Jag håller med där, men min uppfattning är att meningen inte förlorar sin betydelse. Jag håller inte heller med om att det skulle betyda att det bara beror på mastery level.warman skrev:Bara för att man ska läsa mer text för att få en kontext kan inte kontexten få meningen att förlora sin betydelse.
7th edition förändringar
Re: 7th edition förändringar
En helt annan fråga; det ser ut som att man får ha flera combined arms detachments från flera olika factions. Har jag missat någonting? Det känns som att allied detachment inte är så meningsfullt då, om enda fördelen är att man bara behöver en troop choice istället för två.
Fast då styrs ju inte det av vilken level du har utan hur bra dur slår din extra D6. Då skulle det ju stått något i stil med -Hur många powers du kan kasta varje runda beror på hur många warp charges du genererat.Arioch skrev:Vad jag förstår efter att ha läst regelboken så är antalet spells styrt av antalet Warpcharges...
Warp Charges reglerar ju bara hur bra du är på att "sätta" dina spells.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
- NilssonHarHund
Mastery level är är grundregeln för hur många spells du har. Denna kan modifieras av psychic focus, force och andra specialregler. Du får aldrig försöka kasta samma power flera gånger. Alltså är det maximala antalet test baserat på mastery level (med modifikationer).
Ja, ja. Vi får väl se hur det blir. Jag som ska spela Iyanden tackar och bockar om ni har rätt. Mina Spiritseers gick just från 1 spell till potentiellt 3 spells/ runda.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Om man bortser situationen, dvs själva regel diskusionen så denna mening rätt underhållande. Dvs att ni konstaterar att GW förmodligen menar något de skriver och inte bara slängt ner lite slumpmässiga ord, något som tyvärr inte alltid är självklart. Jag kommer ihåg en edition av fantasy där de faktiskt blandade in små fluff textern i regelerna vilket gjorde allt väldigt förvirrande.Katarsis skrev:@Röde: Menar du "The number of psychic powers a Psyker can use each turn depends on his Mastery Level"? Jag är helt med på att det känns som att GW menar något med detta, men det är väldigt otydligt vad, och utan att veta mer så kan man egentligen inte dra några fler slutsatser av detta.
Ja fast det har de redan skrivit på andra ställen, dvs denna mening tillför ingenting. Jag delar egentligen Rödes uppfattning om att det förmodligen är så att GW tänkt sig att man ska kunna slänga lika många spells som man har mastery levels men det är inte entydigt och eftersom GW inte gett underlag för en RAI tolkning måste man gå på RAW tolkningen.Katarsis skrev: Det skulle t.ex. kunna vara ett lite otydligt sätt att skriva att bland annat Mastery Levels påverkar hur många spells och warp charges man genererar, dvs hur många spells man kan kasta.
Jag har spelat det här spelet tillräkligt länge för att vara med om att GW vid flertalet tillfällen förklarat hur man ska tolka en regel och deras tolkning skillt sig totalt från resten av världens tolkning.
Dock måste man då fråga, vad tror vi är sannolikt att de menar med den meningen?
Detta håller jag till fullo med om, jag känner många fantastiskt duktiga spelare som är rätt dåliga regeltolkare. Detta då vi har en så fin gemensak där vi tillsammans diskuterar regler (som vi gör nu) och de som är duktiga på att tolka regler, som tex Katarsis gladeligen hjälper oss andra med att förklara hur de ser på saker och ting.Excessus skrev: Mmm, vissa blir bättre med erfarenhet, andra får erfarenhet men blir inte märkbart bättre av det. Vissa har omöjligt att lära sig trots flera års erfarenhet, medan andra lär sig bättre med långt kortare erfarenhet.
Att säga att turneringsspelande är som någon slags generell upplevling á lá dataspel är att uttala sig lite väl generellt. Det beror ju i högsta grad på vilka människorna som spelar är. Vissa blir bra på att tolka regler, andra blir bra på att endast använda de framtolkade reglerna. Bara för att det fungerar bra för dig betyder det inte att det fungerar så för alla människor...
-
Silvertejp
Stackar spells i 7e? Hittar inget om det? Eller är det lika otydligt som i 6e?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Dom stackar inte, står i regelboken. Eller ja, dom stackar inte med sig själva men med andra spells.Silvertejp skrev:Stackar spells i 7e? Hittar inget om det? Eller är det lika otydligt som i 6e?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Tror det var tydligare nuförtiden.LillePer skrev:Exakt samma wording som i 6e. Så lär stacka i USA.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Är det där korkade "codex trumpar regelboken" kvar i 7th? Försöker hitta det mer ser inget om det. Någon som kan sidhänvisa?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen