Angående ryska/kinesiska kopior

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Loudhoward

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Loudhoward »

Jag gillar exemplet läkemedelsföretag. Roligt att det jämföra plastfigurerna med 15 års projekt i miljardklassen där 95% (siffror tagna ur luften men snabb googling gav mig 1 miljard $ som medelkostnad för ett LYCKAT projekt och 12,5år) av alla projekt dör någonstans längs vägen.

Skulle GW lägga ner en massa arbete i ny plast (finecast ngn?) som sedan visar sig inte vara speciellt bra, så spelar det mindre roll då man kan styra den totala efterfrågan, bara delvis förvisso, genom att regelmässigt göra modellerna attraktivare.

Utvecklingskostnader i all ära, täck dem! MEN kan kinesiska kopior kosta 25% så bör man nog se över sin totala overhead-kostnad ELLER sina marginaler.

Såhär är det i alla branscher. Finns det utrymme för andra företag att kopiera och göra det billigare så kommer det att göras och det är upp till orginalet att visa varför man ska vara X% dyrare.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Men om vinsterna är stora nog kanske det är "försumbart" vad som förvinner p.g.a piratkopiering.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Loudhoward

Inlägg av Loudhoward »

Röde skrev:Men om vinsterna är stora nog kanske det är "försumbart" vad som förvinner p.g.a piratkopiering.
Absolut. Vi kan räkna med att GW liksom alla företag gör det som ger bästa möjliga avkastning på eget kapital.

Användarvisningsbild
Grudge

Inlägg av Grudge »

Jag tror de flesta missar vad den faktiska kostnaderna är i en tillverkningsindustri. Visst, GW har "dyra" produkter, och visst, deras produktion kanske inte är lika "effektiv" som andras. Men, som redan sagts, så gör de inte direkt några jättevinster. Och produktion, maskiner, verktygstillverkning osv. kostar klart en del pengar, men jag kan slå vad om att deras överlägset största kostnadspost är den för personal. Det betyder att de har anställda projektledare, skulptörer, konstruktörer, verktygsmakare, verkstadsassistenter etc. etc. som alla ska ha lön, semester, sjukförsäkring, tjänstepension etc. Plus alla andra i kedjan - säljare, administratörer, lagerarbetare, och så vidare.

Alla dessa bor, såvitt jag förstår, i England och åtnjuter de fördelar (boende, skola, sjukvård, äldrevård) det innebär att bo i västeuropa.

De som tillverkar de kinesiska kopiorna är väldigt långt bort från det.

Förutom att de har en månadslön som bara är en liten fraktion av en engelsk arbetares, så saknar många sjukförsäkring, och ofta arbetsskadeförsäkring dessutom, blir de sjuka blir de utan lön och när de blir gamla är det inte direkt snack om någon pension, förutom det de kunnat skrapa ihop från den magra lön de fått när de arbetat.

Sedan är garanterat arbetsvillkoren sämre än i västeuropa. Ni har redan pratat om giftig resin? Har de lagar och regler som reglerar hanteringen av giftiga material på arbetsplatsen? Följer fabriken lagarna och reglerna om sådana finns? Finns det skyddsutrustning, är ventilationen tillräcklig? Har de rätt att ta rast? Har de betald övertid?

Själva poängen är att egentligen så ligger den faktiska "kostnaden" för modellerna närmare det som GW tar betalt, om man nu förutsätter att humana villkor är en del av den faktiska kostnaden. När man köper billiga kopior från Kina så är det i 9 fall av 10 någon annan som betalar den större delen av kostnaden. Ofta är det framtida generationer som betalar för skövlad natur där "billiga" råvaror grävts fram, miljöförstöringen från fabriker som inte tar hand om sina giftiga restprodukter, missad skolgång hos barn vars föräldrar först inte har råd att skicka dem till skolan, och sedan inte kan arbeta, för de måste vara hemma och ta hand om samma föräldrar som blivit sjuka från sina jobb i fabrikerna.

Det är samma sak som när man står och håller i en borrmaskin för 139:- på Claes Ohlson - det finns inte en chans att det faktiskt är så billigt i verkligheten - det kostar mycket mer att ta fram och förädla råvarorna, konstruera och producera, och sedan transportera och sälja en borrmaskin. Tänk även på att säljställets marginal ofta är över 50%. Det är någon annan som betalar.

Och då har vi inte ens börjat gå in på intellectual property, artistens arbete, och möjligheten att kunna leva på konstnärligt skapande.

Ugh, sorry för den långa utläggningen. Folk får väl köpa vad de vill, men jag tycker man bör vara medveten om de verkliga kostnaderna, och vem det är som får stå för dem.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Grudge skrev:Alla dessa bor, såvitt jag förstår, i England och åtnjuter de fördelar (boende, skola, sjukvård, äldrevård) det innebär att bo i västeuropa.
All GW-plast görs väl numera i Kina, eller?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Katarsis skrev:
Grudge skrev:Alla dessa bor, såvitt jag förstår, i England och åtnjuter de fördelar (boende, skola, sjukvård, äldrevård) det innebär att bo i västeuropa.
All GW-plast görs väl numera i Kina, eller?
-Badabish! (Trumvirvel med symbalavslut för er som inte hängde med.)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Grudge

Inlägg av Grudge »

Ok, så verktygstillverkning och gjutning görs i Kina. Tvivlar på att detta utgör mer än 25% av kostnaden i hela kedjan.

Så om en kinesisk kopia kostar 25% av GW's originalpris, motsvarar väl det då ungefär GW's pris? Förutom att en massa människor i kedjan då inte får betalt för sitt arbete? På vilket sätt är det mer rätt?

Xeed

Inlägg av Xeed »

Jag tycker att denna tråden är smått komisk, alla har sina sätt att på något sätt rättfärdiga det som alla vet är fel. :D

Jag vill först säga att jag tycker att priserna på plastfigurer är galet dyra. DOCK har jag ingen som helst fakta ang kostnader för tillverkning, utveckling etc, så jag känner inte att jag kan bedöma om priserna är "rätt" eller inte.

Men för mig känns argumenten ang priser som mer eller mindre löjliga. Det är ingen mänskligrättighet att köpa GW eller FW modeller. Om man inte kan betala för sig får man helt enkelt låta bli eller som jag köpa begagnat. Att köpa piratkopierat ( som är olagligt ) kan aldrig rättfärdigas med våran egen bristande ekonomi.

För mig finns ju andra aspekter också tex tillverkningstekniker med resinet, arbetsmiljön etc etc jag tillåter mig själv anta att GW/FW har betydligt högre krav på sig än "pirater" i kina....

Kerrai

Inlägg av Kerrai »

Xeed skrev:Att köpa piratkopierat ( som är olagligt )
Detta är väll inte helt sant, "Den svenska tullen bryr sig inte om enstaka förfalskningar under förutsättning att varorna inte är av kommersiell natur. Dvs inga problem att ta hem prylar till Sverige för personligt bruk i rimliga kvantiteter. Dock är det definitivt olagligt att sälja dessa varor i Sverige. Tradera och Blocket har båda mer och mer tagit den lagen på allvar och är numera riktigt tuffa mot piratkopior."

Köper man dock in större kvantiteter och/eller säljer vidare dessa är det ju högst olagligt.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Xeed

Inlägg av Xeed »

Kerrai skrev:
Xeed skrev:Att köpa piratkopierat ( som är olagligt )
Detta är väll inte helt sant, "Den svenska tullen bryr sig inte om enstaka förfalskningar under förutsättning att varorna inte är av kommersiell natur. Dvs inga problem att ta hem prylar till Sverige för personligt bruk i rimliga kvantiteter. Dock är det definitivt olagligt att sälja dessa varor i Sverige. Tradera och Blocket har båda mer och mer tagit den lagen på allvar och är numera riktigt tuffa mot piratkopior."
Köper man dock in större kvantiteter och/eller säljer vidare dessa är det ju högst olagligt.
Ange gärna källa till citatet annars är det ju svårt att kommentera det.

Men oavsett så kvarstår ju faktum att det är olagligt att piratkopiera.

Med de argument som framförs i tråden så kan man ju rättfärdiga det mesta så länge en köpare TYCKER att priset är fel.
Argument som att -jag köper modeller från Kina men färgen från GW. Så GW får iaf lite pengar istället för inget så då är det ok (Ett intressant experiment hade ju varit att maila GW och fråga om de verkligen tycker att det är en så bra idé?) är ju också helt befängda. Det är ju mer rakryggat att säga att man skiter fullständigt i de regler och lagar som gäller piratkopiering och handlar det billigaste man hittar. Det är ju iaf ärligt.

Det finns många hobbies jag inte har råd med, men jag kan inte hitta på egna regler bara för det. Utan jag får helt enkelt prioritera som alla andra.

Skriv svar