SWEFAQ har tolkat det annorlundaFenris skrev:BRB s.2
"unlike other characteristics, the lower an Armour save is, the better"
6+ är alltså den högsta RAW.
Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn
Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck
Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn
Värt att nämna är att vi helt enkelt skrivit det som "best" och inte "highest".
Jag tror att vi har hamnat i ett semantiskt limbo här. GW tänkte garanterat inte på eventualiteten att man skulle kunna wounda på armour save när de skrev regelboken så att det har skrivit att vid delad majority toughness så tar man "the highest" och inte "the best" är nog bara en slump. Det hela grundar sig i att för alla charasteristics så är high och good synonymt, förutom för armour saves.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
När det kommer till olika T så woundar du alltid mot det högsta, det som e bäst från mottagarens sida.
Skjuter du på en enhet med 3 killar med T3, T4 och T6 så woundar du mot T6.
Jag anser nog att man borde göra på samma sätt med grav-weapons. Dvs.
mot en TFC som har 2+ på marängen och 3+ på bössan så kommer du wounda på 3+.
Att göra annorlunda här känns bara konstigt. Skall man nu lägga till regler/tolkningar så skall de enligt mig likriktas så mkt som möjligt med befintliga.

Skjuter du på en enhet med 3 killar med T3, T4 och T6 så woundar du mot T6.
Jag anser nog att man borde göra på samma sätt med grav-weapons. Dvs.
mot en TFC som har 2+ på marängen och 3+ på bössan så kommer du wounda på 3+.
Att göra annorlunda här känns bara konstigt. Skall man nu lägga till regler/tolkningar så skall de enligt mig likriktas så mkt som möjligt med befintliga.
Bara för att man hatar bruna bönor måste man inte hata burken de ligger i.Lillen skrev:Nu när vi gått in och ändrat ignors cover regeln. Så kan vi väl ändra preferred enemy? För mig så är det isåfall solklart att GW missat lägga in to pen. Jag menar jag hatar inte space marines bara för de råkar sitta i en space marine rhino.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Det beror som sagt på hur man ser det. Jag anser att man i vanliga fall woundar på enhetens majoritets-toughness (bästa toughness om majoritet inte finns). Och att man då på samma sätt bör wounda mot enhetens majoritets-save (bästa save om majoritet inte finns). Dvs det spelar det ingen roll vem som skall få fördelen för att man skall kunna göra en tolkning av regeln i och med att det går att generalisera den till att "wounda mot enhetens XX".
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Kan de wounda saker utan armour save? Som demoner som endast har invulnerable save?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
läs i marinecodexenFlogger skrev:Kan de wounda saker utan armour save? Som demoner som endast har invulnerable save?
Jag tycker högsta majoritets toughness och därmed högsta majoritets save bör gälla. Det betyder att vid lika läge så får alltid den som blir beskjuten fördelen vilket känns mer konsekvent än att använda bästa, då högsta är definierat medans bästa kan vara subjektivt.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker dom gjorde rätt som dom nu gjorde. Att wounda mot bästa ser jag inget konstigt med.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Detta skulle inte påverka det faktum att om jag säger till min motståndare som har en terminator med en allierad commissar i samma enhet:Fenris skrev:Jag tycker högsta majoritets toughness och därmed högsta majoritets save bör gälla. Det betyder att vid lika läge så får alltid den som blir beskjuten fördelen vilket känns mer konsekvent än att använda bästa, då högsta är definierat medans bästa kan vara subjektivt.
"slå ditt högsta save för den enheten"
så kommer han slå 2+, och inte 5+