fredrik skrev:Luca Davo skrev:
Fredrik: exemplet i regelboken, vilket jag antar att du syftar på, är att x2 strength appliceras före +1 i strenght (för en strenght 4 enhet); S4 x 2 + 1 = S9 Denna logik går inte att applicera på en screamerstar, vilken bygger på 4++ + 2 = 2++. Kanske en dålig förklaring, men det är ganska tveklöst egentligen.
Nja alltså den exakta ordalydelsen från regelboken är "If a model has a combination of rules or wargear that modify a characteristic, first apply any multipliers, then apply any additions or subtractions, and finally apply any set values". (Multiple modifiers, sid 13 i iPad-regelboken) Demoner har 5+ invosave i grund, grimoire är en addition eller subtraktion och ger alltså 3+ eller 6+, Forewarning slutligen är ett set value som sätter deras slutliga save till 4+. Easy peasy.

Den 4++ som forewarning ger utgör inte en regel eller wargear som enheten har, utan det är en blessing. Enheten erhåller en blessing
in the begining of the movement phase medan GoT kan användas när som helst
during any point of the movement phase.
Mitt första argument mot ditt resonemang var inte tydligt, men det ovan är det. Forewarning kastas vilket ger enheten en 4++, sedan används GoT vilket ger enheten +2 till sin invo. Sidan 13 i RB kan inte appliceras i detta fall, skulle jag med styrka vilja påstå.
kombat skrev:Att jämföra en flying circus med beastpack eller seer council är ganska löjligt enligt mig de är långt ifrån lika bra. Flying circus är en bra armé men inget brutet. (Har spelat circus flera gånger och de har väldigt svårt mot tex Tau) Att restricta psychic powers löser inte mycket.
Om man genomför de förändringarna som de har där så kan alla lika gärna spela eldar och tau för de är helt klart vinnarna med de restriktionerna
En flying circus utgör fortfarande en toptierlista, och även om den inte kan tävla med det värsta eldar och Tau kan bygga så skulle det gör spelet gott ifall den listan (flying circus) förbjöds. För många listor utanför Tau (waveserpentspam är också en hård counter i och med deras möjlighet till tank shock...) utgör en flying circus en väldigt dålig matchup. Om inte detta vore nog är det en förbannat tråkig lista att spela emot för många arméer, precis som en flyer heavy lista (vilka förbjuds av punkt 8). Flying on the table, flying off the table, flying on the table, flying off the table osv... Tau och Eldar lär drabbas hårdast av punkt 2.