Min lista:
CCS, 3 melta, heavy flamer, astropath, officer of the fleet, chimera
PCS, 4 flamers, chimera
Infantry squad, power weapon, melta bombs, grenade launcher, commissar (power weapon)
Infantry squad, power weapon, melta bombs, grenade launcher
Infantry squad, power weapon, melta bombs
Heavy weapons squad, 3 autocannons
Heavy weapons squad, 3 autocannons
Veteraner, 3 melta, chimera
Veteraner, 3 melta, chimera
Veteraner, 3 plasma, chimera
Leman russ
Leman russ
Match 1
Björn Svanholm, CSM
2 lashprinsar
1 landraider
3 terminators
3 rhinos
8 (?) obbar
Uppdrag: ett objektiv i varje deployment
Jag vinner tärningsslaget och väljer att börja. Björn siezar...
Jag åker fram med en chimera på vänsterflygeln. Den blir dock stoppad av hans två rhinos. Då rammar jag den ena och immobiliserar den.
Min övriga fordon rycker fram på andra sidan. Där blir det trafikstockning när Björns rhino ställer sig på tvären i en smal öppning. Jag skjuter på den men lyckas bara göra den wrecked, så jag måste köra runt den med ett fordon i taget.
Hans terminators får en deep strike mishap och jag placerar dem så långt bort som möjligt i en hörnet och de är därmed borta ur matchen.
Min company command squad försöker förstöra land raidern, men jag glömmer bort att beordra dem, så de lyckas bara stunna den.
En demonprinsen chargar min 31-manna squad och dödar en kille. De i sin tur gör ett wound på prinsen. Oavgjort. Närstriden pågår i princip hela matchen innan jag lyckas slå ihjäl honom. Dock så gjorde inget av mina power weapons något wound på honom.
Vi har ett objektiv var och Björn har +200 VP. Oavgjort, 10-10
Match 2
Mathias Tell, Tau
Railhead
Ionhead
2 broadsides
Stealth suits
Pathfinders
Crisis suits (?)
Uppdrag: Ett objektiv i varje quarter, KP
Jag vinner tärningsslaget och väljer att börja. Mathias siezar...
Trots min OoTF, så väljer Mathias att reserva hela armén. Han slår dock gudomligt bra reservslag. Han slår 4+ på ALLA enheter. Hade det inte varit för min flottofficer, så hade han fått in hela armén runda två. Nu får han "bara" in hela armén utom tre enheter...
Min stora enhet springer framåt. Hälften av fordonen rycker fram längs högerkanten. Den andra till vänster.
Hans stealth suites kommer in bakom mina högra fordon och shakear en chimera. Killarna i kliver ur och eldar på med fyra eldkastare. Dödar några. Efter lite hjälp från ytterligare några enheter så dör den sista suiten.
Mina fordon till vänster rycker fram på kolonn.
De dödar en broadside, den andra flyr av brädet. Min stora enhet chargar hans linjer. Melta bombsen gör inte så mycket, men jag dödar några fire warriors.
Men blir i gengäld rapid firad av en annan enhet. Till sist så är det bara commissaren som står upp. Min company command squad som har ryckt fram till vänster grillar pathfinders med sin heavy flamer. Den sista pathfindern lyckas dock slå ihjäl commissaren!
Jag har tre objektiv, Mathias ett. Jag har förlorat 4 KP. Mathias 8. 20-0
Uppdrag 3
Dennis Korzun, Eldar
Eldrad
Yriel
Wraithlord
Waveserpent med dire avengers (?)
Falcon med fire dragons (?)
3 warwalkers
Uppdrag: Dawn of war, få över enheter i motståndarens deployment.
Jag vinner tärningslaget men låter Dennis börja.
Jag kommer inte ihåg så mycket från denna match. Dennis kör fram sin serpent med dire avengers och båda HQ.
Han dödar hela min stora enhet i närstrid. Det tar dock några rundor. Mina autocannon team skjuter han bort. Jag försöker rycka fram med mina fordon längs högerkanten, men hans war walkers kommer in där och det blir världens trafikstockning när fordonen börjar smälla.
Dennis vinner med 13-7.
Runda 4
Fredrik Eriksson, Eldar
I princip samma lista som Dennis. En avatar i stället för wraithlord och ingen Eldrad
Uppdrag: 3 objektiv längs en diagonal linje
Den här matchen blir en blodig uppgörelse i mitten.
Yriel kommer i närstrid med den som är kvar av min stora enhet och hans eye of wrath (?) dödar alla tretton.
VARJE fordon han förstör exploderar (och aldrig med en mindre radie än 4") och dödar mängder med folk på båda sidorna.
Fredrik dödar hela min armé och vinner med 18-2.
Runda 5
Michael Carl, Dark eldar
7 raiders
2 ravagers
Wyches
Archon (?)
Alldeles för många dark lances
Uppdrag: Få in enheter inom 6" från mitten.
Han vinner första rundan. Jag vill helst reserva hela min armé, men inser att med nio fast skimmers så kan han blockera hela min bordskant och hindra mig från att komma in. Så jag trycker ihop hela min armé i ena hörnet för att försöka undvika så många lansar som möjligt.
Hans wyches får 12" assault som drog. Han kör fram med dem mot mitt infanteri och assaultar.
Två fordon blir immobiliserade eller stunned och stoppar upp alla fordon bakom.
Min chimeror börjar plocka raiders med sina multilasrar och russarna hjälper till. Trots alla hans lansar så lyckas han inte förstöra en enda av mina fordon. Däremot bli varenda en immobiliserad! Detta bidrog stort till att jag kunde sänka hans fordon. Chimeror stod och skjöt med sina multilasrar mot allt de såg. Efter att folket från de stoppade chimerorna anslöt till striden med wychesena så lyckas jag ha ihjäl dem.
Hans HQ med trupp slår ihjäl min autokanoner.
Därefter skjuter jag bort alla gubbar utom archonen och en till. De misslyckas med ledarskapstestet och flyr...
Jag lyckas sänka alla Michaels fordon och få in ett antal enheter i mitten.
Jag vinner med 17-3
En väldigt rolig match. Det såg väldigt mörkt ut i början och jag ställde in mig på en 0-20. Men sedan när jag lyckades sänka ett antal båtar och archonen flydde, så började jag få upp hoppet igen. Det som avgjorde matchen till min fördel var att Michael bara lyckades immobilisera mina fordon, så att de kunde fortsätta att skjuta. Samt att archonen flydde. Annars hade jag nog inte haft så mycket infanteri att gå in i mitten med. Men som sagt var, en rolig match mot en väldigt trevlig motståndare. Jag hoppas att Michael och jag möts igen någon gång.
Till slut så hamnade jag på en åttonde plats med två vinster, oavgjord och två förluster. Jag är mer än nöjd med min insats i helgen.