Du vet, om inga andra spelare målar upp nåt snyggare till "nästa turnering" kommer vi att ha samma spelare (och kanhända samma arméer) i final i Best Painted i många år framöver. För egen del hade jag mer än 50% annorlunda innehåll i armén mot förra året, men eftersom det är samma färgschema kanske det inte märks..? För att ta ut nåt som är fulare bara för att det är nytt... Kom igen! (Det gjordes i år, för övrigt. En Eldararmé som inte var färdigmålad blev uttagen. Och kom högt.)Tyckte att BP på TTT va lite tråkig - va ju typ samma arméer från föregående år.
MålningsSweFAQ?
Re: MålningsSweFAQ?
Det jag menade var att om 15 poäng är TT, så kan "riktigt jädra snyggt" vara strax över 20. Då kommer även toppspelarna att sikta liiiiite högre med sitt målande.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Min Death Guard armé har aldrig varit på västkusten innan...
Men jag förstår hur du tänker. Ser däremot inte att det är ett problem.
Men jag förstår hur du tänker. Ser däremot inte att det är ett problem.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Inte är de Eldarer heller...Röde skrev:Min Death Guard armé har aldrig varit på västkusten innan...
Så här funkar Best Painted, enligt min erfarenhet: snyggaste armén vinner inte alltid. Många olika faktorer spelar in - har den varit med innan, har folk sett den växa fram från ax till limpa, innehåller den "poppande" konvertering eller målning, gillar du tekniken, är spelaren en mysig människa, etc. Det gör att en armé som inte håller samma nivå rent tekniskt kan slå en annan på det faktum att skaparen skulpterat på dreadlocks på ca 80 guardsmen...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Tycker Linus slår huvudet på spiken, så länge folk inte målar nya arméer snyggare så kommer samma gamla arméer ofta vara uttagna.
Ser dock inte problemet med detta.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Det var ju det jag skrev ju.Flogger skrev:Tycker Linus slår huvudet på spiken, så länge folk inte målar nya arméer snyggare så kommer samma gamla arméer ofta vara uttagna.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Funderar på att låna denna till GC + Subjektiv WoW del då.Röde skrev:Så här såg vår mall ut då det begav sig:
Underlag för målningsbedömning LinCon 2007 NROK 40K RoE
Spelarens namn:
Kan nomineras till Best Painted Ja/Nej
Förutsätter att man målat armén själv.
Armé:
Baser
Baserna är inte färdiga. 0
Alla baser är målade och/eller flockade. 1
Hela armén har detaljrika baser och basningen ger ett enhetligt intryck. 2
Detaljrikedom
Inget arbete har ägnats åt detaljer på modellerna. 0
Större delen av modellernas detaljer är målade. 2
Målningen kännetecknas av stor detaljrikedom. 4
Enhetlighet
Armén ger inget enhetligt intryck. 0
Armén ger ett enhetligt intryck och karaktärerna hör helt tydligt ihop med övriga enheter. 2
Förbandsbeteckningar el. motsv.
Enheter av samma typ går inte att skilja åt. 0
Enheterna har tecken som gör att de lätt kan skiljas åt. 1
Enhetsmarkeringarna kännetecknas av tydlighet och detaljrikedom. 2
Konverteringar
Armén innehåller inga eller väldigt få konverteringar. 0
Armén innehåller konverteringar som ger den en ”egen” känsla. 2
Armélista
Det saknas uppgifter på armélistan och/eller den är otydlig och svårläst. 0
Armélistan är tydlig och innehåller all information som står att önska. 2
WYSIWYG
Modellerna i armén representerar inte vad som beskrivs i armélistan. 0
Något enstaka avsteg är gjort från wysiwyg-regeln. 1
Armén representerar till fullo vad som beskrivs i armélistan. 2
Ögongodis
Ledsen, men inget i armén fångar målningsbedömarens blick. 0
Flera modeller i armén är iögonfallande beträffande målning och/eller konverteringar. 2
Armén som helhet ger ett mycket imponerande intryck. 4
Slutpoäng målning.
Poängen gavs alltså från 0-20pts och räknades in i totalpoängen. De flesta bör kunna skrapa ihop åtminstone 10pts för att det ska vara en ok table top standard på målningen.
Kan det vara en början på en målningsmall? Vore roligt att komplettera den med exempelbilder. Vore roligt om några prestigelösa forumtroll kunde tänka sig att bidra med bilder isf. Allt från målningsgurus till medelmåttor som inte blir förolämpade för att någon talar om att målningen är medelmåttig eller lämnar en hel del att önska...
Annars får man väl måla lite nya gubbar och ta bilder på...