Nya Tyranider i Novmeber?
-
katzenjammer
Re: Nya Tyranider i Novmeber?
(Hoppas på minst 5 tyranidlistor på forumets list-del imorrn)
Flesh is a design fault
Tycker mawlocen verkar skitbra. Kombinerat med 3-4 flyg, eventuellt svärmherren och en 9 raveners med RÖDA FARAN! uppbackat av lite scoring och venomthropes.
ok, jag kände inte igen speciellt mycket av det som sas där i klagomålstrådarna. inte från tyranidhive iaf. där känner man mer att man tvingas in i skytte trots att man vill fortsätta vara en närstridsarmé och man är ledsen över att podden, inte doom i pod så mycket, har försvunnit. sen ville man ha ett värdigt sätt att spela middlebugs vilket inte kom. att scything talons har blivit ungefär lika bra som en Kentskiva är ingen speciellt glad över, särskilt inte när våra närstridsmonster har WS3. visst, biomancy eller snarare BRB-spells öht har man klagat över samt 2+ savet på hive tyrants eftersom man nu känner att hive tyrants kommer enbart komma i flygande form tyvärr. och lictors då, men vem vill inte se en sådan i var tredje armé?
jag har själv inte fått någon bok så jag kan inte uttala mig om mer än scything talons och närstrid samt min största beef, att man inte kunde välja en unik biomorph som gjorde att man förlorade synaps men fick eternal warrior på den enheten man är joinad till.
de flesta ville ha en synaps som blir skitjobb att leva utan men som vore bra att leva i men jag har inte sett så stora klagomål på det. man gillar att hormagaunts har kommit tillbaka som ett alternativ även om man tycker att det är löjligt att mattehammaren säger att det är bäst att inte uppgradera dem, både offensivt och defensivt.
och angående vilka trådar som var störst på tyranid hive så var det knappast ultrawhine i de flesta, även om några hade det och någon person whinade överallt. då är det mer whine i komptrådarna här på forumet skulle jag spontant säga.
men men, jag hoppas jag får boken snart så jag får se om haruspexen kommer vara rolig att spela med eller om det blir mest för modellens skull man gör det (är det sant att den bara kan regga ett wound när den äter?)
jag har själv inte fått någon bok så jag kan inte uttala mig om mer än scything talons och närstrid samt min största beef, att man inte kunde välja en unik biomorph som gjorde att man förlorade synaps men fick eternal warrior på den enheten man är joinad till.
de flesta ville ha en synaps som blir skitjobb att leva utan men som vore bra att leva i men jag har inte sett så stora klagomål på det. man gillar att hormagaunts har kommit tillbaka som ett alternativ även om man tycker att det är löjligt att mattehammaren säger att det är bäst att inte uppgradera dem, både offensivt och defensivt.
och angående vilka trådar som var störst på tyranid hive så var det knappast ultrawhine i de flesta, även om några hade det och någon person whinade överallt. då är det mer whine i komptrådarna här på forumet skulle jag spontant säga.
men men, jag hoppas jag får boken snart så jag får se om haruspexen kommer vara rolig att spela med eller om det blir mest för modellens skull man gör det (är det sant att den bara kan regga ett wound när den äter?)
Ja' än't bittä'!
Som alla vet är jag typ femte sämst i Sverige men efter en test match idag och lite mer tittande i boken.
Synaps är ändrat till lite mer roligare saker som kan hända.
Hive tyrant: Så fort folk kommer över bristen på regelboksmagier kommer de komma underfund med att tyranten är mycket bättre. Men var de tvugna att använda en ny specialregel för old adversary istället för någon specialregel som redan finns i regelboken. Jag vet hur jag vill spela dem och det är inte flygande...
Swarmlord: Bättre.
Tyrant guards: bättre och billiga toxin sacs.
Old one eye: Jag ser inte hur han är värd sina poäng. Dyra närstridsmonster som dör när man tittar på dem ser jag ingen poäng med i ett spel där ingen LOS block finns.
Tervigon: Mer fair än tidigare.
Tyranid Prime: GW är idioter när de sätter poäng men det kan finnas lite roligare saker man kan göra med en galet stor svärm och en IC i mitten som bara byter enhet när de börjar bli för små. Dem skulle gett denne vingar.
Deathleaper: Hjälps inte som HQ men är klart bättre. Finns en poäng med denne, helt klart.
Tyranid warriors: Ingen spelade med dem innan och nu är de inte bättre...Eller jo, lite bättre. Fast utan pod...
Genestealers: Ingen spelade med dem tidigare och de är precis lika dåliga nu..eller inte dåliga men ni känner igen poängen exakt.
Termagaunts: billigare. Antagligen ingen mening att uppgradera utom devourers här och där.
Hormagaunts: Billigare men samma med uppgraderingar...
Ripper swarms: De dominerade hela förra versionen av codexet och nu är de exakt samma...
Hive guards: Nerf...massiv nerf. Men det är mer på korrekt nivå, faktiskt. Jag ser ingen poäng med nytt vapen.
