TOKSPELEN 28/2 - 1/3
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
-
Land_Raider
Re: TOKSPELEN 28/2 - 1/3
Hur är målningskraven? Inlånade modeller? Lite avgörande för om jag kan delta eller ej.
Kasper om vad hans omkompade arme innehåller: "dödstjärna, 6 pangpang killar, en mega bajsare,2 bautakillar, tre trollare!"
Snälla ha inga målningspoäng utan kör bara "målat och basat" och skit i resten.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Å ETC-lagets vägnar kan jag bara vädja om milda målningskrav då vi fortf funderar på listor och vad som skall vara i dem. Kan vara lite tungt att bli "påtvingad" en arme och sedan bygga och måla den. Inte heller helt lätt att provspela 3-5 knights om dessa måste vara temade...
Nu har ni ifs valt att köra på ETC-format så jag gissar ni har tänkt att turneringen skall gynna de förhållandena
@Alla som skall spela med imperial knights
Ta med facing-mallar liknande de Tröger hade på SM. Det blev vansinnigt lätt att avgöra facings inför varje skytterunda mha dessa.
Nu har ni ifs valt att köra på ETC-format så jag gissar ni har tänkt att turneringen skall gynna de förhållandena
@Alla som skall spela med imperial knights
Ta med facing-mallar liknande de Tröger hade på SM. Det blev vansinnigt lätt att avgöra facings inför varje skytterunda mha dessa.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
-
Michael Carl
En stor del av 40k-hobbyn är målandet, så det vill vi premiera. Att se omålade eller modeller som inte är klara på spelbräden förtar en del av upplevelsen.
Om man vill använda turneringen för att testa arméer så får man ta att man tappar 5 målnings poäng för inlånade modeller
Målningspoäng kommer utdelas på följande sätt:
Målning:
0 poäng - Din armé innehåller 1 (eller flera) modellers som är omålade eller i princip bara grundmålade.
15 poäng - Din armé är färdigmålad, alla baser är flockade och målade, alla figurer ser ut att tillhöra samma armé.
Allt som inte passar in på ovanstående kategorier ger 10 poäng. Det kan vara exempelvis någon av dessa anledningar:
* Alla baser är inte färdiga.
* Du har lånat figurer av någon annan som inte passar in i armén, t ex en Ultramarine Tank i en Blood Angels armé.
* Modeller har börjat målats, men är inte färdigmålade.
Om du har olika factions i din lista, så är det ok att de har olika baser, men inom varje faction skall de ha samma basning.
Om man vill använda turneringen för att testa arméer så får man ta att man tappar 5 målnings poäng för inlånade modeller
Målningspoäng kommer utdelas på följande sätt:
Målning:
0 poäng - Din armé innehåller 1 (eller flera) modellers som är omålade eller i princip bara grundmålade.
15 poäng - Din armé är färdigmålad, alla baser är flockade och målade, alla figurer ser ut att tillhöra samma armé.
Allt som inte passar in på ovanstående kategorier ger 10 poäng. Det kan vara exempelvis någon av dessa anledningar:
* Alla baser är inte färdiga.
* Du har lånat figurer av någon annan som inte passar in i armén, t ex en Ultramarine Tank i en Blood Angels armé.
* Modeller har börjat målats, men är inte färdigmålade.
Om du har olika factions i din lista, så är det ok att de har olika baser, men inom varje faction skall de ha samma basning.
Så om jag kör 2 detachments, 1 med SM och 1 med AM får de ha olika basning.
Men om jag kör 2 detachments, 1 CAD med Tyranids och 1 Hive Fleet Detachment med Tyranids, så måste de ha samma basning?
Men om jag kör 2 detachments, 1 CAD med Tyranids och 1 Hive Fleet Detachment med Tyranids, så måste de ha samma basning?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- refabricated
Vi(etc-laget) tänkte testa en många-knights lista. Men det är nog svårt att fixa flera knights som är målade tematiskt, än värre är det om de skall basas på samma sätt.
Jag håller med om att det är trevligt när armén mittemot är fin att titta på, men med risk för att låta gnällig och tjatig. Kan man inte nöja sig med målningskrav som säger att allt måste vara målat och basat?
Sannolikt är det inte många(om ens någon) som kommer med en regnbågs-arme. Så denna förändring kommer nog bara påverka 2-3 personer och generellt så kommer det vara positiv påverkan.
Snälla med socker på
Jag håller med om att det är trevligt när armén mittemot är fin att titta på, men med risk för att låta gnällig och tjatig. Kan man inte nöja sig med målningskrav som säger att allt måste vara målat och basat?
Sannolikt är det inte många(om ens någon) som kommer med en regnbågs-arme. Så denna förändring kommer nog bara påverka 2-3 personer och generellt så kommer det vara positiv påverkan.
Snälla med socker på
-
Michael Carl
Det är så det är tänkt.Flogger skrev:Så om jag kör 2 detachments, 1 med SM och 1 med AM får de ha olika basning.
Men är det sååå viktigt att få alla de där målningspoängen om ni bara ska testa en armé?refabricated skrev:Vi(etc-laget) tänkte testa en många-knights lista. Men det är nog svårt att fixa flera knights som är målade tematiskt, än värre är det om de skall basas på samma sätt.
Snälla med socker på
Jag har svårt att se att ni väljer bort en armé från etc för att den inte fick full målningspoäng i en turnering i Varberg
//Björn
Jag håller med Björn på denna faktiskt. Inför etc 2013 spelade jag en rätt extrem slag lista på några turneringar. Knappast bra för resultatet, men det var heller inte målet med att spela listan. Samma med målningspoängen nu. Vår utvärdering av listan går ju lika bra ändå. Dock kanske man kan lägga på målningspoängen efter sista matchen? Så lottningen blir "rätt"
- refabricated
Talar inte i egen sak så jag skall inte lägga för mkt energi på detta 
Håller med Per om att det e bra att lägga på målningen på slutet.
Håller med Per om att det e bra att lägga på målningen på slutet.