Stora genusdiskussionstråden

För allmänt skitsnack
Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av guildmaster »

Att det finns så få kvinnliga modeller eller karaktärer och de som finns är stereotypa är en av faktorerna som håller tjejerna borta.

Det hade varit så lätt för GW att göra det bättre. Både med modeller och fluff. I 40k är alla lika förtryckta. Jag tror det hade gjort fluffet och spelet bättre och deras IP starkare.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Håller med dig, det kan ju inte vara så svårt för GW att göra något typ det här med sina resurser.
Jag tror de skulle sälja bra även bland de manliga spelarna, men det skulle framför allt vara en början till att sudda ut stämpeln att figurspel är en syssla gjord för män av män, i en fantasivärld med skeva värderingar.

Bild

Soil

Inlägg av Soil »

L3go skrev: @Soil: utgår inte alla från sina egna åsikter? Eller menar du att det finns evidens på att vissa åsikter är fel?
Att barn behandlas olika är jag så trött på att höra. (Rant mode activated) min upplevelse är snarare tvärtom att många föräldrar idag är medvetna om att inte försöka styra sina barn in i traditionella könsroller.
Den "olika behandlingen" verkar vara genusforskares älsklingsbarn som bara de inte inser dog ut med millennieskiftet. (/rant mode).

Sverige är ovanligt bra i den frågan i jämförelse med många andra länder, men det betyder inte att det på nåt sätt är bra. Givetvis har många nån nivå av genusmedvetenhet idag, och antalet växer. Men till dig som tvivlar så kan jag tipsa om att tex googla "girls clothing" och "boys clothing". Du kommer hitta ofattbart mycket bevis för att barn behandlas olika. i princip alla (vilket är många då bilderna är oräkernliga) tjejer står i söta poser i klänningar och korsade ben, uppstylade med fina frisyrer i vackra landskap. Killarna står och posar casually i kostymer, hiphopkläder, öppna munkjackor etc, händerna i fickorna, bredbenta med en tydlig "tuff" attityd.

Det här är inget instinktivt betende av barn som inte ens närmar sig könsmognad. Det är vad vuxna vill att dom ska göra, för det passar in i dagens norm till vilken den stora massan godtyckligt anpassar sig. Barnen som modellerar lär sig att dom ska vara så, och barnen som ser bilderna anpassar sig i sin tur.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

L3go skrev:Låt mig då "provocera" ytterligare:
Eftersom kvinnor objektifierar män, varför skulle inte motsatsen vara tillåten?
Jag är ledsen om jag spräcker någons bubbla, men till er som tror att kvinnor inte är minst lika ytliga som män så vill jag säga att ni nog behöver vakna upp.

Det finns givetvis undantag, precis som med alla regler, men ju tidigare folk inser att den första bedömningen en människa gör av en annan person är hur personen ser ut, desto tidigare kan vi lägga ner genusvetenskapen.

Vid Oden... lägga ner genusvetenskapen? Är du på något sätt en bildad människa? Förlåt, men du låter som en total jubelidiot med noll insikt i hur samhället ser ut.

Män förtrycker kvinnor hela tiden varje dag, vi män gör det utan att ens veta om det för vi är uppfostrade på ett sådant sätt. Kvinnorna vet inte heller om det för de är uppfostrade i samma system. Det finns mängder med forskning som visar detta och att förneka det är fruktansvärt för hela samhället.

Genus måste arbetas med från unga åldrar för att på något sätt få en förändring i samhället. Det känns fruktansvärt att vara nojjig för att om jag någon gång får en dotter så kommer hon växa upp och indoktrineras i ett system där hon sållas bort pga. sitt kön.

Shit jag blir så upprörd av sådant här så jag ska inte ens öppna den här tråden mer med risk för fler sådana totalt intelligensbefriade kommentarer. Spräcka någons bubbla? Du kanske borde hoppa ut ur din.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Flogger skrev:
L3go skrev:Låt mig då "provocera" ytterligare:
Eftersom kvinnor objektifierar män, varför skulle inte motsatsen vara tillåten?
Jag är ledsen om jag spräcker någons bubbla, men till er som tror att kvinnor inte är minst lika ytliga som män så vill jag säga att ni nog behöver vakna upp.

Det finns givetvis undantag, precis som med alla regler, men ju tidigare folk inser att den första bedömningen en människa gör av en annan person är hur personen ser ut, desto tidigare kan vi lägga ner genusvetenskapen.

Vid Oden... lägga ner genusvetenskapen? Är du på något sätt en bildad människa? Förlåt, men du låter som en total jubelidiot med noll insikt i hur samhället ser ut.

Män förtrycker kvinnor hela tiden varje dag, vi män gör det utan att ens veta om det för vi är uppfostrade på ett sådant sätt. Kvinnorna vet inte heller om det för de är uppfostrade i samma system. Det finns mängder med forskning som visar detta och att förneka det är fruktansvärt för hela samhället.

Genus måste arbetas med från unga åldrar för att på något sätt få en förändring i samhället. Det känns fruktansvärt att vara nojjig för att om jag någon gång får en dotter så kommer hon växa upp och indoktrineras i ett system där hon sållas bort pga. sitt kön.

Shit jag blir så upprörd av sådant här så jag ska inte ens öppna den här tråden mer med risk för fler sådana totalt intelligensbefriade kommentarer. Spräcka någons bubbla? Du kanske borde hoppa ut ur din.
oj, va härligt med någon som inte skräder orden. ;)
jag ska försöka besvara dina punkter en i taget.
för det första, ja jag ser mig som ganska bildad. åtminstone så finns det ett examensbevis på mitt skrivbord som säger att jag inte är helt dum i huvudet. problemet jag har med vad som yttrats i denna tråd är samma "vetenskapligt bevisade sanningar" som yttrades i början av 90-talet, när jag först intresserade mig för jämställdhetsfrågor och eftersom de var sanna då verkar det som att förkämparna för jämställdhet inte insett att det gått över 20 år och att samhället har förändrats. det är i alla fall vad 3,5 år på socialhögskolan lärt mig.

för det andra: att jag "trollat" här handlar igentligen bara om en sak: snälla, söta, rara ni. kom ut ur era studiecirklar och se att förändringens vindar blåst. samhället är inte samma som på Simone de Beauvoirs tid.

avslutningsvis herr flogger: nej, jag har inga illusioner om att vi lever i en underbar värld, där ingen diskrimineras. jag är väl medveten om att det finns upprörande orättvisor.
allt jag ber om är lite perspektiv.... pretty please.. with sugar on top.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

L3go skrev: för det andra: att jag "trollat" här handlar igentligen bara om en sak: snälla, söta, rara ni. kom ut ur era studiecirklar och se att förändringens vindar blåst. samhället är inte samma som på Simone de Beauvoirs tid.
Jag tycker mer att de börjat fläkta lite svagt än att de redan har blåst.
Ett exempel rakt ur dagens verklighet är att en leksaksaffär jag besökte i somras hade en avdelning som på skylten hette "Pojkleksaker" och sedan en med "Tjejleksaker"

Var tror du att jag hittade hammare, såg, polisuniform, brankårshjälm och bilar?
Var fanns den klassiska röda leksakspisen, bakformarna, kaveln, sjuksköterskekläder och leksaksserviserna?
Den sortens kategorisering är knappast unik för butiken jag besökte, redan i småbarnsålder tokmatas barn med vilka roller de bör ta från alla håll och kanter.
Jag är inte så pass militant att jag gav Barbies till grabbarna när de var små och GI-Joes till min dotter, bara för att vara extremt politisk korrekt, utan jag stör mig mer på allt som är i gråzonen som målas upp som svart eller vitt.

I 40k-världen skulle jag gärna se tuffa HQ brudar som inte klär sig som om de jobbar på Reeperbahn och fler kvinnliga figurer i tex Eldar, IG och bland kultister.
Inte för att sticka ut, utan för att göra det normalt och självklart.
Som i Starship Troopers där män och kvinnor krigar sida vid sida som en naturlig sak.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Som i Starship Troopers där män och kvinnor krigar sida vid sida som en naturlig sak.
Tyvärr så är Heinlein rätt duktig på att peka ut att hans starka kvinnor i princip alltid också är väldigt snygg/sexiga, vilken inte riktigt hjälper hela objektifierings-grejen.
Å andra sidan så såg världen lite annorlunda ut när de skrevs, så lite får man ursäkta honom.

