Chaos Marines Mjukost (1750 @ GC)

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Synchen

Chaos Marines Mjukost (1750 @ GC)

Inlägg av Synchen »

Ja här var man då ute väldigt tidigt och funderar på vad fasen man ska spela/måla till GC! :roll:

Eftersom jag är en väldigt långsam målare bestämde jag mig för att vara ute tidigt och posta redan nu om potentiell lista. Inser att kompen inte på något sätt är färdig, men hoppas på att kanske få ett hum om hur listan kanske bedöms då många här tidigare har spelat/arrangerar. Så här har vi listan:

HQ

Sorcerer 100
Mastery Level 2, Mark of Tzeentch, Force Sword

Elites

5 Terminators 201
Aspiring Champion with Combi-Melta and Power Axe
2 with Combi-Melta and Power Axe
1 with Heavy Flamer and Power Maul
1 with Combi-Melta and Chainfist

2 Mutilators 134
Mark of Tzeentch

Troops

9 Thousand Sons 242
Aspiring Sorcerer With Force Axe

Rhino 35

10 Cultists 50

5 Chaos Marines 90
Plasma Gun

Rhino (Havoc Launcher) 47

5 Chaos Marines 90
Plasma Gun

Fast Attack

8 Warp Talons 250

5 Chaos Spawn 150

Heavy Support

2 Obliterators 156
Mark of Tzeentch

2 Obliterators 156
Mark of Tzeentch

1748 Total

Så tanken är att hamna över medelkomp och därför har jag då klämt in både Warp Talons och Mutilators :D
Däremot så är jag orolig att Obbar och Spawn drar ner mig under 10 även utan Nurgle Mark (sen kan ju terminators anses vara jobbigt att hantera). Men vad tycks om listan, bör den bli mjukare eller är det ok?

daskad

Re: Chaos Marines Mjukost (1750 @ GC)

Inlägg av daskad »

Jag tycker inte att den är särskilt hård. Spawnsen ska du nog inte oroa dig för då du inte har någon bike karaktär till dem samt att sorken bara är nivå 2.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Sorken är effektivt lvl 1 så borde vara lugnt.

daskad

Inlägg av daskad »

nja, det skulle jag inte hålla med om. Han får fortfarande slänga lvl 2 spells, men han har bara 1 slag. Dock kan man få invis ändå. Om man säker han till lvl 1 så är det definitivt en högkomp lista 15-16 skulle jag säga (inte kompare). Annars ligger du runt 10-12 skulle jag tro
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

2x2 obbar gör att den inte kan nå höjderna 15-16 enligt mig..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Synchen

Inlägg av Synchen »

Får tacka alla så mycket för alla hjälpfulla svar! :) Har funderat lite på vad man kan göra för att bättra på kompen och med den nya LBK mallen ute har nog Hylander rätt i att 4 obbar kommer dra ner poängen fast de är tzeentch. Sen finns som daskad säger ändå möjligheten att rulla invis, så jag funderar på följande ändringar:

HQ

Sorcerer 75
Mark of Tzeentch, Force Sword

Elites

5 Terminators 201
Aspiring Champion with Combi-Melta and Power Axe
2 with Combi-Melta and Power Axe
1 with Heavy Flamer and Power Maul
1 with Combi-Melta and Chainfist

2 Mutilators 142
Mark of Tzeentch, Veterans of The Long War

Troops

9 Thousand Sons 242
Aspiring Sorcerer with Force Axe

Rhino 35

10 Cultists 50

5 Chaos Marines 90
Plasma Gun

5 Chaos Marines 90
Plasma Gun

Fast Attack

8 Warp Talons 250

5 Chaos Spawn 150

Heavy Support

2 Obliterators 156
Mark of Tzeentch

Forgefiend 175
Two Hades Autocannon

1750 Total

Genom att slänga in en Forgefiend istället för 2 obbar och en mastery lvl behåller jag long range AT, men kan inte längre kasta nånting bra överhuvudtaget med sorken. Men det känns riktigt trist med en hq som inte gör nåt vettigt så jag kanske kör en tri-las pred istället för forgefiend och låter han behålla sin 1/6 chans till invis ^^

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Kompen ser väldigt mycket bättre ut utan dubbla enheter obbar och utan chans till invis spawns...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Håller med
Alexander Merinen

benmannen

Inlägg av benmannen »

Ser ut som en skön lista! Och nog kul att spela men jööööösses vad Mutilators är dåliga. En närstridsenhet som inte får Runna eller pursua det som den vinner mot...

Köp possessed eller nåt istället så är inte poängen helt bortkastade. Vadsomhelst är bra. Jag gillar en singelObbe som deepar bakom fiendelinje och gör samma jobb som en Mutilator fast han kan skjuta också :)

Jag skulle biffa upp CSM enheterna med en eller två marines var. De kommer vara dina matchvinnare. Mina små 6or med plasmor är helt suveräna :)
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Chaos är ballt!
Jag brukar köra med Maulerfiend, helt ok för 125 poäng, visserligen dör han för det mesta, men ställer ofta till med ordentligt med strul för att jag ska känna mig nöjd med han.
Funderat på mark of Tzeentch till Warp Talons? Kanske kan vara nåt?
Dirge casters anser jag vara mer eller mindre obligatoriskt på Tanksen.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar