Scoutmove+Smoke, samt Kill Point fråga

Regelfrågor och förslag på husregler
flames

Re: Scoutmove+Smoke, samt Kill Point fråga

Inlägg av flames »

Joppe skrev:Varför skulle inte spelet ha börjat? Spelet börjar väl med deployment?
spelet i sig ja. men "Spelet" enligt regelboken börjar först vid den startande spelarens movement phase. och sådant som händer innan första movement phasen räknas inte som en del av Spelet. åtminstone inte enligt regelboken.

flames

Inlägg av flames »

Bengtsson den yngre skrev:Men betyder inte once per game att man får göra det hur många gånger som helst utanför "game"? Dvs man kan smokea i sin scoutmove (innan game) och sedan ha sina smokelaunchers kvar! Det står ju inte i reglerna att man inte får det! [/RAW-troll]
om man nu fått använda smoke utanför "game". men efter som smoke reglerna nu säger "once per game..." och scout moves händer innan spelet har startat, nej.

flames

Inlägg av flames »

flames skrev:
Joppe skrev:Varför skulle inte spelet ha börjat? Spelet börjar väl med deployment?
spelet i sig ja. men "Spelet" enligt regelboken börjar först vid den startande spelarens movement phase. och sådant som händer innan första movement phasen händer innan spelet officiellt har startat. åtminstone inte enligt regelboken.

Patrizzo

Inlägg av Patrizzo »

Ojdå, det var verkligen inte meningen att min fråga skulle leda till ett sådant liv. Efter vad jag kan utläsa av de flesta posterna så verkar det som om alternativ 1 är det som jag bör rekommendera när jag pratar med mina motståndare.
Amat, ergo sum

För övrigt anser jag att särskrivningar bör förstöras!

hansson

Inlägg av hansson »

Egger har rätt, hade helt missat den biten. Har spelet inte börjat, vilket är definierat som när första spelaren får sin första tur, så kan du inte dra nytta av smokes. Men det tycks likväl som att det blir en RAW vs RAI så det är väll bara att köra på enligt vad spelarna känner för.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Problemet här är att det inte finns några regler som täcker saker som händer innan första rundan börjar. Därför får man använda de regler som känns vetigast, eftersom det inte finns några regler som beskriver hur det funkar alls...
Hur träffar man fordon i närstrid fösta rundan? Automatiskt träffar man om fordonet har ståt stilla i sin förra movmentfas, och det har det ju inte. Ska man rawa det så kan man inte attackera fordon i närstrid om det inte haft en runda innan..

Det sättet som jag tycker att det fungerar bäst att spela på är att behandla deploiment fasen och scoutmoves mm. som runda 0.

Hur ska man göra enligt reglerna? Ingen som vet för det står inte...

Skriv svar