Nope, iaf inte om modellen saknar ögon, då kan man omöjligt mäta Line of Sight, och kan bara gå runt. Eller vänta, man får slå tillbaka i närstrid!Excessus skrev:Jaså man får inte göra någonting, någonsin?
Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn
Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck
Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn
Formuleringen av grundreglerna tillåter även dem shooting enbart i shooting phase och eftersom overwatch inte sker i skyttefasen utan i assaultfasen kan en sådan regel inte användas. Alltså kan ingen skjuta overwatch överhuvudtaget. Fine by meAncalagon skrev:Problemet ligger egentligen inte i Overwatch formulering, utan formuleringen av de abilites som ger modeller tillåtelse att skjuta fler än 1 vapen i sin skyttefas. Dessa gäller enbart i skyttefasen, och eftersom overwatch inte sker i skyttefasen utan i assaultfasen kan en sådan regel inte användas.
Ska vi börja nit-picka ut saker som vi inte gillar så blir det många såna här tossiga tolkningar. Dags för omröstning kanske?
För tredje gången - gruppen har redan haft en omröstning. Just nu lutar det åt 1 vapen. Det kommer med i nästa version av SvFaq.NIB skrev:Dags för omröstning kanske?
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Önskemål på vad jag vill att swefaq skall titta på:
Vi har liptråden(ursäkta ordval) i regeldelen... Den fick mig iaf tänka lite om vad jag skulle vilja ha klargjort.
Men först, ni har gjort en ruling angående intervening models. Fine, den köper jag. Ni har säker disskuterat och ni kan regler bättre än mig. Alltså köper jag er ruling.
Saker jag skulle vilja se en 'standard' på är:
- Vad blockar inte LOS? Tänker på banner, vingar, dekoration, osv.
- Vad får jag targeta med skytte?
- - Svansar (om ja, även om svansen är 'cool' och det är uppenbart att jag förlängt den för coolhet)?
- - Vingar? (alla vingar? dekorativa vingar(modeller som inte kan flyga), osv)
- - Dekoration (flaggor, antenner, "eldar-pinnar"(tänk de som sitter på WK:s, fordon mm.), 'skorstenar' på nids, osv)
@ze'internetzzzz
Jag vill inte ha nån disskusion här, jag vill bara lyfta fram saker jag hoppas swefaq kan titta på. Så låt oss försöka hålla tråden REN från personliga åsikter.
@Swefaq gruppen
Är det rimligt att ni kan göra en 'standard' för saker som dessa? Eller är det upp till oss att komma överens vid borden?
Men först, ni har gjort en ruling angående intervening models. Fine, den köper jag. Ni har säker disskuterat och ni kan regler bättre än mig. Alltså köper jag er ruling.
Saker jag skulle vilja se en 'standard' på är:
- Vad blockar inte LOS? Tänker på banner, vingar, dekoration, osv.
- Vad får jag targeta med skytte?
- - Svansar (om ja, även om svansen är 'cool' och det är uppenbart att jag förlängt den för coolhet)?
- - Vingar? (alla vingar? dekorativa vingar(modeller som inte kan flyga), osv)
- - Dekoration (flaggor, antenner, "eldar-pinnar"(tänk de som sitter på WK:s, fordon mm.), 'skorstenar' på nids, osv)
@ze'internetzzzz
Jag vill inte ha nån disskusion här, jag vill bara lyfta fram saker jag hoppas swefaq kan titta på. Så låt oss försöka hålla tråden REN från personliga åsikter.
@Swefaq gruppen
Är det rimligt att ni kan göra en 'standard' för saker som dessa? Eller är det upp till oss att komma överens vid borden?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Re: Önskemål på vad jag vill att swefaq skall titta på:
S. 33 i digitala regelboken.
Head, torso, legs, arms. Det är allt som räknas till LoS.
Står till och med beskrivet att man inte får skjuta på svansar, vingar, antenner o.s.v.
Står till och med beskrivet att man inte får skjuta på svansar, vingar, antenner o.s.v.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Re: Önskemål på vad jag vill att swefaq skall titta på:
Delvis är problemet definitionen av vad Torso är. Dessutom består många kroppar inte bara av de 4 delar som GW tycker. Vad händer med modeller med t.ex långa halsar? Du ser varken huvud eller överkropp, utan bara halsen. Får man inte skjuta då?`Flogger skrev:S. 33 i digitala regelboken.
Ska man vara för anal med just den beskrivningen som GW ger på vad just "body" är så gäller alltså inte t.ex modellens rustningar, axelskydd, eller varför inte själva cykeln på en bike/jetbike modell till exempel?
Att jag besvarar det här i den här tråden betyder inte att vi inte tar upp det som diskussion i gruppen. Jag vill heller inte skapa en diskussion om det återigen.
Tänkte på en sak. Vi har FAQ:at att flyers inte får skjuta på saker inom 8". Hur är det med fordon med fasta vapen får de skjuta på flyers innom 8"? Samma vinklar och regler borde ju gälla båda håll. Tänker på
Heavy bolters på chimeror osv.
Heavy bolters på chimeror osv.
Från fordon till Flyers brukar det vara mycket lättare att mäta, så här ansåg inte vi det motiverat att genomföra en regeländring, utan regelbokens regler om 45 grader i vertikalplan gäller.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Framför allt så står inte fordon på pinnar så att man kan luta dem frammåt och bakåt.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!