Poet skrev:Desertlord: Sjukt kul att jaga kvalplatser.. och det är väl typ 35 pers som faktiskt har kvalat.. om uppslutningen är såhär dålig i år (Tidigare år har de ju iaf varit 20+ pers) så lär väl dem flesta som kvalat hellre spela i den större turneringen.. så tänker iaf jag..så lyckas någon trolla fram 10 pers som kommer spela SM så är jag game.. men annars bojkottar ja hellre chansen till "SM-titlen" och spelar en kul turnering med mycke folk.
Dålig stil hävdar vissa.. själv tycker jag inte att jag ska "straffas" och bli tvingad att spela i en mindre turnering bara för att jag kvalat..
Håller med dig Jimmy och det var nog ingen som hade räknat med en så liten skala anmälda till SM kontra ÖSM. När jag kollar vilka som kvalat ser jag några namn som har en långväga resa samt många namn jag inte sett på länge på turneringar så det är ju en del av anledningen självklart.
Jag kollade också kraven som måste uppfyllas för att det ska räknas som ett kval till SM. Många krav är ganska uppenbara men att man behöver 20 personer minst för att det ska räknas som kval faller många turneringar på här i landet.
Själv tycker jag att det är nästan svårare att placera sig bra på en mindre turnering än en stor då sannolikheten att möta bättre motstånd är på en mindre turnering. Titta bara på de gamla LBK tour för ett par år sen där alla duktiga LBKare alltid spelade (menar Cadelin o company) och då fanns inte en enda "lätt" match. Dessutom ger alltid de små turneringarna lite rankingpoäng.
Mig gör det ingenting om dessa två turneringar slås ihop denna gång, men frågan är om många kommer vilja droppa ÖSM då istället för att de inte tycker att de är tillräckligt bra på grund av moståndet som kommer eller att de redan skickat in en rolig lista men nu inte håller när de lite hårdare listorna rullar in.
Så tycker jag
Kvalificeringsprocessen:
För att kvalificera sig till SM 2014 så ska man placera sig topp 10%¹ (avrundat nedåt) på någon av landets alla turneringar med 20 eller fler deltagare som uppfyller kvalreglerna. Reglerna som en turnering ska uppfylla för att vara en kvalturnering är följande:
* Det ska vara en turnering där alla deltagare tävlar individuellt.
* Den ska vara utlyst på Svenska40k.se senast fyra veckor innan den går av stapeln.
* Den ska vara öppen för alla som vill vara med.
* Den ska hållas på svensk mark.
* Det ska spelas minst tre rundor
* Den ska spelas med en arméstorlek på minst 1000 poäng