Wraithguard i metall på 40mm-baser - hur gör jag?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Mymearan

Wraithguard i metall på 40mm-baser - hur gör jag?

Inlägg av Mymearan »

Måste sätta gamla Wraithguard i metall på 40mm-baser, men baserna har ju inget hål och Wraithguardsen har en pinne mellan fötterna... hur gör jag? Måste jag ta bort pinnen? Hur? Är orolig för att superlim inte räcker om de bara står på fötterna...

Halvar

Re: Wraithguard i metall på 40mm-baser - hur gör jag?

Inlägg av Halvar »

att pinna fötterna skulle kunna vara ett förslag.
ett annat är att klippa bort "pinnen" mellan fötterna men lämna det som är under för att sedan göra hål i basen för de bitarna, gärna lite green/grey stuff för extra stadga eftersom det troligen är lite svårt att få till ett tight hål.
sista jag kan tänka mig är att gömma den gamla basen i basning, så du helt enkelt ställer 25mmbasen mitt på 40mm ditot och bygger upp någon form av ruiner, gegga eller berg eller vad du nu använder runt.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Jag hade samma problem med lite gamla obliterators i metall. Där fungerade det att såga bort pinnen, fila till fötterna så de var någorlunda plana och sen göra en liten "sula" av greenstuff som jag tryckte fast dem i. Den limmade jag sen fast på basen och täckte med basdekorationer.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Mymearan

Inlägg av Mymearan »

Halvar skrev:att pinna fötterna skulle kunna vara ett förslag.
ett annat är att klippa bort "pinnen" mellan fötterna men lämna det som är under för att sedan göra hål i basen för de bitarna, gärna lite green/grey stuff för extra stadga eftersom det troligen är lite svårt att få till ett tight hål.
sista jag kan tänka mig är att gömma den gamla basen i basning, så du helt enkelt ställer 25mmbasen mitt på 40mm ditot och bygger upp någon form av ruiner, gegga eller berg eller vad du nu använder runt.
Lottomannen skrev:Jag hade samma problem med lite gamla obliterators i metall. Där fungerade det att såga bort pinnen, fila till fötterna så de var någorlunda plana och sen göra en liten "sula" av greenstuff som jag tryckte fast dem i. Den limmade jag sen fast på basen och täckte med basdekorationer.

Tackar, tips på vad jag kan köpa för såg och fil och även var jag hittar greenstuff billigast?

Fenris

Inlägg av Fenris »

Tag en mindre hushållskniv och ev 1st hammare och gör ett hål i mitten av 40 mm basen, för ner pinnen mellan fötterna i skåran, applicera rikligt med superlim ;)
OBS! håll dig på skärbrädan eller annan oöm yta.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Det enklaste måste väl vara att byta rakt av med någon som har 40mm baser med hål under? :)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Jag skulle göra som Halvar förslår. Ta en avbitartång och klipp bort mittendelen av "pinnen mellan benen" men lämna kvar två bitar direkt under fötterna. Gör sedan hål i 40mm-basen, antingen med en borr eller genom att gräva/skruva med en kniv, och stick sedan ner pinnarna under fötterna i dessa hål. Sitter som berget.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Greenstuff använde jag GW's. Det var närmast, och jag går inte igenom sådana mängder att kostnaden blir någon större skillnad. Som verktyg använde jag ett metallsågsblad jag hade liggande. Men jag skulle tro att vad som helst med lite egg fungerar, metallen är inte så hård. Var rädd om fingrarna bara.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Mymearan

Inlägg av Mymearan »

Katarsis skrev:Jag skulle göra som Halvar förslår. Ta en avbitartång och klipp bort mittendelen av "pinnen mellan benen" men lämna kvar två bitar direkt under fötterna. Gör sedan hål i 40mm-basen, antingen med en borr eller genom att gräva/skruva med en kniv, och stick sedan ner pinnarna under fötterna i dessa hål. Sitter som berget.
Jo det får nog bli så. Tack alla!

Skriv svar