Nya Tyranider i Novmeber?

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
Flogger

Re: Nya Tyranider i Novmeber?

Inlägg av Flogger »

Xenomorph skrev:
Halvar skrev:Går den bara tillbaka i reserv alltså? Det är inte vad jag hört tidigare men det skulle vara en enorm boost eftersom det är 89% chans att man slår en etta på mishap-table. Devastators går dock inte att jaga eftersom de står på andra våningen ändå.
Huruvida 140pinnar för 6 t6 wounds är mongohårt måste jag bara påminna om dreadknight som folk tycker är värdelös trots att det bara är 120 pinnar och kommer med två sjukt bra saves.
Precis vad jag tänkte, så fort man jämför med något annat codex så är de flesta monster creatures löjligt överprisade. Mawloc kan inte burrow första rundan längre om det var det du tänkte på, så man måste börja i reserv så nu man har en 33% chans att förlora en blast template. Mawloc har fortfarande väldigt stor chans att scattra, så gott som auto misshap om den scattrar på en vehicle.
LillePer skrev:Äsch tanka. Vem behöver det. 3+/2+ cover är grejen. Du behöver s8 med ignore cover för att döda av många och det har typ bara riptides.
Ger Red Terror cover save? Annars är väl enda funktionen med Red Terror att just tanka enheten. Om du tänker på cover save så undar jag hur du har tänkt att du ska kunna använda venom thropes med en snabb beast enhet. Venomthropes är till för gömma sig bakom massa skjutande monstrous creatures, alternativt i en byggnad. Någon annan stans så är den för långsam eller ger gratis first blood.
Jag spelade 3 venomthropes igår, de promenerade bakom dakkafexarna hela vägen fram till IG linjen. Hur skulle de dö och bli first blood? Du menar genom att fienden skjuter alla sina S8-10 skott på venomthropes? I så fall är det en vinst för dina andra monster. Samt måste de sätta 9 wounds med S8+ för att döds 3 venomthropes.
Inga problem att hänka med en enhet raveners, de får kongalinea lite bara.

Angående Mawloc så är det mishap om blasten träffar två gånger och inte dödar det under den. Men på 4+ går du in i ongoing vilket är KUNGLIGT BRA. 2-3 får motståndaren sätta ut den och då kan du bara gräva ner dig rundan därpå. 1 så dör du.
Gillar mawlocen som fasen nu :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Xenomorph

Inlägg av Xenomorph »

Halvar skrev:Det jag tänkte på var att lilleper(?) sa att man inte slår mishap efter att man lyckats få fram blasten och något under den överlever utan att den går direkt in i ongoing reserv. Men fyra gånger fler attacker om man alltid träffar är en sjukt stor skillnad mot förut.
Det blir mishap om inte allt under blasten är dödat.

kraftman

Inlägg av kraftman »

Hur funkar det egentligen med Venomthropes ?

Jag läste någon stans att dom "bara" ger shrouded till alla modeller (antar Tyranids) inom 6 ", men det räcker väl att någon modell i enheten har shrouded för att hela enheten ska räknas som shrouded ? Eller har jag missat något ?

Vad har Venomthropes för T ?

Xenomorph

Inlägg av Xenomorph »

Flogger skrev:
Xenomorph skrev:
Halvar skrev:Går den bara tillbaka i reserv alltså? Det är inte vad jag hört tidigare men det skulle vara en enorm boost eftersom det är 89% chans att man slår en etta på mishap-table. Devastators går dock inte att jaga eftersom de står på andra våningen ändå.
Huruvida 140pinnar för 6 t6 wounds är mongohårt måste jag bara påminna om dreadknight som folk tycker är värdelös trots att det bara är 120 pinnar och kommer med två sjukt bra saves.
Precis vad jag tänkte, så fort man jämför med något annat codex så är de flesta monster creatures löjligt överprisade. Mawloc kan inte burrow första rundan längre om det var det du tänkte på, så man måste börja i reserv så nu man har en 33% chans att förlora en blast template. Mawloc har fortfarande väldigt stor chans att scattra, så gott som auto misshap om den scattrar på en vehicle.
LillePer skrev:Äsch tanka. Vem behöver det. 3+/2+ cover är grejen. Du behöver s8 med ignore cover för att döda av många och det har typ bara riptides.
Ger Red Terror cover save? Annars är väl enda funktionen med Red Terror att just tanka enheten. Om du tänker på cover save så undar jag hur du har tänkt att du ska kunna använda venom thropes med en snabb beast enhet. Venomthropes är till för gömma sig bakom massa skjutande monstrous creatures, alternativt i en byggnad. Någon annan stans så är den för långsam eller ger gratis first blood.
Jag spelade 3 venomthropes igår, de promenerade bakom dakkafexarna hela vägen fram till IG linjen. Hur skulle de dö och bli first blood? Du menar genom att fienden skjuter alla sina S8-10 skott på venomthropes? I så fall är det en vinst för dina andra monster. Samt måste de sätta 9 wounds med S8+ för att döds 3 venomthropes.
Inga problem att hänka med en enhet raveners, de får kongalinea lite bara.

Angående Mawloc så är det mishap om blasten träffar två gånger och inte dödar det under den. Men på 4+ går du in i ongoing vilket är KUNGLIGT BRA. 2-3 får motståndaren sätta ut den och då kan du bara gräva ner dig rundan därpå. 1 så dör du.
det var exakt det jag sa, man placerar dom bakom dakkafexxar eller exocrines. Inte för att skydda melee gubbar tex Raveners för det kan dom inte.

Testa köra med Raveners och Venomthropes så får du se att det är inte bara att köra kongaline, antingen springer du i venomthropes tempo och förlorar fördelen med din speed och bör lika gärna köra warriors , eller så tvingas du köra ifrån dom sen, failar du dina assualts eftersom du inte kommer ha shrouded under overwatch.

ju mer venomthropes du kör desto mindre poängeffektivt blir deras skydd. Så vill du köra dom out in the the open så räkna med att vanlig massed fire dödar dom lättare då str8+ är inte lika effektivt, 9 wounds är ingen konst att göra.

1:an är det som att förlora 2 monstrous creatures eftersom motståndaren inte behövde använda någon firepower för att ta ut den, vilket är katrastrof dåligt. Mawloc är för mycket av en chans enhet, vilket något som kostar 140 poäng inte ska vara. Den är bättre än Trygon eftersom båda lär dö ännu fortare på runda 2 med brist på mystic spores som gör target priority svårare.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Jag har spelat andra former av offensiva beast enheter, det är väldigt sällan de pushar max, utan vill gärna trycka i någon ruin eller bakom någon Los block. Tror absolut att man kan spela venomthropes med raveners, kräver lite tanke bara och inte "öh jag pushar max med min balla enhet".

(Och ni som tycker mawlocen fortfarande är dyr om man jämför med andra monster, den har långt många fler "trick", blasten, burrow, hit&run, den kan spelas på flera sätt men tror absolut den kommer ses rätt ofta)

Halvar

Inlägg av Halvar »

Flogger skrev:Angående Mawloc så är det mishap om blasten träffar två gånger och inte dödar det under den. Men på 4+ går du in i ongoing vilket är KUNGLIGT BRA. 2-3 får motståndaren sätta ut den och då kan du bara gräva ner dig rundan därpå. 1 så dör du.
I teorin är det jättebra men empiriska fakta ger att finns det en chans för mishap så dör enheten 100%! Jag har kanske överlevt en deep strike men då siktade jag långt ifrån fienden också. Jag är förvisso inte rojalist så "kungligt" kanske är en korrekt beskrivning för mig.
Nej, det blir hormagaunts, ravenes, gargoyles, en terv, en acid spray tyrannofex och en haruspex för mig, så får vi se vad codexen kan ge för synaps till det när den har letat sig hit.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Halvar skrev:
Flogger skrev:Angående Mawloc så är det mishap om blasten träffar två gånger och inte dödar det under den. Men på 4+ går du in i ongoing vilket är KUNGLIGT BRA. 2-3 får motståndaren sätta ut den och då kan du bara gräva ner dig rundan därpå. 1 så dör du.
I teorin är det jättebra men empiriska fakta ger att finns det en chans för mishap så dör enheten 100%! Jag har kanske överlevt en deep strike men då siktade jag långt ifrån fienden också. Jag är förvisso inte rojalist så "kungligt" kanske är en korrekt beskrivning för mig.
Nej, det blir hormagaunts, ravenes, gargoyles, en terv, en acid spray tyrannofex och en haruspex för mig, så får vi se vad codexen kan ge för synaps till det när den har letat sig hit.
Ta en tervigon med Norn Crown och kasta dominion, 24" synapse ;)

Xenomorph

Inlägg av Xenomorph »

LillePer skrev:Jag har spelat andra former av offensiva beast enheter, det är väldigt sällan de pushar max, utan vill gärna trycka i någon ruin eller bakom någon Los block. Tror absolut att man kan spela venomthropes med raveners, kräver lite tanke bara och inte "öh jag pushar max med min balla enhet".

(Och ni som tycker mawlocen fortfarande är dyr om man jämför med andra monster, den har långt många fler "trick", blasten, burrow, hit&run, den kan spelas på flera sätt men tror absolut den kommer ses rätt ofta)
LillePer skrev:Jag har spelat andra former av offensiva beast enheter, det är väldigt sällan de pushar max, utan vill gärna trycka i någon ruin eller bakom någon Los block. Tror absolut att man kan spela venomthropes med raveners, kräver lite tanke bara och inte "öh jag pushar max med min balla enhet".

Grejen är den att i den mest viktiga fasen , den sista innan assault, så även om du har spelat långsamt och kanske är i tur att få in en assault på turn 4-5, dina Venomthropes har mirakulöst överlevt ute i det öppna så länge, så har dina raveners ingen cover framför sig och du får en 5+ cover save, big whoop. För att inte tala om , om du inte spelar snabbt så finns det väl ingen mening att köra en stor enhet raveners som inte kan få tillbaka sina poäng. I min tyranid hjärna, så är Raveners och Venomthropes ingen bra kombo, du kan försöka ,men snart kommer du inse att de två enheterna har inte mycket synergy.

Enochia

Inlägg av Enochia »

Mina 9 Raveners med rending har aldrig gjort en dalig match, antingen har dom blivit nerfokuserade innan dom kommer fram, eller sa har dom kommit fram senast runda 3 (oftast runda 2) och da kan dom i stort sett valja vad dom vill doda, aven om dom blir nerfokuserade sa har det bara gjort att resten av mina monster ar oskadda, jag tror helt och fullt pa att venomthropes gor dom annu battre
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Xenomorph skrev:

Grejen är den att i den mest viktiga fasen , den sista innan assault, så även om du har spelat långsamt och kanske är i tur att få in en assault på turn 4-5, dina Venomthropes har mirakulöst överlevt ute i det öppna så länge, så har dina raveners ingen cover framför sig och du får en 5+ cover save, big whoop. För att inte tala om , om du inte spelar snabbt så finns det väl ingen mening att köra en stor enhet raveners som inte kan få tillbaka sina poäng. I min tyranid hjärna, så är Raveners och Venomthropes ingen bra kombo, du kan försöka ,men snart kommer du inse att de två enheterna har inte mycket synergy.
Så 12" move runda 1 in i terrängen i mitten av bordet. Håll 1-2 raveners bakom resten i ett led med 2" emellan. Detta innebär att de är inom 6" av venomthropen innan den ens sprungit. Sedan är det run moves och då kan man fixa till det sista så de är inom 6" och är i terrängen. Hela enheten har nu 2+/3+ cover beroende på om det är en ruin eller bara en skog. Venomthropes har samma save de med.
Runda 2 skuttar du 12" ut ur terrängen och chargar saker. Alternativt sitter du och väntar på att han ska komma ännu närmare, eller skuttar till nästa bit terräng och upprepar igen.

Problem jag ser:
Tau ignorerar allt cover då de är aids och dödar venomthropes runda 1
Eldar skjuter 1-2 sköldar och sedan är alla venomthropes döda
Perfekt timing kan sabba hela taktiken den med men inte lika lätt.

Mot alla andra så är det asnice :)

Skriv svar