Info Gothcon 2014 *Uppdaterad första post 9/2*

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
kelaino

Re: Info Gothcon 2014

Inlägg av kelaino »

LillePer skrev:- Vi kommer att ha subjektiv komp. Kompbedömarna är Max Persson, Alexander Merinen och Neil Kerr.
Därmed är det nog inte så meningsfullt att kolla under fliken komp även om man kanske kan kika lite på LBK-kompmallen, för att se de saker som troligen kommer ge minus i komp. (Förtydligar, för saken skull, att jag inte har med arrangemanget att göra.)

Frågan kvarstår alltså till arr. hur ser ni på Imperail Armour samt GW's digitala releaser (f.f.a. supplement)?
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Boldtaar

Inlägg av Boldtaar »

Har en följdfråga på detta...

Hur tänker man handskas med det faktum att det finns äldre codexar, t.ex Adepta Sororitas och Inquisition som finns i bokform (den äldre) och ny digital form ENDAST till Ibooks vilket kräver Ipad eller MAC för att kunna köpa och läsa.

Kan ju inte gärna kräva att man måste köpa en ipad för att kunna spela. (praxis har ju alltid varit att senaste codex gäller, men det är ändå en hobby för alla)

Användarvisningsbild
bolterochkniv

Inlägg av bolterochkniv »

det är som att GW vill att man ska tanka deras grejer illegalt!
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Finns inte allt i eReader format också?

Boldtaar

Inlägg av Boldtaar »

Jo, men det kräver fortfarande en dator och de är DRM skyddade dokument så du kan inte skriva ut dem om du inte är lite datakunnig och klarar av att hitta de program som krävs på internet för att låsa upp, konvertera filen till pdf för att sedan skriva ut dem...

Vilket i sin tur ger problemet att det inte är tillåtet att göra så... (anledningen till DRM skyddet) vilket i sin tur ger att regelboken du har med dig till konventet inte är ok regelmässigt eftersom den är kopierad... bla bla bla och så vidare med allt j-vla skitsnack.

(nått som jag personligen inte tycker om eftersom jag gärna spelar med lite FW figurer vilket innebär i sin tur att jag måste ta med dessa böcker vart man än skall spela istället för 3st kopierade A4 sidor för det lilla jag har med från hela boken)

Kanske är lite fel ställe att ta denna diskussion men gothcon är en av de få turneringar med subjektiv komp och där en stor mängd FW figurer varit tillåtna, och i med alla dessa nya digitala versioner som GW spottar ur sig just nu så påverkar ju detta mest gothcon antar jag.

Så tydliga avsikter från arrangörerna gällande detta är önskvärda. Detta går ju åt båda hållen så att säga, tidigare har ju oftast folk (arrangörer) kunnat låna böcker av folk/föreningar som finns, men med dessa nya digitala versioner kanske de inte ens kan få tag på dem, kan ju inte tvinga dem att köpa dem precis. Vilket inte precis gör det lätta att kunna göra en bra bedömning för arrangörerna. Tidigare har man ju alltid kunnat skanna in de sidor som är aktuella och skicka/maila dem och sedan helt enkelt se till att man har med originalet på turneringen. Det är lite svårare nu.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Print screen brukar funka på det mesta ;-)

Jag är inte delaktig i GC i år. Men jag gissar på att senast officiella regler är de som kommer gälla.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Vi här på forumet kan få tag i ALLA böckerna i PDF form. Det är knappast ett problem så på DEN fronten behöver du nog inte oroa dig. Hör av dig om du vill ha ett codex i PDF format så kan jag skicka det till dig.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

frigobben

Inlägg av frigobben »

Jag vill inte lägga in åsikter om piratkopiering, men av de turneringar jag varit har det ju aldrig funnits någon kontroll på var reglerna kommer från, inklusive GothCon. Jag har sett allt ifrån pdf-er till utskrivna dokument.

Det verkar ju onekligen opraktiskt att som du skriver tvingas ta med hela böcker när regeln kan beskrivas på några sidor. Det är en del att kånka på som det är...

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Hmm..

Om det hade givits ut en ny codex i bokform GW inte drar sig för att ta bra betalt för så kan man köpa den, men en digital version kan man inte köpa? Dator har väl 95% eller mer av befolkningen tillgång till idag så jag ser inte det som ett hinder. Det borde i alla fall inte vara ett för oss som hänger här...

Att tycka till om GW är inte svårt men att inte betala för mig känns bara fel, så jag kommer nog vacker pynta för de codexar jag vill spela.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Joakim

Inlägg av Joakim »

Skall sätta mig med Per i veckan och diskutera Gothcon och kommer sedan svara på alla frågorna här.

/Joakim

Skriv svar