Varför behövs komp?
-
teknistmajjan
Re: Varför behövs komp?
Tja.
Jag är en väldigt ny 40k spelare och har precis börjat kolla igenom kompmallen (Jag spelar Fantasy regelbundet och är en förespråkare av Kompmallen där). Jag tycker absolut att kompmallen är vettig och välgjord. Tidigare har jag från bekanta som spelar 40k hört mycket negativ kritik om att armérna knappt är spelbara med kompmallen. Det är verkligen inte sant.
Precis som med alla restriktioner får man kompromissa. Visst finns det en hel del saker man kanske skulle vilja se annorlunda men likt fantasymallen så utvecklas väl denna? Det borde generera mycket bra restriktioner.
Vill mest ge två tummar upp till de som arbetar med mallen. Jag har inte hunnit spela någon match med en kompad lista ännu men imorgon verkar det vara dags. Blir skoj.
Jag är en väldigt ny 40k spelare och har precis börjat kolla igenom kompmallen (Jag spelar Fantasy regelbundet och är en förespråkare av Kompmallen där). Jag tycker absolut att kompmallen är vettig och välgjord. Tidigare har jag från bekanta som spelar 40k hört mycket negativ kritik om att armérna knappt är spelbara med kompmallen. Det är verkligen inte sant.
Precis som med alla restriktioner får man kompromissa. Visst finns det en hel del saker man kanske skulle vilja se annorlunda men likt fantasymallen så utvecklas väl denna? Det borde generera mycket bra restriktioner.
Vill mest ge två tummar upp till de som arbetar med mallen. Jag har inte hunnit spela någon match med en kompad lista ännu men imorgon verkar det vara dags. Blir skoj.
Ungefär här får jag nog erkänna att jag tänkte "Vad bra, ytterligare en jubelidiot som har massor med åsikter om någonting som han inte har någon som helst kunskap om."teknistmajjan skrev:Tja.
Jag är en väldigt ny 40k spelare
Men så visade det sig vara ett ganska vettigt inlägg istället.
Och ja, det pågår ett konstant utvecklingsarbete av RT-mallen, framförallt via det här forumet. Alla får vara med och tycka.
De är knappt spelbara mot okompade super-ost listor, men eftersom alla arméer får vettiga restriktioner så blir de spelbarateknistmajjan skrev:Tja.
Tidigare har jag från bekanta som spelar 40k hört mycket negativ kritik om att armérna knappt är spelbara med kompmallen.
Alexander Merinen
Jag gillar 40K-mallen väldigt mycket. Jag har övergav en tid sedan Fantasy för 40K. Självklart kan 40K-mallen förbättras men är i mitt tycke helt överlägsen den de använder i WFB.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Tack för era ord, trevligt med uppskattning för det man lägger ner tid på!
/ Jocke & Mattias
/ Jocke & Mattias
-
teknistmajjan
HeadWar skrev:Ungefär här får jag nog erkänna att jag tänkte "Vad bra, ytterligare en jubelidiot som har massor med åsikter om någonting som han inte har någon som helst kunskap om."teknistmajjan skrev:Tja.
Jag är en väldigt ny 40k spelare
Men så visade det sig vara ett ganska vettigt inlägg istället.
Och ja, det pågår ett konstant utvecklingsarbete av RT-mallen, framförallt via det här forumet. Alla får vara med och tycka.
Hehe jag kan tänka mig att det oftast kommer in folk och gnäller en drös över kompmallen. Nåväl det finns ingen anledning att klaga. Det intycket jag oftast bemöts utav när jag förespråkat kompmall även i 40k har varit att det inte behövs restriktioner i 40k. I alla fall skulle det räcka med att förbjuda Seer Council och Nobb Bikers. Jag håller inte med här. Jag tycker absolut man kan göra vedervärdiga listor som inte alls är roliga att spela med. Stelek som driver bloggen yesthetruthhurts är ett ypperligt exempel på en 40k idiot som hittar en sak man tycker är bra och sen spammar den som en exploit. Tur nog fungerar sällan dom listorna tycker jag men det är fortfarande irriterande att spela mot.
Nej som sagt det görs ett bra jobb här, hoppas ni fortsätter.
Jag menade mer att folk gillar inte kompmallen för dom inte kan spela All Mech, eller med massvid med monster i en tyranidlista, eller 7 black templar assault termos med 4 lightning claws och 3 hammare samt en chaplain så man har furius charge, reroll to hit och to wound etc. Fast självklart kan man spela med den enheten men den kommer nog generera en hel del minus.Zurken skrev:De är knappt spelbara mot okompade super-ost listor, men eftersom alla arméer får vettiga restriktioner så blir de spelbarateknistmajjan skrev:Tja.
Tidigare har jag från bekanta som spelar 40k hört mycket negativ kritik om att armérna knappt är spelbara med kompmallen..
Vad jag kan anse om Fantasymallen kontra den här är att 40k mallen är lite för plottrig. Det är nästan besvärligt ibland att gå igenom vilka saker man har som ger minus. t.e.x att meltas ger olika minus beroende på var de sitter. Jag förstår att det inte är lika bra på en Tactical som på en Speeder men de kan fortfarande bli besvärligt att använda mallen. Fantasymodellen där man får båda plus och minus gillar jag för då kan man bygga listor som har ett hård element men resten exempelvis utgörs av tacticals som inte har meltas osv. Man kan helt enkelt kompromissa in något hårt för att sedan endast använda sig av vanliga Marines. Jag vet inte riktigt men tycker det är en idé värd att tänka på.
Mvh Jimmy
Det är bara ett annat sätt att räkna (på gott och ont), en enhet som inte ger så mycket minus i förhållande till sin poängkostnad ger i praktiken ett plus, räknat från ett snitt på 50.
[RANT]teknistmajjan skrev: Jag menade mer att folk gillar inte kompmallen för dom inte kan spela All Mech, eller med massvid med monster i en tyranidlista.
det finns bara ett sätt att möta dessa crybabies: ignorera dem. det finns enligt mig två typer av spelare. den ena spelar för att bli utmanad taktiskt, och spelar för att utvecklas som spelare. den andra (vilket för mig till tidigare nämnda crybabies), skiter i allt annat än att få krossa nästa tillgängliga motståndare. sålunda blir det naturligt för dem att inta attackposition när detta spelsätt till viss del ifrågasätts, som kompmallen (eller komp över huvudtaget) gör. detta då de faktiskt inte får alla tillgängliga fördelar av All Mech/Nidzilla/etc. och därför tvingas till nya tankesätt för att nå sitt mål.
det bör noteras att jag ansträngt mig för att hålla tillbaka vad jag igentligen skulle vilja uttrycka här (ovanstående bör förstås som en summering av min kategorisering av spelare), men då det är ett publikt forum och namecalling över internet är sååå 1990-tal, säger jag istället att om det är någon som känner sig träffad/förolämpad/upprörd/etc. av detta (eller bara vill höra mer) är personen ifråga högst välkommen att antingen höra av sig, eller fånga mig på random turnering så kan vi ta en pratstund där.
fridens liljor
[/RANT]
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.
@sourpus Din indelning av spelare är oerhört extrem och kan inte alls tillämpas på Sveriges 40k spelare. Som exempel är vi här uppe i Norrland generellt sett kritiska till kompmallen och andra former av restriktioner i 40k (av olika anledningar - vissa är säkert pga okunskap, andra definitivt inte), men vi spelar inga grisiga arméer. Sen om din klassificering i södra Sverige eller andra delar av världen gäller vet jag inte, men jag tvivlar starkt på att så är fallet. Du glömmer tex helt bort dom spelare som bara lirar för att ha kul och bara bygger sin armé för att den är häftig på ett eller annat sätt. Dessa spelare kan strunta i resultat från turneringar och liknande, ibland vet de om att armén dom spelar med är riktigt dålig men dom bryr sig inte. Kompmallen eller annan form av restriktioner kan då sätta käppar i hjulen för vilken armé som kan byggas.
Om du lyckas göra en armé som inte ens får spelas på en turnering, då är det inte något du gjort "bara på skoj", då har du verkligen gått in för att göra den maximalt hård. Det kan möjligtvis vara roligt att spela med en sån lista, men det är verkligen inte roligt att spela mot.