Nya Space Marines i Juni!
Re: Nya Space Marines i Juni!
En diskussion som är lika gammal som hobbyn (typ).
Läser The J Files ur WD#196 (någon gång på 90-talet).
"I have created my own Space Marine chapter with its own background and colour scheme. I would like to use the models and rules for the special characters Bjorn the Fell-Handed and Lord Macragge in my army, but with different names and painted in my Space Marine chapter's colours. However, my opponent says I can't do this. Is he right?" (Brev som har kommit in till GW)
"Personally (Jervis Johnson skriver), I find this a fascinating question, because it strikes right at the heart of some commonly held beliefs players have about the way our games can and should be played. I'll talk about each of the points from the questions in turn, starting with..."
Sen fortsätter han att skriva om "Paint Schemes", "Friendly vs Tournament Games" och "Special Characters".
Läser The J Files ur WD#196 (någon gång på 90-talet).
"I have created my own Space Marine chapter with its own background and colour scheme. I would like to use the models and rules for the special characters Bjorn the Fell-Handed and Lord Macragge in my army, but with different names and painted in my Space Marine chapter's colours. However, my opponent says I can't do this. Is he right?" (Brev som har kommit in till GW)
"Personally (Jervis Johnson skriver), I find this a fascinating question, because it strikes right at the heart of some commonly held beliefs players have about the way our games can and should be played. I'll talk about each of the points from the questions in turn, starting with..."
Sen fortsätter han att skriva om "Paint Schemes", "Friendly vs Tournament Games" och "Special Characters".
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den
Administrativt ansvarig för LBK
Administrativt ansvarig för LBK
Håller med Tröger där fullt ut, funderade i några minuter om jag ska skita i att måla en Iyanden armé då jag äger en massiv Saim-Hann armé redan och köra de som Iyanden iaf. Men för min del blir det så fel på så många plan att jag inte skulle klara av att spela så på turneringar utan att skämmas. Bästa alternativet för folk som inte vet vad folk ska spela för chapter/craftworld regler är att göra ett eget chapter/craftworld färgschema så får man vela på hur man vill med att de är ena dagen Ultramarines och andra dan whitescars t ex.
Nu när supplements verkar komma till flertal grund codexar så underlättar det avsevärt i turnerings sammanhang om man spelar rätt chapter/craftworld till rätt regler om inte annat.
Nu när supplements verkar komma till flertal grund codexar så underlättar det avsevärt i turnerings sammanhang om man spelar rätt chapter/craftworld till rätt regler om inte annat.
Vad jag inte förstår är varför vissa tror att de har någon slags rätt att bestämma hur jag skall spela med mina figurer. Om någon vill spela sina SoB som necrons så fine. På förening hade det inte gjort mig nått om man proxar en del. Men för att gå över till turneringar så krävs det oftast en viss standard av wysiwyg. Detta kräver oftsast att man kan se hyfsat lätt vad det är man spelar mot och vilka vapen de har. Men att komma och säga att en blå målad space marine med ett "U" på axeln inte skulle få spelas som en Blood angel är för mig bara befängt.
Vad som beskymmrar mig mest är att folk mest verkar fokuserar och klaga på sina motståndare och vad denne spelar med om det nu är hur armén är målad eller vad som finns i armén och stävja detta med komp. istället borde man vara mer självkritisk och fundera på hur man kan utveckla sig själv som spelare och hobbyist. Vad motståndaren har på sin sida av bordet är det som motståndaren anser vara kul och är det denne vill spela med och ingen har någon rätt att påstå att detta skulle vara fel av någon anledning.
Vad som beskymmrar mig mest är att folk mest verkar fokuserar och klaga på sina motståndare och vad denne spelar med om det nu är hur armén är målad eller vad som finns i armén och stävja detta med komp. istället borde man vara mer självkritisk och fundera på hur man kan utveckla sig själv som spelare och hobbyist. Vad motståndaren har på sin sida av bordet är det som motståndaren anser vara kul och är det denne vill spela med och ingen har någon rätt att påstå att detta skulle vara fel av någon anledning.
Nya Space Marines i Juni!
Du kan inte ha mer fel. Du kan försöka men kommer inte att lyckaskombat skrev:Vad jag inte förstår är varför vissa tror att de har någon slags rätt att bestämma hur jag skall spela med mina figurer. Om någon vill spela sina SoB som necrons så fine. På förening hade det inte gjort mig nått om man proxar en del. Men för att gå över till turneringar så krävs det oftast en viss standard av wysiwyg. Detta kräver oftsast att man kan se hyfsat lätt vad det är man spelar mot och vilka vapen de har. Men att komma och säga att en blå målad space marine med ett "U" på axeln inte skulle få spelas som en Blood angel är för mig bara befängt.
Då kan man ju sluta med att måla gubbar överhuvudtaget och låna barnens LEGO eller nåt. Vill man spela med en viss armé får man väl måla gubbs till den armén? Hur svårt kan det va?
.
Det handlar inte om att det skall vara svårt eller inte det handlar att det finns vissa individer som säger sig veta bättre och att deras åsikter väger tyngre än andras och det skall vara deras åsikter som berättar vad som är kul eller inte i spelet. Detta anser jag vara fel och att det är upp till individen att avgör vad som man själv anser vara kul eller inte och att matchen i sig är ett socialt angagemang där båda är lika ansvariga för att båda personerna har det kul.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Hur lyckades du på något sätt baka in din anti-komp filosofi i denna diskussion om målning?kombat skrev:Det handlar inte om att det skall vara svårt eller inte det handlar att det finns vissa individer som säger sig veta bättre och att deras åsikter väger tyngre än andras och det skall vara deras åsikter som berättar vad som är kul eller inte i spelet. Detta anser jag vara fel och att det är upp till individen att avgör vad som man själv anser vara kul eller inte och att matchen i sig är ett socialt angagemang där båda är lika ansvariga för att båda personerna har det kul.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Skills!DHettNeck skrev:Hur lyckades du på något sätt baka in din anti-komp filosofi i denna diskussion om målning?kombat skrev:Det handlar inte om att det skall vara svårt eller inte det handlar att det finns vissa individer som säger sig veta bättre och att deras åsikter väger tyngre än andras och det skall vara deras åsikter som berättar vad som är kul eller inte i spelet. Detta anser jag vara fel och att det är upp till individen att avgör vad som man själv anser vara kul eller inte och att matchen i sig är ett socialt angagemang där båda är lika ansvariga för att båda personerna har det kul.
Men när man inte skojar om det så handlar åsikterna om samma sak. Att vissa anser sig veta vad som är rätt och roligt och de anser att det är deras åsikt som är den enda sanna. Medans jag anser att det är upp till varje spelare att spela spelet på det sättet som man anser ge mest skoj för sig själv, men samtidigt har man en skyldighet att också göra det så roligt som möjligt för sin motståndare.
Jag tror egentligen det är en relativt teoretisk debatt. Om man möter någon som har blå BA på en turnering och det förstör ens match tror jag man har ett svårare problem. När man väl är inne i det är det ingen fara. Men jag tror idén om att folk optar å spelar det senaste och bästa irriterar folk som lägger tiden och pengarna på den tredje eller fjärde SM armén. Men jag orkar inte lägga tiden å pengarna på det. Mina BA, som ibland är SW, eller GK eller vanliga SM, har alla rätt beväpning och eget färgschema. Men det är uppenbart BA. Om någon hade sagt till mig att dom inte tyckte jag borde få spela med dom modellerna under en turnering hade jag gjort en Belgien och hoppat över den matchen. Det handlar ju om att ha kul. Var nöjda över er egen dedikation, och var glada över att ni får träffa massa trevligt folk som också gillar spelet istället för att irritera er över blå BA...
Detta är en fråga som ligger varmt om hjärtat hos mig.
