Varför behövs komp?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Bengtsson den yngre

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Röde skrev:Hallå

Jag håller med er som inledningsvis i tråden poängterade att det är de spelare som "fostrats" i ett kompat klimat som när de spelar i ett okompat klimat gör de hårdare listorna. Jag upplever att en klar majoritet av dessa kompförespråkare är mer tävlingsinriktade än genomsnittet.
jag håller med men jag tror att sambandet är det omvända. är man tävlingsinriktad och anser att det är roligare att vinna än att förlora inser man snabbt att spelet inte är balanserat och för att kunna få ut att både få roliga matcher med vilken lista man vill och dessutom ha en möjlighet att vinna bör man justera GWs poängsättning/regler på något sätt - alltså kom komp till världen.

Sen att vad som premieras av kompen har ändrats ganska rejält de senaste 10 åren är en annan femma och en annan diskussion. Men som någon sa är det nog främst ett socialt fenomen att det för varje diskussion om taktik går 50 om komp och listor.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

plaguewolf

Inlägg av plaguewolf »

Hej!
ja ska göra en lång story kort
ja är ny här (spelat 40k i ca 7år) och har precis börjat med spacewolves, ja sitter mycket på bolterandchainswords forum.
efter ett inlägg om meltagun så kom erat comp system på tal och ja posta en länk så våra liksinnade vänner över världen kan se hur det funkar. det blev totalt sågat och folk undrar hur vi kan spelar 40k i vårt avlånga land

länk till forumet
http://www.bolterandchainsword.com/inde ... 0&start=50

min mening med detta inlägg är inte att tracka ner på comp systemet utan bara att visa er va andra tycker.

min personliga åsikt är att det är onödigt med komp, MEN ja har inte provat systemet eller turnerat så ja kan inte säga nått "offentlig"

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Men herregud, är det bara jag som får en enorm känsla av déjà vu?

the godfather

Inlägg av the godfather »

i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as

ylva

well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

plaguewolf du ska ha lite credd för att du inte skapar en ny tråd utan använder den som redan finns...
Hade jag orkat hade jag länkat in till en 10-20 trådar som sakpats av personer som ifrågasätter komp utan att ha varit på tuneringar och sätt det användas...
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Bild

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

plaguewolf skrev:... och folk undrar hur vi kan spelar 40k i vårt avlånga land ...
Det avlånga landet är bäst i Europa!!!
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Norrland skrev:Bild
I second that...

Det är lätt att avfärda systemet om man aldrig har testat det. Man förstår inte hur systemet fungerar bara av att titta på kompmallen, jag tror många av dem som säger "it's sound like the most retarder way to play 40k I ever seen" antagligen skulle ändra sin inställning om de någon gång skulle delta på en svensk kompad turnering (kanske inte att de skulle tycka att det är ett bra system, men de skulle förstå att det är helt spelbart).

Komp systemet gör att man måste få ut maximal prestation ur alla enheter, vilket i sin tur leder till ett mer intensivt och skickligt spel. Men jag har ännu aldrig spelat en okompad turnering (något jag är mycket nyfiken över), så jag är inte helt opartisk kanske.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Jag brukar ju inte göra någon hemlighet av vad jag tycker om komp-systemen. Jag lyckades ju med bedriften att komma sist på DefCon med min stenhårda ( :lol: ) Space Wolf-lista som kompade 32 med RT-mallen. Jag var mycket förvånad över resultatet och blev lite trött och lite stött. Jag tycker att kompen som den ser ut nu sparkar hårt temade arméer i skrevet. Ni som utvecklar mallen gör ett mycket bra försök att styra upp ojämnheter i systemet men det blir en aning skevt det fallet.

Jag har insett att jag behöver fler arméer för att kunna få ut mer av att åka på turneringar och finner mig nu sitta och fila på en Space Marine-lista som jag tror är mer tävlingsinriktad. Det är lite synd. Jag har inga problem med att förlora "matcher" vilket jag tror mina motståndare senast kan intyga men jag har lite problem med att få en extra lusing i bakhuvet när slutresultatet sedan anslås. Kompen lämnar en sur eftersmak enligt mig och den behövs inte. Jag tar hellre stryk av en tokoptad armé som jag inte har en chans emot än av ett system som bedömmer min armé som hård och därför ger mig poängavdrag.

Nej. Kompen behövs inte. En del spelare behöver kompen. Då flera av dem är trevliga figurer som jag gärna spelar mot så får jag m.fl. gilla läget. Jag får acceptera att det är det systemet som gäller på vissa turneringar och helt enkelt undvika att spela hårt temade listor vid de tillfällena.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Min temade armé kompar ju 60(hade jag spelat ännu mera temat hade jag inte fått delta eftersom jag då hade haft över 75), så det känns inte rätt att påstå att kompen "slår" mot temade listor. Tror snarare att problemet ligger i att kompen inte tar hänsyn till summan av delarna. Du får minus för det du har, inte plus för det du inte har.

Skriv svar