ja precis, man kan ju filosofisera en del över hur snävt konfidensintervallet bör vara...Nefrums skrev:Nu har jag inte läst på chalmers, men på LTH lär man sig att för at nåt ska vara statistiskt säkerställt så behöver man ha 95% eller 99% säkerhet beroende på vad man parat om...HeadWar skrev:Har man 11% chans med en så behöver man 100% / 11% = 9 stycken för att det ska vara statistiskt garanterat. Det vet jag, för jag har studerat på Chalmers.
Dvs du behöver 29 eller 40st...
Space Marines
- theWatchman
Re: Space Marines
Du får räkna på komplementet.
Att träffa: 1/3
glance: 1/6
pen: 1/3
glance för imm: 1/6
pen för ddes/wre/imm: 1/2
glance: 2/3*1/6*1/6 = 1/54
pen:2/3*1/3*1/2 = 1/9 = 6/54
totalt: 7/54 ungefär 11%
Att inte stoppa den blir då: 47/54
Om vi skjuter två skott så blir sannolikheten att inte stoppa (47/54)^2 ~ 0,76
Alltså blir sannolikheten att stoppa på två skott 1-0,76= 0,24
Precis somm jeppa säger så behövs 29 skott för 0,95 eller 40 för 0,99 enligt formeln 1-(47/54)^x=säkerhetsmarginal där x är antalet skott. Märk väl att decimaler spelar stor roll när man räknar på detta så matlab är att föredra.
Ja, jag var ett gäng år på LTH också...
Att träffa: 1/3
glance: 1/6
pen: 1/3
glance för imm: 1/6
pen för ddes/wre/imm: 1/2
glance: 2/3*1/6*1/6 = 1/54
pen:2/3*1/3*1/2 = 1/9 = 6/54
totalt: 7/54 ungefär 11%
Att inte stoppa den blir då: 47/54
Om vi skjuter två skott så blir sannolikheten att inte stoppa (47/54)^2 ~ 0,76
Alltså blir sannolikheten att stoppa på två skott 1-0,76= 0,24
Precis somm jeppa säger så behövs 29 skott för 0,95 eller 40 för 0,99 enligt formeln 1-(47/54)^x=säkerhetsmarginal där x är antalet skott. Märk väl att decimaler spelar stor roll när man räknar på detta så matlab är att föredra.
Ja, jag var ett gäng år på LTH också...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
-
Bengtsson den yngre
det syns på uppställningen vem av de söta teknologerna som valde att komplettera med pedagogik och vem som valde att inte göra det... 
men allvarligt grabbar; är inte gubbspel nördigt nog?
men allvarligt grabbar; är inte gubbspel nördigt nog?
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
Det är inte nördigt att leka med tensoldater om man inte ställer dem i fyrkantiga block!!!
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Amen!Nefrums skrev:Det är inte nördigt att leka med tensoldater om man inte ställer dem i fyrkantiga block!!!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Det dem sa.Hylander skrev:Amen!Nefrums skrev:Det är inte nördigt att leka med tensoldater om man inte ställer dem i fyrkantiga block!!!
BUUURN!!!
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!
Att sitta och räkna på vad sagda tennsoldater "klarar av eller inte" det ger ändå en helt ny nyans i nörderiets löjeväckande skimmer. Och det vet jag för jag har kallats både nörd och estet. 
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
-
Gonka Koff
Men, vaffan, det är 22% att stoppa (immo+pajja) en rhino med en BS4 lascannon. 11% om den är smokad. Iallafall för oss som inte gått på högskola och bara räknar 2/3*2/3*1/2 = 2/9 = 0,22, respektive 2/3*2/3*1/2*1/2 = 1/9 = 0,11.HeadWar skrev:Nope. Det finns en anledning till att fordon ger massa minus i kompmallen.Mutt skrev:(Nu var det väl visserligen cover/smoke medräknat här om jag inte misstar mig?)
Sen bara för att spä på nördebatten litet så undrar jag om det är korrekt att, som ni har gjort, blanda de olika sorterna för att räkna ut sannolikhet, dvs att räkna ihop sannolikheten att något kommer att få till det (chansen att en rhino blir stoppad av en lascannon) med sannorlikheten att det kommer att hända (att x antal lascannons räcker för att stoppa den)? Sug på den. Jag har själv ingen aning.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Eller så kan man ju räkna på hur många skott man måste skjuta, för att vara säker på att inte stoppa den.
Då får jag det till att du behöver 8-11 skott, för att statistiskt misslyckas med att stoppa den!
// en som hoppade över att gå någon skola med fint namn.
Då får jag det till att du behöver 8-11 skott, för att statistiskt misslyckas med att stoppa den!
// en som hoppade över att gå någon skola med fint namn.