Lictors: Billigare men antagligen fortfarande inte värt det... galet synd men jag kommer spela med tre och deathleaper vid hårt kompade turneringar.
Zoanthropes: Billigare men vete fan om de är bättre. Ni som har codex kanske kan svara om en modell i enheten får kasta magi och sedan enheten skjuta? Annars skall det vara en väldigt liten enhet.
Venomthrope.: Ehh....bättre. Klart bättre.
Haruspex: Jag missar nog något men den känns inte bra...
Pyrovores...vad fan! Lite billigare, fortfarande kass.
Tyranid Shrikes: Jag har spelat med 7 st på GothCon. Då kostade den enheten 385pts. Med lite smart tänkande kan jag få nästan samma effektivitet (som egentligen är värdelöst) 302pts... Dock fortfarande inte bra...Men lite tuffare...
Raveners: Sämre...ni kommer ihåg hur mycket de dominerade innan?
Sky slashers: se ripper swarms.
Gargoyles: Sämre för dyrare poäng vid uppgradering...
Harpy: Jag får för mig att det finns en idé med den. Billig poäng tycker jag...
Hive Crone: Intressant. Jag vet inte vilken som kommer vinna av Harpy och Hive chrone...
Spore mine cluster: Meningslösa tror jag.
Carnifex: bättre poängsatt. Men jag tror fortfarande det finns bättre alternativ.
Biovores: Lägre pris och något bättre.
Trygon: Sak samma...
Trygon Prime: sak samma
Mawlock: Kanske...en kanske kan vara bra... finns väldigt stora risker dock...
Exocrine: Kommer nog alltid finnas med. Lite som Hive guards var viktiga för Tyranider i femte...
Tyrannofex: En favvo 60pts lägre! Gott och efterlängtat.
Magi: Kom över Biomancy förlusten, nuvarande magi är helt klart användbar och överlag mer balanserad. Bäst är nog paroxysm.
Hela codexet skriver "håll dig borta från närstrid" och är en tydlig vink om att GW räknar med att borden är mer eller mindre helt öppna. Skytte enheterna är alldeles för viktiga och bra för att ignoreras. Överlag är det ingen autowin arme och de kombinationer som kan ske med massa dumma fortifikationer (som jag inte tycker alls har med 40k att göra) är bara tråkiga. Nytt codex är klart och tydligt för att GW vill sälja Exocrines.
Synaps är ändrat till lite mer roligare saker som kan hända.
Hive tyrant: Så fort folk kommer över bristen på regelboksmagier kommer de komma underfund med att tyranten är mycket bättre. Men var de tvugna att använda en ny specialregel för old adversary istället för någon specialregel som redan finns i regelboken. Jag vet hur jag vill spela dem och det är inte flygande...
Swarmlord: Bättre.
Tyrant guards: bättre och billiga toxin sacs.
Old one eye: Jag ser inte hur han är värd sina poäng. Dyra närstridsmonster som dör när man tittar på dem ser jag ingen poäng med i ett spel där ingen LOS block finns.
Tervigon: Mer fair än tidigare.
Tyranid Prime: GW är idioter när de sätter poäng men det kan finnas lite roligare saker man kan göra med en galet stor svärm och en IC i mitten som bara byter enhet när de börjar bli för små. Dem skulle gett denne vingar.
Deathleaper: Hjälps inte som HQ men är klart bättre. Finns en poäng med denne, helt klart.
Tyranid warriors: Ingen spelade med dem innan och nu är de inte bättre...Eller jo, lite bättre. Fast utan pod...
Genestealers: Ingen spelade med dem tidigare och de är precis lika dåliga nu..eller inte dåliga men ni känner igen poängen exakt.
Termagaunts: billigare. Antagligen ingen mening att uppgradera utom devourers här och där.
Hormagaunts: Billigare men samma med uppgraderingar...
Ripper swarms: De dominerade hela förra versionen av codexet och nu är de exakt samma...
Hive guards: Nerf...massiv nerf. Men det är mer på korrekt nivå, faktiskt. Jag ser ingen poäng med nytt vapen.
Lictors: Billigare men antagligen fortfarande inte värt det... galet synd men jag kommer spela med tre och deathleaper vid hårt kompade turneringar.
Zoanthropes: Billigare men vete fan om de är bättre. Ni som har codex kanske kan svara om en modell i enheten får kasta magi och sedan enheten skjuta? Annars skall det vara en väldigt liten enhet.
Venomthrope.: Ehh....bättre. Klart bättre.
Haruspex: Jag missar nog något men den känns inte bra...
Pyrovores...vad fan! Lite billigare, fortfarande kass.
Tyranid Shrikes: Jag har spelat med 7 st på GothCon. Då kostade den enheten 385pts. Med lite smart tänkande kan jag få nästan samma effektivitet (som egentligen är värdelöst) 302pts... Dock fortfarande inte bra...Men lite tuffare...
Raveners: Sämre...ni kommer ihåg hur mycket de dominerade innan?
Sky slashers: se ripper swarms.
Gargoyles: Sämre för dyrare poäng vid uppgradering...
Harpy: Jag får för mig att det finns en idé med den. Billig poäng tycker jag...
Hive Crone: Intressant. Jag vet inte vilken som kommer vinna av Harpy och Hive chrone...
Spore mine cluster: Meningslösa tror jag.
Carnifex: bättre poängsatt. Men jag tror fortfarande det finns bättre alternativ.
Biovores: Lägre pris och något bättre.
Trygon: Sak samma...
Trygon Prime: sak samma
Mawlock: Kanske...en kanske kan vara bra... finns väldigt stora risker dock...
Exocrine: Kommer nog alltid finnas med. Lite som Hive guards var viktiga för Tyranider i femte...
Tyrannofex: En favvo 60pts lägre! Gott och efterlängtat.
Magi: Kom över Biomancy förlusten, nuvarande magi är helt klart användbar och överlag mer balanserad. Bäst är nog paroxysm.
Hela codexet skriver "håll dig borta från närstrid" och är en tydlig vink om att GW räknar med att borden är mer eller mindre helt öppna. Skytte enheterna är alldeles för viktiga och bra för att ignoreras. Överlag är det ingen autowin arme och de kombinationer som kan ske med massa dumma fortifikationer (som jag inte tycker alls har med 40k att göra) är bara tråkiga. Nytt codex är klart och tydligt för att GW vill sälja Exocrines.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Jag gillar nya dexen, det enda jag är lite fundersam över är varför primen inte kan köpa wings då hans Alpha leader ability även gäller shrikes...
tack så mycket för det egge, det ska bli spänande att få sitta och blädra i sitt dex sen. men jag hade på kän att det skulle bli mer pang pang för tyraniderna. Det är lite tråkigt att deras CC fick en nerf 
becon är ganska roligt.
Egge har fel.
Mawloc för 140p är mongo. (420p för 18 t6 wounds?) Förmodligen 2 large blast s6 ap 2 med ignore cover och ok om något står kvar är det 1/6 att du dör, men på 4+ får du göra samma sak igen.
Raveners med fnp från någon psyker+shrouded tål en del och framförallt kan de leverera red terror som är jäkligt spexig och bra för 85p. Märk väl att typ halva enheten kan köpa Rending claws.
Zoanthroper får bara skjuta eller buffa. Slår alltid bara ett ld test och skjuter fler spells som de är många. (Ett deny the witch men flera to hit slag)
Lite tåligare mot saker som gör perils dock. Bara 1W per mindstrike.
Mawloc för 140p är mongo. (420p för 18 t6 wounds?) Förmodligen 2 large blast s6 ap 2 med ignore cover och ok om något står kvar är det 1/6 att du dör, men på 4+ får du göra samma sak igen.
Raveners med fnp från någon psyker+shrouded tål en del och framförallt kan de leverera red terror som är jäkligt spexig och bra för 85p. Märk väl att typ halva enheten kan köpa Rending claws.
Zoanthroper får bara skjuta eller buffa. Slår alltid bara ett ld test och skjuter fler spells som de är många. (Ett deny the witch men flera to hit slag)
Vem tar wounden på perils i en unit Zoanthropes nu när de är Brotherhood of psykers?
Dvs är det tillåtet att portionera ut dem så de får var sin wound innan någon dör, då de har 2 wounds vardera från början?
Dvs är det tillåtet att portionera ut dem så de får var sin wound innan någon dör, då de har 2 wounds vardera från början?
Om de inte har någon specialregel för det så gäller Brotherhood. Då är det karaktären i enheten. Finns det ingen karaktär randomar man vilken modell som tar wound.Captaingallas skrev:Vem tar wounden på perils i en unit Zoanthropes nu när de är Brotherhood of psykers?
Intressant med mawlocken...Men jag tycker inte det känns så bra. Attacken i sig kan vara nice men är egentligen bara bra mot sådana saker som som regel dör ändå av andra saker. De viktiga sakerna klarar sig och ger mishap. Sedan är ju det där med att hamna i reserv och inte bara komma automatiskt. Så jag tror att det blir en sådan där gimmick som kan vara bra mot vissa men inte tillräckligt beräkneligt för att faktiskt användas effektivt. Alla bör komma samtidigt, motståndaren måste ha ställt sig så att han inte är så utspridd, motståndaren måste ha dyra enheter med ett wound och utan invul save, motståndaren får inte ha möjligheten att kunna hantera dem på något sätt genom skytte, magi eller närstrid, man får inte scattra o s v. Jag tror det blir för mycket som måste klaffa. Blir nog mycket bättre med kombon +1 i reserv som Swarmlord ger, visserligen. Kan vara skönt att jaga devestators tror jag dock.LillePer skrev:Egge har fel.
Jag tror då mer på exocrine som för +30 poäng tillför extremt mycket mer till ens armé. Precis som GW tänkt. Raveners ser jag bara inte...T5 armour 4+ är helt inte enkelt tillräckligt bra för att tanka. Jag tror inte det gör tillräckligt med stor skillnad att ha en T5 karaktär i enheten. Dem bör inte alls komma fram.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige