Fylla i skårade mönster
Fylla i skårade mönster
Hej, jag har precis börjat måla Warhammers och har en liten basic fråga här. Jag har valt att börja med Tau som ras och jag vill fylla i deras emblem som vissa av dem har så att det bara blir en rund slät cirkel. Jag vill alltså ta bort själva symbolen, finns det något bra för sådant här? jag läste lite om green stuff men jag hade hoppats på något lite mer flytande som smidigt kan ta sig in i springorna.
- Lottomannen
Re: Fylla i skårade mönster
De små varianterna hade jag fyllt i med lim. LQ Greenstuff är bra, men det är lite kladdigt att jobba med på små ytor.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
-
Flygmaskin
Hade lätt använt vanligt greenstuff. Pressa ned det i skårorna och ta bort överflödet. Går fint att tälja i med kniv efter att det härdat om det behöver fixas till efteråt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Människomat, till exempel spannmål.
Liquid greenstuff kan inte jag rekommendera i alla fall. Väldigt kladdigt och det lägger sig inte riktigt som man vill. Det sjunker också ihop precis som spackel vs gipsskarv.
Jag hade också valt vanlig greenstuff/greystuff. Den sitter kvar där man sätter den och det är lätt att ta bort överflöd.
Jag hade också valt vanlig greenstuff/greystuff. Den sitter kvar där man sätter den och det är lätt att ta bort överflöd.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....
Tack för alla snabba svaren. Om jag har förstått det rätt så är greenstuff då alltså det bästa, en följdfråga på det är hur hade ni slipat till ifyllningen om den inte blir så slät? att tälja känns som att det kan bli lite kantigt ändå? finns det något typ av slippapper eller något?
-
Flygmaskin
Jag brukar försöka få det så jämnt som möjligt med fuktade fingrar/verktyg när GS fortfarande inte har härdat. Om man skulle behöva fixa till i efterhand så är det lämpligt att "tälja" om det är hårda former man arbetar med. För mjuka rundade former skulle jag slipa med fint sandpapper.
För att dölja emblemen tror jag inte du behöver något efterarbete med kniv/slip. Det räcker nog att arbeta med ickehärdat GS.
Ett tips är definitivt att fukta fingrar/verktyg när du arbetar med GS, annars fastnar lätt massan i fingrar/verktyg. Det klibbar, man blir arg, ledsen, trött, högröd och sträng. Vissa använder vasselin, jag brukar använda vatten.
(Nu nämnde jag vasselin. Jag ger tråden 5min innan den kommer att spåra ur.)
För att dölja emblemen tror jag inte du behöver något efterarbete med kniv/slip. Det räcker nog att arbeta med ickehärdat GS.
Ett tips är definitivt att fukta fingrar/verktyg när du arbetar med GS, annars fastnar lätt massan i fingrar/verktyg. Det klibbar, man blir arg, ledsen, trött, högröd och sträng. Vissa använder vasselin, jag brukar använda vatten.
(Nu nämnde jag vasselin. Jag ger tråden 5min innan den kommer att spåra ur.)
Människomat, till exempel spannmål.
-
Silvertejp
Jag gillar trälim, funkar son liquid greenstuff, men mer lättarbetat (och sjukt mycket billigare). Funkar bra vid små skåror, ibland kan man behöva flera lager vid djupare skåror.
Ett alternativ kan också vara Miliput. Det är precis som greenstuff tvåkomponents, men det är mer finkornigt, härdar till en hårdare massa, och är lättare att slipa på med sandpapper.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Trälim var ju ett spännande alternativ, hur väl fäster det på plasten? finns det någon risk att det lossnar efter ett tag?