Hoppas kan manRöde skrev:Det kanske kommer en Chaos-variant du kan ha till dina Tusensöner...Flogger skrev:Jag är så kåt på dessa så jag funderar på att släppa alla mina monster och börja lira imperiet...
Imperial Knights?
Re: Imperial Knights?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Hmm... Jag är kluven inför dessa. Å ena sidan är modellerna verkligen jättesnygga. De har lyckats perfekt att behålla den gamla Knight-designen men uppdatera den lite och föra över den till 30mm-skala. Men å andra sidan är det här ytterligare ett steg på den väg 40k har tagit de senaste åren som har gjort att jag mer och mer har lagt ner och spela. Jag tycker redan idag att 40k är alldeles för fokuserat på stora och hårda modeller. Jag vill ha ett spel där fotsoldaterna avgöra slagen, där karaktärer leder sina trupper men inte kan göra så mycket själva och där några få krigsmaskiner är support. Så ser det verkligen inte ut idag. Och knight-codexen bekräftar väl mer eller mindre att superheavies kommer att bli en del av grundreglerna snart. Jag kan förstå att folk tycker att det blir en intressant förändring, men för min del innebär det en förändring ännu mer bort från det spel jag vill spela.
Så, om de hade varit ett släpp till apocalypse: Awesome! Men om de, som det verkar, blir en del av grundspelet är det nog sista spiken i min 40k-kista. Tyvärr.
Så, om de hade varit ett släpp till apocalypse: Awesome! Men om de, som det verkar, blir en del av grundspelet är det nog sista spiken i min 40k-kista. Tyvärr.
och det är väl lite en indikation på att turneringar behöver mer tid per match så man kan spela hord utan att sabba sina (och sin motståndares) chanser att hamna topp 38 pga tidsstraff. visst, varje dyrgrips movement blir mer viktig men tänkandet kan man göra under motståndarens runda och movement är egentligen den enda riktigt viktiga fasen för en hord.Mortarion skrev:Hmm... Jag är kluven inför dessa. Å ena sidan är modellerna verkligen jättesnygga. De har lyckats perfekt att behålla den gamla Knight-designen men uppdatera den lite och föra över den till 30mm-skala. Men å andra sidan är det här ytterligare ett steg på den väg 40k har tagit de senaste åren som har gjort att jag mer och mer har lagt ner och spela. Jag tycker redan idag att 40k är alldeles för fokuserat på stora och hårda modeller. Jag vill ha ett spel där fotsoldaterna avgöra slagen, där karaktärer leder sina trupper men inte kan göra så mycket själva och där några få krigsmaskiner är support. Så ser det verkligen inte ut idag. Och knight-codexen bekräftar väl mer eller mindre att superheavies kommer att bli en del av grundreglerna snart. Jag kan förstå att folk tycker att det blir en intressant förändring, men för min del innebär det en förändring ännu mer bort från det spel jag vill spela.
Ja' än't bittä'!
Då kan du väl arrangera turneringar där man inte tillåter stora saker? Förstår verkligen inte problemet.Mortarion skrev:Hmm... Jag är kluven inför dessa. Å ena sidan är modellerna verkligen jättesnygga. De har lyckats perfekt att behålla den gamla Knight-designen men uppdatera den lite och föra över den till 30mm-skala. Men å andra sidan är det här ytterligare ett steg på den väg 40k har tagit de senaste åren som har gjort att jag mer och mer har lagt ner och spela. Jag tycker redan idag att 40k är alldeles för fokuserat på stora och hårda modeller. Jag vill ha ett spel där fotsoldaterna avgöra slagen, där karaktärer leder sina trupper men inte kan göra så mycket själva och där några få krigsmaskiner är support. Så ser det verkligen inte ut idag. Och knight-codexen bekräftar väl mer eller mindre att superheavies kommer att bli en del av grundreglerna snart. Jag kan förstå att folk tycker att det blir en intressant förändring, men för min del innebär det en förändring ännu mer bort från det spel jag vill spela.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
De är tydligen scoring också, och inte bara när man enbart har knights.
Ja' än't bittä'!
Om man måste arrangera egna turneringar med houserules för att kunna turneringsspela är det dags att inse att man bör byta spel. Och vi snackar lite olika arbetsinsats mellan att arrangera en turnering och att åka på en.Flogger skrev:Då kan du väl arrangera turneringar där man inte tillåter stora saker? Förstår verkligen inte problemet.Mortarion skrev:Hmm... Jag är kluven inför dessa. Å ena sidan är modellerna verkligen jättesnygga. De har lyckats perfekt att behålla den gamla Knight-designen men uppdatera den lite och föra över den till 30mm-skala. Men å andra sidan är det här ytterligare ett steg på den väg 40k har tagit de senaste åren som har gjort att jag mer och mer har lagt ner och spela. Jag tycker redan idag att 40k är alldeles för fokuserat på stora och hårda modeller. Jag vill ha ett spel där fotsoldaterna avgöra slagen, där karaktärer leder sina trupper men inte kan göra så mycket själva och där några få krigsmaskiner är support. Så ser det verkligen inte ut idag. Och knight-codexen bekräftar väl mer eller mindre att superheavies kommer att bli en del av grundreglerna snart. Jag kan förstå att folk tycker att det blir en intressant förändring, men för min del innebär det en förändring ännu mer bort från det spel jag vill spela.
Det är dags för mig att inse att 40k idag är ett helt annat spel än det jag har spelat och gillat de senaste 15-20 åren. Spelet är annorlunda, turneringsscenen är annorlunda och communityn är verkligen annorlunda. Om du gillar förändringarna är det naturligtvis bra för dig. Jag säger inte att du har fel, bara att vi har olika smak.
Men för min del är det dags att sluta låtsas att spelet fortfarande är vad det en gång var.
Från GW digitals facebooksida:
https://www.facebook.com/GamesWorkshopDigitalEditionsJes Bickham Some clarification on the rules we presented in White Dwarf today for some folks here: the Imperial Knights don't occupy any force organisation slots, they are not Lords of War, they are an army unto themselves. Something we forgot to say is that all Imperial Knights are scoring units, and if you're playing 3-6 as a primary detachment, pick one as your Warlord.
Fast även om spelet inte är vad det en gång var, så kan det ändå vara det.
En gång fanns det i princip bara två sätt att spela tävlingsmässigt - med eller utan Special Characters.
Resten var hugget i sten.
Alla hade var sin codex, raserna var få, begränsningarna väldigt tydliga.
Allt var pitched battle och Victorypoints.
Idag är valmöjligheterna för ett turneringsupplägg enorma.
Imperial Armour? Dataslates? Codex supplements?
Fortifications? Lords fo War? 1 eller 2 FOC?
Missions? Kompmallar? m.m...
Även om jag inte åker runt på många turneringar, så läser jag om dem här.
Jag har fått intrycket att i princip alla turneringar har olika upplägg, och att väldigt få av dem har hakat på allt nytt som släpps och tillåter allt rakt av.
I ett sådant rikt turneringsklimat som Sveriges, så tror jag att alla kan hitta ganska många turneringar som möter deras önskemål.
En gång fanns det i princip bara två sätt att spela tävlingsmässigt - med eller utan Special Characters.
Resten var hugget i sten.
Alla hade var sin codex, raserna var få, begränsningarna väldigt tydliga.
Allt var pitched battle och Victorypoints.
Idag är valmöjligheterna för ett turneringsupplägg enorma.
Imperial Armour? Dataslates? Codex supplements?
Fortifications? Lords fo War? 1 eller 2 FOC?
Missions? Kompmallar? m.m...
Även om jag inte åker runt på många turneringar, så läser jag om dem här.
Jag har fått intrycket att i princip alla turneringar har olika upplägg, och att väldigt få av dem har hakat på allt nytt som släpps och tillåter allt rakt av.
I ett sådant rikt turneringsklimat som Sveriges, så tror jag att alla kan hitta ganska många turneringar som möter deras önskemål.
Mortarion skrev:Om man måste arrangera egna turneringar med houserules för att kunna turneringsspela är det dags att inse att man bör byta spel. Och vi snackar lite olika arbetsinsats mellan att arrangera en turnering och att åka på en.Flogger skrev:Då kan du väl arrangera turneringar där man inte tillåter stora saker? Förstår verkligen inte problemet.Mortarion skrev:Hmm... Jag är kluven inför dessa. Å ena sidan är modellerna verkligen jättesnygga. De har lyckats perfekt att behålla den gamla Knight-designen men uppdatera den lite och föra över den till 30mm-skala. Men å andra sidan är det här ytterligare ett steg på den väg 40k har tagit de senaste åren som har gjort att jag mer och mer har lagt ner och spela. Jag tycker redan idag att 40k är alldeles för fokuserat på stora och hårda modeller. Jag vill ha ett spel där fotsoldaterna avgöra slagen, där karaktärer leder sina trupper men inte kan göra så mycket själva och där några få krigsmaskiner är support. Så ser det verkligen inte ut idag. Och knight-codexen bekräftar väl mer eller mindre att superheavies kommer att bli en del av grundreglerna snart. Jag kan förstå att folk tycker att det blir en intressant förändring, men för min del innebär det en förändring ännu mer bort från det spel jag vill spela.
Det är dags för mig att inse att 40k idag är ett helt annat spel än det jag har spelat och gillat de senaste 15-20 åren. Spelet är annorlunda, turneringsscenen är annorlunda och communityn är verkligen annorlunda. Om du gillar förändringarna är det naturligtvis bra för dig. Jag säger inte att du har fel, bara att vi har olika smak.
Men för min del är det dags att sluta låtsas att spelet fortfarande är vad det en gång var.
fast jag tror iof, inte att Knights kommer vara "tillåtna" på flera turneringar. Mest iom att dom är Gargantuan creatures, har D-vapen och kommer förmodligen kompa lika mycket som en hel armé. Mycket av det nya är ju faktiskt inte "tillåtet" på alla turneringar - se på tex Escalation och Stronghold assault. Har inte sett en turnering förutom Garagegames 1 (som tillåter SA men inga D vapen), som har sagt att det är ok.
Själv så är jag också lite mätt på spelet just nu, det är en fas, det går över och grundar sig i att jag känner att jag aldrig får bli klar med mina armeer, för är det inte GW som slänger nya regler och synergier i ansiktet på mig som gör att jag måste köpa nya grejer (igen) så är det kompen som gör samma sak.
Mitt tips är att ta det lite lugnt ett tag - anmäldig till kaffe och kaka Garagegames som reserv och kom och se att vi kan faktikst ha både mysigt och fluffigt på en och samma gån
mvh:
Dennis
-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-
Dennis
http://www.garagegamers.sePärssi skrev:klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer
-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-
Knights är för tuffa för att inte få vara med, nåt annat spelar helt enkelt ingen roll =)
En bild säger mer än 1000 kaniner