Nightfight cover och barrage
- Lottomannen
Om jag har en enhet ute i öppen terräng som blir beskuten av ett barragevapen som är 30 inch bort, får jag cover save för avståndet då?
Sent from my iPhone using Tapatalk
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
Re: Nightfight cover och barrage
Barragevapen måste fortfarande vara inom 36" från målet (av ngn skum anledning) för att ens få skjuta men så länge den får skjuta så räknas hålet på plattan som point of origin och är därmed helt klart inom 12" för nightfight reglerna, så ingen cover för natt mot barrage
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Nej, där har du fel. Man får cover som vanligt för natten. Det är bara för att avgöra vart ifrån man skall allokera träffarna och huruvida modellerna står i cover man kollar från hålet, det gör ingen skillnad för night fight.Neth_Oni skrev:Barragevapen måste fortfarande vara inom 36" från målet (av ngn skum anledning) för att ens få skjuta men så länge den får skjuta så räknas hålet på plattan som point of origin och är därmed helt klart inom 12" för nightfight reglerna, så ingen cover för natt mot barrage
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
DHettNeck skrev:Nej, där har du fel. Man får cover som vanligt för natten. Det är bara för att avgöra vart ifrån man skall allokera träffarna och huruvida modellerna står i cover man kollar från hålet, det gör ingen skillnad för night fight.Neth_Oni skrev:Barragevapen måste fortfarande vara inom 36" från målet (av ngn skum anledning) för att ens få skjuta men så länge den får skjuta så räknas hålet på plattan som point of origin och är därmed helt klart inom 12" för nightfight reglerna, så ingen cover för natt mot barrage
Tycker det där är lite diffust i regelboken faktiskt. Det står att man ska räkna hålet INSTEAD Of The firing model. Man får tex. Stealth av defensive grenades mot barrage då hålet är inom 8".
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Skott från Barrage vapen räknas inte som de kommer från enheten, utan ifrån där skottet kommer ner. Reglerna för Night Fight begränsar inte detta på något sätt. Där skottet utgår ifrån räknas det som enheten står. Därför borde det ju rimligtvis vara därifrån range räknas för Night Fight (stealth, shrouding etc) och påverkas således av Defensive Grenades om skottet kommer inom 8" från en enhet.
Men, det går att tolka åt andra hållet också, men då måste man anta att Night Fight gäller över Barragereglerna, och får dem att plötsligt fungera som en vanlig skytteattack.
Men, det går att tolka åt andra hållet också, men då måste man anta att Night Fight gäller över Barragereglerna, och får dem att plötsligt fungera som en vanlig skytteattack.
- Lottomannen
Det är väldigt diffust. Som Nightfight- reglen är skriven så säger jag att man räknar range från skytten. Men det är långt ifrån självklart.Flogger skrev:
Tycker det där är lite diffust i regelboken faktiskt. Det står att man ska räkna hålet INSTEAD Of The firing model. Man får tex. Stealth av defensive grenades mot barrage då hålet är inom 8".
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
Quote-mining FTW!Flogger skrev:Det står att man ska räkna hålet INSTEAD Of The firing model.
Så, enheten får cover eller inte beroende på hålets placering. Men enheten är fortfarande långt bort från den som skjuter och får därmed stealth eller shrouded.To determine whether a unit wounded by a Barrage weapon is allowed a cover save, and when
determining Wound allocation, always assume the shot is coming from the centre of the blast marker,
instead of from the firing model.
Jag tycker att det passar ganska bra med reglerna i övrigt också. Annars hade det vart ganska konstigt om barrage sköt obehindrat 35" men inte alls 36".
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Jag tycker inte att Night Fight är solklart att den gäller för Barrage.
Night Fight:
"The shooting unit cannot pick a target more than 36" away - such units are completely hidden in the darkness".
De är dolda. Barrage vapen får skjuta på saker de inte ser, varför skulle de då inte få skjuta på dessa?
MEN jag håller med om att om Night Fight begränsar även barrage så funkar det som Katarsis och Dhettneck skriver. Då funkar inte Defensive Grenades heller även om skottet kommer inifrån 8" där det även där räknas från enheten som skjuter och inte varifrån själva skottet räknas. Frågan ovan är bara för att ifrågasätta ren RAW.
Night Fight:
"The shooting unit cannot pick a target more than 36" away - such units are completely hidden in the darkness".
De är dolda. Barrage vapen får skjuta på saker de inte ser, varför skulle de då inte få skjuta på dessa?
MEN jag håller med om att om Night Fight begränsar även barrage så funkar det som Katarsis och Dhettneck skriver. Då funkar inte Defensive Grenades heller även om skottet kommer inifrån 8" där det även där räknas från enheten som skjuter och inte varifrån själva skottet räknas. Frågan ovan är bara för att ifrågasätta ren RAW.
Det finns i vanliga fall två fall som måste uppfyllas för att få targeta något.
1. Måste vara inom Line of sight
2. Måste vara inom range.
Barrage tar bort restriktionen på line of sight och minimum range, inget annat.
Night fight lägger till ytterligare en restriktion på targeting, man måste vara inom 36" från target. Den restriktionen tar inte barrage bort.
1. Måste vara inom Line of sight
2. Måste vara inom range.
Barrage tar bort restriktionen på line of sight och minimum range, inget annat.
Night fight lägger till ytterligare en restriktion på targeting, man måste vara inom 36" från target. Den restriktionen tar inte barrage bort.
Alexander Merinen
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Att man skulle få använda defensiva garanter mot barrage är bland det dummast jag hört på länge tror jag :/
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis