aha..kelaino skrev:Du kan ha 5 combi-melta och 5 power fistssourpus skrev:förstår inte riktigt hur du tänker..hur ofta skaffar du exempelvis 4 combi-melta till tre termosar?
Chaos Space Marines
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Chaos Space Marines
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.
Jag gillar faktiskt den nuvarande chaos terminatorkompen mycket mer. Känns som ditt förslag tar upp dem på space marine nivå och min erfarenhet talar att space marine terminators spelas oftare och är bättre än chaos terminators. Jag tror på att den modell gränsen kompskaparna har skrivit är rättvisare än -1 per modell. Jag tänkte också ta upp några ämnen för diskussion: Är inte Icon of Nurgle snäppet vassare än Icon of Khorne på terminators? Är khorne pinnen bra på vanliga csm (som är tio och åker rhino)?
Håller däremot med om vindicator minuset kan sänkas. Men du tycker att possession ska ge minus? Det kostar inte lite poäng. Vi har ju mellan 10 och 15 poängs moms på alla våra bilar (utom den bästa).
Håller däremot med om vindicator minuset kan sänkas. Men du tycker att possession ska ge minus? Det kostar inte lite poäng. Vi har ju mellan 10 och 15 poängs moms på alla våra bilar (utom den bästa).
Senast redigerad av 2 n00bn, redigerad totalt 24 gång.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
Tycker att 20p possession på vindicatorn är uppenbart jättebra och bör ge -1, skulle aldrig spela utan den annars.
Lojalistkräkens termosar är bättre (thunderhammer/storm shield) och/eller tillför något till armén (vanliga SM är kassa på att slåss). Chaos terminators kan i säkert 9 fall av 10 ersättas med något annat som gör samma jobb lika bra, enda undantaget är nog offer-deep strike, sk termicide (där obbar tuggar heavy support och kompar uppenbart sämre). Det jag mest vill komma åt är att 5- och 6-mannasquads med 4-6 prylar kompar oförtjänt dåligt, t.ex. kompar 5 killar med 4 fistar sämre än samma hos lojalisterna...
Kanske man kan bjuda på de första fem prylarna när squad'en är över 5 man?
Lojalistkräkens termosar är bättre (thunderhammer/storm shield) och/eller tillför något till armén (vanliga SM är kassa på att slåss). Chaos terminators kan i säkert 9 fall av 10 ersättas med något annat som gör samma jobb lika bra, enda undantaget är nog offer-deep strike, sk termicide (där obbar tuggar heavy support och kompar uppenbart sämre). Det jag mest vill komma åt är att 5- och 6-mannasquads med 4-6 prylar kompar oförtjänt dåligt, t.ex. kompar 5 killar med 4 fistar sämre än samma hos lojalisterna...
Kanske man kan bjuda på de första fem prylarna när squad'en är över 5 man?
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Jag tycker dread kompen känns lite skum, eller jag fattar inte. Om jag har 2 dreads med plasmacannons t.ex så ger den första 3+1-2=2 och den andra ger bara 3 eller får jag -3+(-1) för denna dreads första CCW eller räknas detta bara en gång...
Jag är som sagt förvirrad..
Tänkte också passa på och fråga om blight drones. Får man inte ha dem eller är de inte med i kompen av nån annan anledning?
Jag är som sagt förvirrad..
Tänkte också passa på och fråga om blight drones. Får man inte ha dem eller är de inte med i kompen av nån annan anledning?
Dreadnoughtkompen kanske är lite knasig nu, har nog inte uppmärksammats i och med att så få spelar med en sådan (och ännu färre med flera). Men i ditt exempel så skulle första Dreadnoughten ge -2 i komp och den andra -4. -1 för första DCCW gäller på varje individuell Dreadnought, skall se om det kan förtydligas.
Blight Drones (och Blood Slaughterers) kommer med i nästa mall.
Blight Drones (och Blood Slaughterers) kommer med i nästa mall.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
cool, tack för hjälpen =)
Det här är en tråd som handlar om RT-mallen. Bröt ut en diskussion som uppenbarligen handlade om riktlinjerna för GothCon. Finns här.
//Moderator-HeadWar
//Moderator-HeadWar
Jag undrar lite vad det är som gör att Ariman får -10 i komp? Han kan inte göra samma skytte magi mer än en gång. Det är väl lite illa considering att han har bara två magier som inte är skytte. En av ickeskyttemagierna är Warptime, den behöver man göra en gång per runda så kvar har man att han kan göra spawn magin tre gånger. Det är förresten väldigt kul när det går igenom men finns det någonting spelmässigt med han som är skitbra, som jag har missat?
Vanliga sorcerors kan ta dubbla magier och blir runt 100 poäng billigare.
Tex. Sorceror Warptime Familiar Doombult 140 -2
Eller min favvo:
Sorceror Warptime Bike Mark of Slaanesh Meltabomber 165 -4
Den sista har inte två magier per se men tillför ändå armén lite närstridsegenskaper och är mycket mobilare.
Jag skulle nästan satt plus på Ariman om det inte vore så att ingen HQ specialare i mallen gav plus.
Vanliga sorcerors kan ta dubbla magier och blir runt 100 poäng billigare.
Tex. Sorceror Warptime Familiar Doombult 140 -2
Eller min favvo:
Sorceror Warptime Bike Mark of Slaanesh Meltabomber 165 -4
Den sista har inte två magier per se men tillför ändå armén lite närstridsegenskaper och är mycket mobilare.
Jag skulle nästan satt plus på Ariman om det inte vore så att ingen HQ specialare i mallen gav plus.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
-
Gonka Koff
Jag håller med om Ahriman. Han är ju tokkass, den stackarn.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
är ni seriösa angående thousand sons på -3 ?
Inte bara är dom för dyra, ap3 bolters, inte så bra som det sägs för då skulel alla spelat med TS och sternguard, och det är ingen som gör , slow and purposeful och inga frags.. wooo...oo..oo.., ge dom iaf 0 i komp så man kanske får se dom en gång på turnering efter första rundan.
Sen tycker jag ni ska öka kompet till -2 på Noisemarines. Klart bättre än vad dom verkar på papper med sin sjuka dakka, I5 och dubbla CCW.
Inte bara är dom för dyra, ap3 bolters, inte så bra som det sägs för då skulel alla spelat med TS och sternguard, och det är ingen som gör , slow and purposeful och inga frags.. wooo...oo..oo.., ge dom iaf 0 i komp så man kanske får se dom en gång på turnering efter första rundan.
Sen tycker jag ni ska öka kompet till -2 på Noisemarines. Klart bättre än vad dom verkar på papper med sin sjuka dakka, I5 och dubbla CCW.
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY