag hellre se kompstraff på det som går att göra extra bra tillsammans med den befintliga listan. Att göra det enkelt för sig och sätta "1 i komp oavsett vad du tar!!!" känns bara ogenomtänkt.
Dessutom förstår jag inte hur någon kan vara frågande till hur "accepterade" codex supplements är? Varför skulle de inte vara precis som vilken annan GW armé som helst som funnits innan? Att man är osäker inför Forge Worlds listor från IA kan jag till viss del förstå och det är BARA för att det kan vara väldigt förvirrande vilka regler som gäller och kan användas för de olika IA valen, men nån måtta får det vara. Annars kan vi lika gärna banna de delar ur de fulla codexarna vi inte orkar läsa/lära oss också.
Ska man ta kompstraff för att man kommer spela t.ex Black Legion istället för CSM? Crimson fists istället för codex marines? etc etc. Det tycker jag verkar väldigt fånigt. Då skulle jag hellre se kompstraff på det som går att göra extra bra tillsammans med den befintliga listan. Att göra det enkelt för sig och sätta "1 i komp oavsett vad du tar!!!" känns bara ogenomtänkt.
Dessutom förstår jag inte hur någon kan vara frågande till hur "accepterade" codex supplements är? Varför skulle de inte vara precis som vilken annan GW armé som helst som funnits innan? Att man är osäker inför Forge Worlds listor från IA kan jag till viss del förstå och det är BARA för att det kan vara väldigt förvirrande vilka regler som gäller och kan användas för de olika IA valen, men nån måtta får det vara. Annars kan vi lika gärna banna de delar ur de fulla codexarna vi inte orkar läsa/lära oss också.
herregud, take a chillpillAncalagon skrev:Den här diskussionen fattar jag verkligen inte.
Detta är mest en lösning tills fler supplements kommer ut så man vet hur man skall hantera dem.
Hur brutna är supplements? Iyanden var inte bruten någon stans. Och farsight verkade inte vara något heller att kompa rakt av. Man kan istället i kompen till grund dexen tänka på supplementet med. Men än så länge har jag inte sett något som bör kompas.
@kombat: ingen lösning då det inte existerar något problem... "if it ain't broken don't fix it!"..