Stora genusdiskussionstråden

För allmänt skitsnack
Valrosskorv

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Valrosskorv »

Ett bra exempel på en kompetent kvinnlig karaktär i fluffet är Elena Derosa som tar över som Planetary Governor i Dawn of War II efter att den ordinarie flytt systemet.

Sen finns det ju altid Princeps Majoris Zarha (tror jag hon hette i alla fall) i Helsreach. Hon är visserligen ungefär lika mänsklig som Grimaldus själv, men ändå. De finns i fluffet, många vill ha modellerna, Games Workshop rullar tummarna.

Soil

Inlägg av Soil »

Ismeno skrev: Barn förstår alldeles utmärkt. De förstår att figurspel är en hobby för nördiga killar med regler/ figurer gjorda av gubbsjuka män med en kvinnosyn som vi trodde dog ut med det nya milleniet och hittar en annan hobby. Men det är kanske så du vill ha det så du får ha dina fantasier ifred?

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Barn förstår inte att figurerna är gjorda av gubbsjuka män med en dålig kvinnosyn. Barn reflekterar oftast inte alls över varför saker har blivit som dom blivit, utan lär sig av vad dom ser. Dom prepareras undermedvetet till att bibehålla dåliga normer och orealistiska ideal.
L3go skrev:Så om du ser en kvinnlig modell som du tycker är "sexualiserad" kan du inte se den som något annat, med några andra förmågor än sina rent fysiska attribut?
Ursäkta mig men vem är det nu som är gubbsjuk?

Det kanske finns andra skäl än "sexualiserade figurer" som gör att färre tjejer/kvinnor än pojkar/män dras till vår hobby?
Du är säkert en jättetrevlig prick, men i denna frågan går nog våra åsikter isär. :roll:

Du utgår ifrån vad du tycker och hur du ser på omvärlden, vilket inte är relevant när man diskuterar något som redan är vetenskapligt bevisat.. Det är ett enormt maskineri av olika input som får barn att välja som dom gör. Vanligvis behandlas pojkar annorlunda än flickor:

Pojkar behandlas hårdare och mindre sympatiskt än flickor.
Pojkar ser bilder på andra pojkar som leker med krigsleksaker och actionfigurer.
Pojkar ser bilder på flickor i smink som leker med köksleksaker och dockor.
Pojkar ser barnprogram där män slåss och dödar medan kvinnor knappt syns till. Flickornas barnprogram är raka motsatsen, dom pratar, konspirerar, har sociala tillställningar etx.

Pojkarna blir i förlängningen mer orienterade mot att leka hårdare och lär sig att flickor är timida, sociala lugna varelser. Dom lär sig dels av input från media, dels från faktiska flickor som då i sin tur lärt sig "bete sig" av media, andra flickor, föräldrar etc. Hjulet bara snurrar på.

Längre upp i åldrarna, idag vid kanske 10-12 års ålder har flickorna lärt sig att dom ska vara sexiga och pojkarna har lärt sig att dom ska tycka att sterotypa barbies är det dom ska tycka är snyggt. När dom sen blir könsmogna relaterar dom sex till stora bröst, "perfekta" ansikten, platta magar och kurviga rumpor, helt pga input dom får från sin omgivning, tex 40k.

Backar vi ett par hundra år hade deras sexobjekt varit mulliga, kraftiga kvinnor vilket var hett enligt normen på den tiden. Idag blir många mobbade pga att dom inte ser ut som en slimmad modell.

Om man ser andra attribut än de fysiska är helt irellevant då barnen uppfattar det fysiska utseendet sammtidigt som dom uppfattar var objektet håller på med eller klarar av.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

L3go skrev: Den dag jag får ett barn som intresserar sig för fantasy/sci fi kommer jag nog "kontrollera" att han/hon förstår skillnad på fantasi och verklighet och att värderingar kan skilja sig mellan litteratur och verklighet.

Eller är det inte en förälders ansvar?
Det är ju det som är pudelns kärna.. varför ska du behöva göra det?
Varför ska vi ha gammeldags värderingar i en fantasivärld vi skapar här och nu?

"Ska vi spela lite Hero's Quest?
Du kan vara Alv, Trollkarl, Dvärg eller Barbar, för i fantasivärlden vi nu ska förflytta oss till så är brudarna våp eller mähän"
Det är klart barn förstår skillnaden, men det befogar inte att det inte ska finnas några kvinnohjältar när vi spelar figurspel, speciellt inte när det samtidigt efterlyses fler kvinnliga spelare.
Datorspelsvärlden har börjat förstå och mängder av tjejer sitter och spelar tex WoW med kvinnliga karaktärer som ser ut som krigare, figurspelsvärlden ligger ännu efter, trots att det släpps nya hjältemodeller varje månad.

Min personliga åsikt är att vi bör hålla diskussionen på en nivå där inget kan tolkas som kritik mot föräldraskap, det kan bli riktigt tråkig läsning och sårade känslor, vilket inte alls kan ha varit syftet när den här tråden skapades.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Captaingallas skrev:
L3go skrev: Den dag jag får ett barn som intresserar sig för fantasy/sci fi kommer jag nog "kontrollera" att han/hon förstår skillnad på fantasi och verklighet och att värderingar kan skilja sig mellan litteratur och verklighet.

Varför ska vi ha gammeldags värderingar i en fantasivärld vi skapar här och nu?.
Om vi då istället vänder på steken, varför måste alla världars värderingar vara så hysteriskt tillrättalagda och politiskt korrekta?

@Soil: utgår inte alla från sina egna åsikter? Eller menar du att det finns evidens på att vissa åsikter är fel?
Att barn behandlas olika är jag så trött på att höra. (Rant mode activated) min upplevelse är snarare tvärtom att många föräldrar idag är medvetna om att inte försöka styra sina barn in i traditionella könsroller.
Den "olika behandlingen" verkar vara genusforskares älsklingsbarn som bara de inte inser dog ut med millennieskiftet. (/rant mode).
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

L3go skrev:
Captaingallas skrev:

Varför ska vi ha gammeldags värderingar i en fantasivärld vi skapar här och nu?.
Om vi då istället vänder på steken, varför måste alla världars värderingar vara så hysteriskt tillrättalagda och politiskt korrekta?

@Soil: utgår inte alla från sina egna åsikter? Eller menar du att det finns evidens på att vissa åsikter är fel?
Att barn behandlas olika är jag så trött på att höra. (Rant mode activated) min upplevelse är snarare tvärtom att många föräldrar idag är medvetna om att inte försöka styra sina barn in i traditionella könsroller.
Den "olika behandlingen" verkar vara genusforskares älsklingsbarn som bara de inte inser dog ut med millennieskiftet. (/rant mode).
Så du menar att om man är emot sexualisering och objektifiering och för en mer rättvis fördelning av män och kvinnor i sci-fi kulturen är man "politiskt korrekt"? Och är det dåligt att vara politiskt korrekt?

Känns som vi pratar förbi varandra. (Typisk internet-debatt! :D ) men om jag förstår dig rätt menar du att det är en fantasi och som sådan är det ok att exploatera kvinnor där? Är det rätt att exploatera judar, mörkhyade, barn? Det är ju bara en fantasi eller?

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

L3go skrev: Om vi då istället vänder på steken, varför måste alla världars värderingar vara så hysteriskt tillrättalagda och politiskt korrekta?
Jag håller med dig om att diskussionen om att vara politisk korrekt ofta flippar ut, tex att Herr Gårman måste ha en kvinnlig variant eller att någon tok införde orden "hen" som tvunget ska användas i tid och otid, men det här ser inte jag som något som faller in under det.

Det behöver inte vara 50/50 kvinnor/män bland modellerna, men stereotyperna är heltokiga.
Om vi inte ens i en fantasivärld kan skapa bra kvinnliga hjältar tjejer kan identifiera sig med så är det år 2013 en aning förlegat.
Det borde finnas fler brudar som Shadowsun i 40k helt enkelt, som inte spelar på att visa hud eller kvinnliga former utan istället låter hjärnan och vapnen tala.

MITTZ

Inlägg av MITTZ »

Nu ska jag försöka kila in mig nånstans mitt emellan.
Om vi börjar med att diskutera gw, det skapar figurerna för att de skall säljas. Därför måste de skapa ett köpsug. Det gör de genom att spela på saker som triggar deras köpgrupp, som råkar vara unga män.

I litteratur, konst, spelvärldar och i princip allt skapande måste man få ta ut svängarna och ibland till och med chocka. När detta används i kommersiella syften blir samma skapande lite mer fult men måste likaväl få finnas även där.
Sen är det upp till köparen att göra sitt val. (Hyfsat svårt att undvika spela med i snedvridningen, jag vet)

Om man gjorde alla gubbar lika sexuellt (o)utmanande, lika starka, fördelade jämnt mellan könen, bara använt könsneutrala färger osv. så hade ju världen och spelet kännts bäscht (ja det stavas så). Det känns så sovjetiskt på nåt sätt.

Ok soil, jag håller med om att jag fick fel på termerna. Du har också rätt i att det är så det fungerar i dagens skeva värld. Men du belyser också vart jag anser att problemet ligger. Det är själva ambitionen att försöka efterapa en surrealistisk norm som är det galna (jag vet det finns ett litet hönan o ägget moment i resonemanget) inte "normen" i sig.

Om man gjorde alla gubbar lika sexuellt utmanande, lika starka, fördelade jämnt mellan könen, bara använt könsneutrala färger osv. så hade ju världen och spelet kännts bäscht (ja det stavas så). Det känns så sovjetiskt på nåt sätt.

O om man vill kan man ju se på tjejerna utan bikini-rustning som sååå mycket duktigare, bättre och tåligare än sina manliga fjöntkollegor i helrustning. Men det gör man aldrig? :-)

[jag tycker oxå att vi ska tacka l3go för att han fortsätter härda i. Att (mer eller mindre ensam) diskutera mot folk som i sin grundinställning får morale high ground är skitsvårt. Iaf jag inser att jag aldrig kommer vinna en sån här diskussion och det är inte heller mitt syfte. Jag tycker bara att det är så tråkigt med (överdriven) PK, likriktning o tycker att bäscht är så himla tråkigt. Det kan säkert ändra sig med tiden för mig...lutar åt en dotter framåt januari :-)]

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Bolterochkniv...läste du egentligen boken? Det förklaras ganska bra varför de är som de är...

...och ett regemente där alla stridande utom de högsta befälen är genetiskt framodlade är kanske inte det bästa regementet att dra dina slutsatser från... ;)
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Jag hade föredragit om systrarna hade fortsatt se ut så här:

Bild

Hade lätt kunnat tänka mig lite nunnor i riktig power armour.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

@mittz: det är ingen fara. Jag tar inte mig själv på så blodigt allvar. Vem vet, jag kanske blivit gammal. :D

@Gallas: jag håller inte med om stereotyperna. Exempel: larana utorian i storm of iron, angron har en kvinnlig kapten på sitt flaggskepp (orkar inte kolla källan just nu). Behöver jag fortsätta?

@Izmeno: menar du att GW exploaterar kvinnor? :D :D

Allvarligt så har diskussionen varit underhållande, men jag kan inte se något annat än att vi får "agree to disagree". Puss på er så bjuder ja på en öl på en turnering någon gång så fortsätter vi då. :) om det är politiskt korrekt alltså. ;)
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Skriv svar