Faktum är att den som har läst en hög med tidig sci-fi och fantasy märker att där är fullt av starka kvinnoporträtt. Något som alltid är kul att påpeka för den förälder som tycker att "barnen borde läsa riktiga böcker i stället."
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Det är fullt möjligt att kritisera sin hobby och samtidigt tycka om den. Bara för att man ser problem med den betyder det inte att man måste förkasta den helt.

Jag tänkte fylla i lite här och där i diskussionen, med en del trevliga länkar.

Demonettes är knappast ensamma i populärkulturen. De är en del av vad Feminist Frequency kallar The Evil Demon Seductress. (För övrigt: den mängd skit dess skapare Anita Sarkeesian får ta emot bara för att hon vågar kritisera mansdominerade subkulturer gör den här diskussionen än viktigare).

Lysande Dark Elf-exempel här tidigare på typisk "kort-kort ringbrynjekjol" eller annan "sexig" kvinnlig rustning. Att ha bröstformad bröstplåt är förmodligen det allra sämsta man kan ha på sig i strid. Om man inte snubblar och knäcker bröstkorgen med sin egen rustning får fiendesvärd draghjälp in mot hjärtat. Jag hade gärna sett fler kvinnliga modeller i mer könlös, praktisk rustning. Mer Shadowsun/Samus Aran snarare än Sisters of Battle (nunnor i korsett-rustning).

Mer på temat: Om män hade samma sorts rustning som kvinnor får bära i sci-fi/fantasy hade den sett ut ungefär såhär (NSFW!)

MITTZ

Inlägg av MITTZ »

@Nilssonharhund:
HAHA! Najs pic!
Faktum är att en sån figur lätt hade kunnat slinka med bland dark eldar eller Slaanesh. Kanske till och med Eldar om modellskaparen hade kört en affetripp eller nåt.

Men är det någon som skulle se en sådan modell som sexistiskt eller förtryckande?

Sedan köper jag inte dina argument om att mäns rustningar är så mycket bättre eller mer anatomiskt utformade. Fömodligen är det ingen modell som hade varit vettigt utformad i verkligheten. Att dra paralleller till verkligheten blir bara konstigt för en fiktiv värld. Visst männen visar inte lika mycket hud som kvinnorna (de kanske inte behöver så mycket plåt som männen? se tidigare inlägg) men männen i 40k är ju lika stereotypa. Stora, starka osv.
Jag vet att två fel inte bli rätt.
Men i dagens samhälle där alla ska få välja vad de vill i sitt liv, mat, klädstil, frisyr, läggning så måste ju stereotyperna också få finnas till utan att bli dömda.

Då kommer vi till vad jag fortfarande hävdar är problemet:
Varför skall alla sträva efter att vara lika? Varför vill man nå en "norm" (som i dagsläget, i sanning, är väldigt skev).
Jag tror att det är här man skall jobba. Inte försöka sudda ut normen eller sudda ut sådant som spär på normen åt fel håll. Det kommer alltid finnas något som är för mycket, för litet eller för...vad vet jag...uppblåst?
Men att få unga människor idag att växa upp utan att känna sig mindre värda om de inte ser ut på ett visst sätt. Det är utmaningen.

Jag tycker, som ni säkert märker, inte diametralt olikt de som står på den goda sidan i den här diskussionen. Jag hade också reagerat på skyltarna med "pojkleksaker" och "flickleksaker". Så skall det naturligtvis inte vara. Men det jag får nippran på är den (rabiata) hetsen som ofta blir på sånt här. Jag tycker att ge sig på fiktiva fantasimodeller och tycka att dessa borde likriktas på något sätt är att ta i. Om man ändå skall ge sig på att fixa till normen på något sätt så tror jag att det är de verkliga bilderna av kvinnor (och män) man borde ta tag i. Lämna konstnärerna åt att skapa och provocera och välj att köpa deras konst eller inte. Kommersiella drivkrafter går ju åt båda hållen.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

MITTZ skrev:Lämna konstnärerna åt att skapa och provocera och välj att köpa deras konst eller inte. Kommersiella drivkrafter går ju åt båda hållen.
Jag håller med dig i mycket, men här är ju själva problemet.
Det finns inga valmöjligheter i 40k.
Du kan tex inte ha kvinnliga Guardsmen eller en kvinnlig commisar om du bara kör med vad GW tillverkar.
Valmöjligheterna modellmässigt på kvinnofronten består av lättklätt eller inga alls.

Skriv svar