Scoutmove+Smoke, samt Kill Point fråga

Regelfrågor och förslag på husregler
Patrizzo

Scoutmove+Smoke, samt Kill Point fråga

Inlägg av Patrizzo »

Den här frågan har säkert redan blivit ställd massor av gånger, men jag har inte hittat svaret. Har även kollat i GW's FAQ utan resultat. I regelboken står det att ett fordon får lov att använda smoke launchers efter sin förflyttning. Det betyder att man får använda dem efter ett scout move, korrekt?

Hittade dessutom ett svar i GW's FAQ som jag tror är gammal och inte gäller längre. Det står att en Command Squad till IG ger 2 Kill Points, eftersom officeren är en IC. Det är han ju inte längre, visst borde sålunda enheten endast ge 1 Kill Point numera?
Amat, ergo sum

För övrigt anser jag att särskrivningar bör förstöras!

Användarvisningsbild
Nefrums

Re: Scoutmove+Smoke, samt Kill Point fråga

Inlägg av Nefrums »

praxis brukar på svenska tuneringar att räkna scout moves som ett vanligt move, dvs du kan använda smoke lanchers, måste ta diffrest som vanligt, blir svårare att träffa i närstrid osv..

Den ig faqn är till gamla codexen.. I nya codexen är command squad bara värld ett KP.

Patrizzo

Inlägg av Patrizzo »

Kanon, tack för svaren. Vad händer om man får första rundan? Jag ser två alternativ, men vet inte vilket som gäller.
1: Man får flytta och skjuta som vanligt, men tappar effekten av röken.
2: Man får flytta, men inte skjuta. Röken gäller fortfarande.
Amat, ergo sum

För övrigt anser jag att särskrivningar bör förstöras!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Skulle säga att alternativ 1 kommer att gälla. Scoutmove brukar väll räknas ungefär som turn 0.
Alexander Merinen

hansson

Inlägg av hansson »

I reglerna för smoke står det att man får obscured i motståndarens nästa shooting phase. Oavsett om du för första rundan eller inte så får du cover save i motståndarens nästa shooting phase. Du får enligt regelboken skjuta med fordonet om du har smokat i din scout move och du får första rundan, då den bara nämner att du inte får skjuta i samma runda. Scout moves görs före första rundan.

Vissa kanske tycker att det känns konstigt och så, men ser inte hur det bryter spelet riktigt, så det är nog bara att köra på såvida man inte kommer överens om annat.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Håller absolut inte med Hansson hur det bör spelas och hoppas verkligen inte att någon annan tycker som han gör.

Antingen är man smokad och får inte skjuta eller så är man inte smokad och får skjuta, inga andra alternativ finns.

Med Hanssons resonemang kan man turboboosta med bikes i scoutmove, ha första turen, åka, skjuta och assaulta och sedan ändå ha turboboostat i motståndarens skyttefas.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Mork

Inlägg av Mork »

Vote Katarsis.
Mork, the articulate ork!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Håller med Katarsis. Att man skulle kunna smoka under scoutmovet, skjuta som vanligt i sin turn ett och sedan vara smokad i motståndarens turn ett är bara trams.

Och av de två alternativen känns det som att alternativ ett är det vettigaste.

Falkman

Inlägg av Falkman »

Mortarion skrev:Och av de två alternativen känns det som att alternativ ett är det vettigaste.
Kör alla spelare i Sverige såhär, att dom bara ignorerar regelboken och går på det som verkar "vettigt"?
För jag tycker ju det verkar sjukt ovettigt att rymdalver skulle existera, betyder det att jag automatiskt vinner om jag möter Eldar, eftersom det ju är en löjeväckande tanke att dom ens skulle existera?
Reglerna för smoke är väldigt, väldigt klara på att du räknas som obscured i motståndarens nästa shooting phase, så alternativt 1 kan alltså omöjligen stämma.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

När det är uppenbart att reglerna inte är formulerade för att täcka det som man försöker göra så brukar nog de allra flesta bara spela efter vad som är "vettigt".

Tycker man att det känns jättebesvärligt att inte följa rökreglerna ordagrant får man nog låta bli att avfyra dem under sitt scoutmove helt och hållet.

Skriv svar