För många år sedan så spelade jag Black Templar. Tror bestämt det var under Armageddon kampanjen och jag konverterade mina Ultra marine målade marines, till Black Templars med hjälp av konverteringsset:en som fanns. Det tog hyfsat lång tid. Tillslut, när jag lade den sista handen på min Whirlwind, så hörde jag ryktet om att Black Templars skulle få sitt egna codex. Whohoo! Men codexen blev inte som jag hade förväntat alls. Min Black Templars armé var inte särskilt spelbar OCH jag fick inte använda min noga om-målade och renoverade Whirlwind eftersom GW i all sin vishet inte tyckte det var särskilt Black-Templars-aktigt.
Plötsligt seglade Sydcon (tror jag) upp runt hörnan och jag kände att jag hellre spelade min armé som vanliga vanilla marines än Black Templars men ett mail från arrangören klargjorde att det inte accepterades på turneringen. Jag gillade läget och körde med tyranider istället.
Nå, vart vill jag komma med denna trevliga anekdot?
I en turnering så har jag mer förståelse för att det är WYSIWYG. Personligen hade jag inte haft några problem att möta Ultramarines målade Blood Angels på en turnering om jag fått det förklarat för mig. Är modellerna + beväpningen rätt så är det cool med mig. Jag har mött väldigt tungt konverterade arméer där det är betydligt svårare att hänga med i vad som är vad så jag tror jag klarar av att reda ut begreppen med en avigt målad armé. Jag tror det går att reda ut i slutändan. Men som sagt, får jag nobben så är det något jag kan leva med.
På alla lägre nivåer (friendy game, småturneringar o.s.v.) anser jag att det borde vara tillåtet och banne mig uppmuntrat. GW ändrar förutsättningarna för chapters så mycket att det för mig är lite magstarkt att kräva att man målar om 2-3000 pts space marine bara för att lira ett spel på klubb/friendly nivå.
För många år sedan så spelade jag Black Templar. Tror bestämt det var under Armageddon kampanjen och jag konverterade mina Ultra marine målade marines, till Black Templars med hjälp av konverteringsset:en som fanns. Det tog hyfsat lång tid. Tillslut, när jag lade den sista handen på min Whirlwind, så hörde jag ryktet om att Black Templars skulle få sitt egna codex. Whohoo! Men codexen blev inte som jag hade förväntat alls. Min Black Templars armé var inte särskilt spelbar OCH jag fick inte använda min noga om-målade och renoverade Whirlwind eftersom GW i all sin vishet inte tyckte det var särskilt Black-Templars-aktigt.
Plötsligt seglade Sydcon (tror jag) upp runt hörnan och jag kände att jag hellre spelade min armé som vanliga vanilla marines än Black Templars men ett mail från arrangören klargjorde att det inte accepterades på turneringen. Jag gillade läget och körde med tyranider istället.
Nå, vart vill jag komma med denna trevliga anekdot?
I en turnering så har jag mer förståelse för att det är WYSIWYG. Personligen hade jag inte haft några problem att möta Ultramarines målade Blood Angels på en turnering om jag fått det förklarat för mig. Är modellerna + beväpningen rätt så är det cool med mig. Jag har mött väldigt tungt konverterade arméer där det är betydligt svårare att hänga med i vad som är vad så jag tror jag klarar av att reda ut begreppen med en avigt målad armé. Jag tror det går att reda ut i slutändan. Men som sagt, får jag nobben så är det något jag kan leva med.
På alla lägre nivåer (friendy game, småturneringar o.s.v.) anser jag att det borde vara tillåtet och banne mig uppmuntrat. GW ändrar förutsättningarna för chapters så mycket att det för mig är lite magstarkt att kräva att man målar om 2-3000 pts space marine bara för att lira ett spel på klubb/friendly nivå.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019
Om kriget kommer, 2019
-
katzenjammer
(En eloge för att diskussionen inte flippat ut fullständigt än)
Flesh is a design fault