LBK mallen 2.0 BETA - feedback

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Re: LBK mallen 2.0 BETA - feedback

Inlägg av refabricated »

Ska se om jag kan klämma in lite svar till er som klumpade frågor:
@Samuel
Eldar: Tanken är att komma åt fordonsparken genoma att straffa det som gör den bra. Scatterlasers och waveserpents. Annars får du inte in så mkt fordon.
Necrons: Wraiths har tappat mkt efter att eldar och tau kommit. De överlever helt enkelt inte. Det som gör dem läskiga e snabbheten och att de tål en hel del. Med en footslogger och tidigare nämnda tau/eldar har de tappat mkt.
DM är inte bra, elite som aldrig scorar, 19p per modell.
Techs i sig e inte jättebra. Det blir bra med flygen och dessa kompar alltid. Så inga bra bomber kommer på komp 0.
SW: Mest bara värt komp om man e battlebrothers. Misslelaunchers e så 5:e ed.

CD: Hundar e bra och skall kompa. 15 känns lagom.
GK: Det e inte orimligt att palafjantstjärna skall kompa 3-4. Många _kan_ inte ta hand om dem på komp 0-3 och har svårt på 4.
Orc: 2 fåglar som waaghar skjuter så in i helvete. Många skott e bättre än få.
Nids: skillnaden är att nids barrage vapen har ap4 och stor platta till en billig peng. Andra i samma prisklass har liten blast och ap5.

@ Gonka
Skimmers: bara 2 hp e inte topppen när nästan allt i spelet kan knäcka dem.
Shadowsun: Till tau e hon inte jättebra. Som battlebrother e hon dock cp och skall komp.
Eldar/Tau: Det e fel att straffa omslaget på en bok. Bättre att komma åt det som skall klämmas åt och båda codexarna e rätt tilltryckta. Personligen så får jag inte till mkt listor som jag känner mig nöjd med till bl.a. Tok team.

@ Robert
Ravenwing: Bollar denna vidare till de som e bättre på cyklar än jag. Kan bara säga att bikes e bra och skall kompa på ngt sätt :)
Eldar: Warpspiders e bäst när de är flera enheter. E det bara en enhet att jaga rätt på så är det inte lika illa.
Scatterminuset e där för att nerfa fordonspamm.
Hord-dar: Kan vara värt att fundera på. Footdar e bra. Ev. ngt i stil med: 1 Avatar if more than 50 eldar infantry in army. Tar det vidare...
GK: Formuleringen e lite luddig angående palafjanter eftersom folk e luriga och inte bara spelar 10:or. 9st+draigo+inqvisitor e nog lite läskigt det med.
Tau: Buffcommander till gundrones e slöseri. ~175p för 8,33 extra s5 träffar e inte värt komp.

@Lilleper
Azrael: Värt att fundera på!
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 5 gånger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:Tau: Buffcommander till gundrones e slöseri. ~175p för 7 extra s5 träffar e inte värt komp.
8,33 extra träffar är det ju faktiskt ;) (för 10 drones)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Dhettenett - det är exakt 118% mer träffar!
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

refabricated skrev: Skimmers: bara 2 hp e inte topppen när nästan allt i spelet kan knäcka dem.
Shadowsun: Till tau e hon inte jättebra. Som battlebrother e hon dock cp och skall komp.
Eldar/Tau: Det e fel att straffa omslaget på en bok. Bättre att komma åt det som skall klämmas åt och båda codexarna e rätt tilltryckta. Personligen så får jag inte till mkt listor som jag känner mig nöjd med till bl.a. Tok team.
Tack för svaren, men jag tycker absolut inte som du ändå, din skånepåg! ;)

Både pirhanor och typhoons är bägge jäkligt bra på sina saker, och till ingen av de uppgifterna spelar det nån större roll om dom är lätta att skjuta ner. Visst, dom är kanske inte så bra att dom kräver nåt speciellt minus, men i sådant fall borde det inte heller finnas nåt minus på Eldar Vypers, som ju troligtvis är sämre.

Shadowsun, wut? Har jag missat nåt eller är det plötsligt inget bra att kunna infiltrera med broadsides eller Riptide och dessutom åtnjuta 2+ cover save? Varför är hon bättre som allierad, det fattar inte jag?

Eldar/Tau: hur ska man komma åt det faktum att det som INTE kompas i dessa böcker är mycket bättre än det som inte kompas i andra kodexar? Om jag inte brainfartat deluxe, så kommer ju en Eldar eller Tau-lista på komp 0 alltid vara bättre än en komp 0-lista från andra kodexar.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Papa D skrev:Dhettenett - det är exakt 118% mer träffar!
:P
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Gonka Koff skrev:Shadowsun, wut? Har jag missat nåt eller är det plötsligt inget bra att kunna infiltrera med broadsides eller Riptide och dessutom åtnjuta 2+ cover save? Varför är hon bättre som allierad, det fattar inte jag?
Fast du får ju inte inflitrera ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

@Gonka:
Som jag ser det med skimmers, piranor har 18'' range. Blir de chargade så dör de. == inte så bra. Typhoner kostar rätt mkt. Ok att vypers kanske inte skall kompa.

Både bredsidor och riptides kompar redan och alphastrike infiltraten funkar bara om man går 1:a, om det inte finns servoskulls/choosers/etc, samt mot vissa armeer. Hon e bättre med battlebrothers då där finns enheter som har mer nytta av 2+cover. Enheter som vill avancera. Står man bara bak och pangar kan man _nästan_ lika gärna bara lägga sig ned. Kort, shadowsun i sig är inte så bra. 2meltor för135p, woppey! stealth+shrouded+ infiltrate e sällan värt 100 taxation för tau(gissa varför jag inte haft med henne i ngn ren eldar arme jag spelat sedan lincon).

Ang. eldar/tau. Det kan man inte, men prova att bygg lite listor med dessa. Inte så lätt att göra ngt man e nöjd med. Det kan jag försäkra. Visst får man in mkt pangpang med tau, men då kan du inte öppna raiders. Eldar, well, jag skulle vilja se en läskig komp 0-1 eldar arme.

@Deathneck, därom tvista de lärde.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

@ Gonka
Skimmers: bara 2 hp e inte topppen när nästan allt i spelet kan knäcka dem.

@ Robert
Ravenwing: Bollar denna vidare till de som e bättre på cyklar än jag. Kan bara säga att bikes e bra och skall kompa på ngt sätt :)
@ Gonka: Jag håller med dig lite på detta, skimmers, och kommer kolla det. Jag skall snacka med Olof ;)
Shadowsun är nog värd att ta en vända till.

@ Robert: Bikes ja....
Jag är ju lite partisk då jag har en den RW killar. Jag har testat spela med Bolter/FnP- Banneret. Båda är väldigt bra och BKs är galet bra.

Att ställa upp en tålig enhet med BK har många komp 0 listor svårt att hantera. Bolterbanneret är riktigt bra men det är mängden snabba scoring som verkligen vinner matcherna i slutändan. Självfallet kommer banneren kompa men det finns mer bakom detta när man spelat armén mkt.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DarkMessiah

Inlägg av DarkMessiah »

Känns avsevärt mycket bättre och mer balanserad i än gamla.

Stort tack till er som jobbar med detta och lägger ner mängder av er fritid till att förbättra alltihop! :) Guld värt!

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

@refab: angående Shadowsun så är det inte alphastrike som jag syftar på, tvärtom, med både 2+ save och infiltrate (som såklart blir på en säker plats) kommer dom leva jääätemycket länge än utan.

Jag antar utmaningen och försöker knäcka Tau och Eldarkompen senare ikväll! ;)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar