Imperial Knights?

Har du hört det senaste från GW?
Lakhota

Re: Imperial Knights?

Inlägg av Lakhota »

LillePer skrev:Sen tror jag mängden personer som kommer köpa på sig 5st och vilja spela med dem på "alla turneringar" är väldigt liten.
Jo, det må vara så sant, men det låter fortfarande rätt drastiskt att förbjuda ett Codex som ändå är ett Codex, medan Iyaden etc är 'bara' supplements på samma sätt som Escalation med det är tillåtet.

GW tycker verkligen om att göra vad de kan för att trycka in så mycket alternativ och kombinationer bara för att kunna säga: "40k är inget turneringsspel, när ska ni lära er!" Läste något om att GW inte kallar sig för ett spelföretag utan ett figurföretag, reglerna är bara där för att de ska sälja sina modeller. Det som talar emot det är ju dock att de inte släpper nya modeller till alla supplements de kränger.

(Och just Escalation-biten så klantade ju GW till det ordentligt att inte köra som i 30k där det är max 25% av armeén som får läggas på LoW sloten, då hade allt snack om Revenantens OP-nivå varit orelevant då den inte hade fått komma på bordet förrns vid 3600p. Men det är en helt annan diskussion)

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Jag är lite sugen på att arrangera en turnering med LBK komp 20, aktiv komp.

Super heavies och allt är tillåtet. Då kan man spela komp 3-6 utan att lida alldeles för mycket för det och ta in sina stora leksaker som kompar 3-4 utan problem.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Lakhota skrev:Vad skönt att man inte är så mycket för turneringsspel o komp...
- Sorry Nisse, din nya arme som du lagt 5000:- på samt några timmars limmande o målade på får du inte spela med!
- Men, men.. Det är ju en Codex på samma sätt som Eldar o Tau!
- Jo, men vi tycker inte om de modellerna, så du får inte spela med dem. Men du, släng ihop en Eldar+DE eller Tau+Eldar, det är helt OK att spela så!
- Men, då använder jag ju två codex, nu vill jag ju bara spela med MITT enda Codex, som GW skrivit!
- Tyst!
Äh, larv. Klart man inte kan se Codex: Imperial Knights som ett riktigt codex. GW var bara lata och orkade inte fixa ett Codex: Mechanicus, eller vad som nu skulle vara mer passande. Codexet är per se inte bannat; det är bara mängden Knights som är bannade. Skulle t.ex. Ravenwing ha ett eget codex med bara sina bikes, så skulle det nog också vara möjligt att det codexet skulle vara bannat om man inte påtvingades en allians. Din argumentation saknar substans, då dess objekt egentligen kan bytas ut mot vilken enhet som helst i spelet istället för ett codex, och då har vi kommit till det gamla vanliga komp vs okomp som komp i någon form har vunnit (i alla fall om man ser till alla turneringar som spelats i 6th sedan den var mer än en månad gammal). I korthet:

Nisse: -Va, får jag inte spela med mina 5 knights på 2000p?!
Arrangör: -Nej, på samma sätt som Pelle inte får spela sina 18 Broadsides.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Pappersbåt

Inlägg av Pappersbåt »

Den här Nisse är ett återkommande problem på det här forumet!

Jag bara undrar, vill folk alltså få in en knekt på i komp 1 listor?
Jag är inte för bannandet av knektarna men är tveksam till att de ska tillåtas på softare nivå.
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.

Lakhota

Inlägg av Lakhota »

Du bannar ju dock codex om du begränsar antalet Knights till 1 eller 2 då du behöver 4-6 Knights i ett Primary Detachment. Då det bara finns Knights i Codex: Imperial Knights så är det ju inte så lätt att slänga upp andra saker på bordet.

Vad jag vet så heter det Codex: Tau, inte Codex: Broadside Suits som endast har Broadside Suits i listan.

Lakhota

Inlägg av Lakhota »

Pappersbåt skrev:Den här Nisse är ett återkommande problem på det här forumet!

Jag är inte för bannandet av knektarna men är tveksam till att de ska tillåtas på softare nivå.
Men Carl, du har la så många lansar i din lista så du skulle tabla en Knight army i första rundan ;)

Användarvisningsbild
Pappersbåt

Inlägg av Pappersbåt »

Lakhota skrev:
Pappersbåt skrev:Den här Nisse är ett återkommande problem på det här forumet!

Men Carl, du har la så många lansar i din lista så du skulle tabla en Knight army i första rundan ;)
Tihihi jag vet :mrgreen:
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Men som jag sa. Vill du spela på turnering med 5 knights på säg 10 turneringar om året? Är det kul för dig och motståndaren? Tveksamt... Vill du göra det 2-3 gånger? Då finns det turneringar där du får ta med dig dina leksaker. Men att påpeka att det är "orättvist" att inte få spela din codex, tänk då på följande: säg att du får komma med 5 knektar till gothcon. Du får komp 0 för det är en äckeltråkiglista. Hur roliga matcher kommer du ha mot alla andra med gott och blandat subkompade listor? Är det då inte bättre att du tar den listan till en turnering där spelet blir givande för båda parterna vid spelbordet?

Lakhota

Inlägg av Lakhota »

LillePer skrev:Men som jag sa. Vill du spela på turnering med 5 knights på säg 10 turneringar om året? Är det kul för dig och motståndaren? Tveksamt... Vill du göra det 2-3 gånger? Då finns det turneringar där du får ta med dig dina leksaker. Men att påpeka att det är "orättvist" att inte få spela din codex, tänk då på följande: säg att du får komma med 5 knektar till gothcon. Du får komp 0 för det är en äckeltråkiglista. Hur roliga matcher kommer du ha mot alla andra med gott och blandat subkompade listor? Är det då inte bättre att du tar den listan till en turnering där spelet blir givande för båda parterna vid spelbordet?
Det är sant att det kanske blir långtråkigt att bara spelar en Knightlista året runt, eller är det jävligt skoj och omväxlande med att ena matchen vinna stort och nästa förlora stort, vad vet jag. Men mitt ifrågasättande av hur vida kompa bort och banna Codex: Imperial Knights är mer hur ett rent codex kan anses som värre än kombinationer av codex där två helt olika armeer kompletterar varandra bra mycket mer på komp 0 än vad en Knight Errant och en Knight Paladin gör. Hade man haft en perfekt komp så hade det väl varit en sak, men somliga saker finns bara i fantasin. Hela biten med allies var ju ett trevligt tilltag av GW när man ser till fluff, men antalet fluff-relaterade allies i turneringar är ju rätt begränsade utan där är det ju mestadels min/max som gäller.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Lakhota skrev:Du bannar ju dock codex om du begränsar antalet Knights till 1 eller 2 då du behöver 4-6 Knights i ett Primary Detachment. Då det bara finns Knights i Codex: Imperial Knights så är det ju inte så lätt att slänga upp andra saker på bordet.

Vad jag vet så heter det Codex: Tau, inte Codex: Broadside Suits som endast har Broadside Suits i listan.
Codexet är inte bannat, det genererar bara för hårda listor för att vara med på dom flesta turneringarna. Att man vill ha en spelbalans på turneringar ser jag bara som något positivt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar