Ändringar i listor

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Ändringar i listor

Inlägg av DHettNeck »

Poet skrev:GarageGamers har fortfarande en fuskig Tau lista med komp 2.

Space marines som allies -1
Riptide -1
Nej. BT är inte battle brothers med tau.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

DHettNeck skrev:

Riptide -1
Det är egentligen en tolkningsfråga då de per definetion numera är Codex: Space Marines sen hurvuda man vill tolka den kryptiska texten i boken att man kan använda BT:s entry i Allies Matrisen inte helt självklart men jag kan förstå att man kan tolka det så.

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

kombat skrev:
DHettNeck skrev:

Riptide -1
Det är egentligen en tolkningsfråga då de per definetion numera är Codex: Space Marines sen hurvuda man vill tolka den kryptiska texten i boken att man kan använda BT:s entry i Allies Matrisen inte helt självklart men jag kan förstå att man kan tolka det så.
Såklart det är självklart, det är inte kryptiskt alls. För äldre publikationer likställer man "Codex: Black Templar" med "Codex: Space Marines using the Black Templars Chapter Tactics"...och om jag inte missminner mig, så är regelboken själv, en äldre publikation jämfört med C:SM...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Egentligen så är det ganska oväsentligt och hade det inte varit för kompmallen så tror jag gärna att de flesta BT spelare hellre har SM allies matrisen men eftersom man kan mygla med BT och med den tolkningen du vill ha så blir det en diskussion av det.

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Jag förstår bara inte hur du kan läsa något annat i den rutan i C:SM än att de har C:BTs ally matrix. Vad är ditt argument för det?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

För att BT inte är en egen armé de är en Codex: Space Marine armé. Den rutan du skrever är som GW ganska vagt formulerad.

Min tolkning är att det i botten en Space marine armé därför använder du SM ally table. Sen väljer du Black Templar chapter tactics.

I din tolkning så börjar du tvärtom du säger att du har en black templar armé och sen härleder du den till att kunna vara en Space marine lista med black templar chapter tactics special rule och därför kan du använda Black templars ally table.

Jag förstår att man kan tolka åt båda hållen. Men anledningen till att man tolkar på det andra sättet är för att kringgå kompmallen för att slippa ett komp.

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

"When choosing a Space Marine detachement" är ganska tidigt i mina ögon. Det är ju då man måste välja vilken Chapter Tactics man ska använda när man gör sin lista...listan som innefattar allies. Formuleringen är i presens, inte imperfekt. Så det du säger är alltså att när man väljer att använda Codex: Space Marines i ett detachement är det ändå inte tidigt nog i dina ögon för att benyttja deras regel för vilka de kan alliera sig med?

Halvar

Inlägg av Halvar »

jag läser det precis tvärt om. refereras det någonstans codex: black templars så ska man istället referera till vad som står skrivet för c:SM. eftersom jag inte är insatt i space marines eller black templars så är alies matrixen det enda jag vet som refererar till black templars. där ska man istället kolla på space marines med chapter tactics.

hade det varit tvärt om hade det väl stått något i stil med
"If any rules refer to codex: Black Templars these rules takes precedence if using a Codex: Space marine detachment using the Black Templar chapter tactics."
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Halvar skrev:refereras det någonstans codex: black templars så ska man istället referera till vad som står skrivet för c:SM
Hade du lagt till "som använder Black Templars chapter tactics" i meningen hade du fått det till precis vad som står i C:SM. Dvs, att ally matrisen refererar till C:SM med BT chapter tactics...

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Inte för att var den. Men diskutera gärna detta i regeldelen av forumet. Så att MC inte missar några ändringar av listor i denna tråden. :)

Med vänlig hälsning,

Lennart

Skriv svar