Beta v0.9

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Beta v0.9

Inlägg av DHettNeck »

kelaino skrev:Satt och petade lite lista på lunchen, finns det någon speciell anledning till att CSM betalar -1 för missile launcher men inte autocannon? Har fått för mig att den senare är populärare (i den mån CSM är populära och i synnerhet tunga vapen på deras infanterister).

AVP/MVP-tabellen är lite lustig så till vida att nr 15 ger -3 komp, nr 16 ger -2 komp och nr 17 ger -3, tror detta är en miss.

Kan tillägga att min lista, som på förra GothCon kompade ~8, kompar ~15 i mallen (utan vidare optning). I korthet: Flygprins utan Powers, 3 enheter marines i rhinos, 2 helbrutes, auto-havocs, forge fiend, defiler. (Byter man prinsen mot en kittad lord på bike och lite lull hoppar listan upp till 17-18.)
1. En copy paste miss i armouryt, fixar till nästa version.

2. Glömde av att fixa det även om du redan påpekat detta :oops:
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Fredde_88

Inlägg av Fredde_88 »

Katarsis skrev:Skall försöka svara på lite Orkkommentarer då det är jag som skissade ihop mallen från början.
Fredde88 skrev:Tycker det är konstigt att trukar får så hög komp -3 (4) och avp 2.
Eftersom de sprängs hur lätt som helst, borde man sänka kompen till -2(3) wirldwind som får -4 avp 2 är dubbelt så bra (om inte bätre)
Battalwagon kompar -15 avp 4 tycker den också borde sänkas då den förstörs hur lät som helst i närstrid nu mera. Jag anser att en komp -10 avp 4 och sen beroende på hur man kitte den ger mer komp (tex killkannon -2 och om man har fyra big shootas -2)
Sen tycker jag att weirdboy compas lite värl hårt tycker -5 (lvl1) och ytligare -6(lvl2)
För man får bara skit om han är lvl 1
Att jämföra Trukkar och Whirlwinds går väl inte så bra. Jämför snarare Trukkar med DE Raiders (om man nu skall jämföra över codexgränserna). Man måste ju också se till vad pjäsen tillför till armén eller specifika enheter, och där tillför ju Trukken betydligt mycket mer för Orkerna än vad lite Whirlwind-skytte gör för SM.

Låter du din Battlewagon bli dödad i närstrid så har du gjort något fel och/eller redan torskat matchen. Allt runt en BW skall vara dött innan de ens får chansen att slå på BWn. BWn är ju utan tvekan Orkernas bästa möjlighet för infanterister att ta sig fram till fienden (kanske att Finkin Kap är bättre), och det bör kompas därefter.
Skulle säga att det är oundvikligt att inte få battalwagon förstörd nästan allt kan förstöra den i 7ed, nu när man slår mot rear armor.
Angånde trukksen så kan de inte göra ett skvat mer än att transportera boy. Medans raiders ger twinliked wapen och har dark lans som praktist taget öppnar allt.
Ändra annars formuleringen så att man kan ha 12 boys utan ett extra komp.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

DHettNeck skrev:
Mortarion skrev:1. Stämmer det att det inte finns någon form av eskalerande minus för flygare? Enligt mig är två flygare klart mer än dubbelt så bra som en.
Det finns det automatiskt i att flygande saker har ganska höga AVPs/MCPs vilket eskalerar i sig. På några "problem" områden finns dock ett eskalerande minus på specifika flyers.

Dock ska man ha i åtanke att flyers verkligen inte är vad dom en gång varit, flyers är väldigt mycket sämre i 7:th än dom var i 6:th och så länge vi snackar flyers och inte FMCs så är det väldigt få listor där det är bra att ha många flyers då du får på tok för lite stövlar på marken.
Ja, flyers är sämre nu (och FMC:s mycket bättre), men jag tycker ändå inte att man kan likställa ett fordon på marken med en flyer. Säg att vi har tre olika listor, en med två flyers, en med en flyer och ett markfordon för samma AVP (dvs ett hyggligt hårt fordon i de flesta fall) och en med två markfordon. Listan som har två flyers kommer att överbelasta motståndarens AA och göra hans vanliga tunga vapen rätt oprisvärda eftersom de enbart träffar på sexor. Listan med dubbla markfordon kommer att öka belastningen på vanliga tunga vapen och göra AA oprisvärt. Men listan med ett av varje ger både AT och AA möjliga mål, samtidigt som ingen av dem överbelastas.

Så tänker jag i vart fall.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Katarsis skrev:
Mortarion skrev:-Varför Ger Veritas Vitae (till BA) -4, medan Da finkin kap (till orkerna) -13? De gör exakt samma sak. Visst, orkernas är 5 poäng billigare, men det spelar ju inte så stor roll. Har orkerna verkligen så mycket mer nytta av ett Strategic trait?
- På en ork warboss står det uttryckligen att mega armour inkluderar minus för power klaw, men på Big mek står inte det. Innebär det att Big mek får extraminus för klon, eller är det en miss?
- Är burna boyz, tankbustas och lootas verkligen lika bra? Jag tycker att burna boyz är rejält mycket sämre (speciellt utan transport), men jag kanske har missat något lurigt sätt att använda dem.
- Står verkligen minusen för de olika mek gun-typerna rätt? Alltså att Bubble chucka och Smasha gun anses bäst?
Ja, jag tycker verkligen att Prkerna tjänar mycket mer på ett extra Strategic än vad BA gör. Att potentiellt infiltrera 90 Boys/Stormboys är ganska mycket jobbigare att hantera än t.ex. 30 Tacticals/Assault Marines.

Det är en miss; Big Meken skall inte heller få extrastraff för sin klo.

Ja, jag tycker att de i alla fall på denna skalan är tämligen jämförbara. Hade vi haft en mer detaljerad skala så hade de kunnat få lite mer nyanserad komp. Vad tycker du vore lämpligt för Burna Boys?

Ja, jag anser att Bubble Chucka och Smasha Gunnen är de bästa valen. Hur skulle du värdera dem alla?
OK, jag förstår hur du tänker. Det är en bra poäng, även om jag tycker att Assault marines, dödskompani och Sanguinary guards tjänar en hel del på att infiltrera de också.

Jag håller med om att Burnaboyz blir lite svårkompade i skalan. Deras kostnad i sig gör att varje modell måste kompa -1. Man kanske skulle kunna sänka grundminuset lite eller koppla delar av minuset till transportmöjligheter? Typ att de ger -3 i grund, fast -5/6 om det finns en transport.

Mina tankar om gunzen:
Kannon: Klart prisvärd, fast eftersom den ger AVP är det svårt att ge den mer kompminus.
Lobba: Bra val, men frågan är om den är värd så mycket minus. Jämför fyra stycken med t.ex. en Wyvern eller en Thunderfire. Då tycker jag de sistnämnda känns hetare. Fast återigen är det kanske skalan som ställer till det.
Zzap: Känns som om den försöker vara flera saker utan att vara bra på något. Det finns bättre val både för anti-tank och anti-inf. Kommer långt ner på min toplista över gunz.
Bubblechucka: Jag tycker att den känns ascool, men inte speciellt bra. Den kan vara OK mot horder och marines men har flera chanser att bli i princip meningslös. Priset gör iofs att den måste kompa -2, men -4 tycker jag känns högt.
Kustom mega kannon: Min favorit-gun. Hanterar både fordon och infanteri.
Smasha gun: Styrkan är oftast för låg för att AP1 ska göra något. När man räknar på att man först ska slå fram vettig styrka, sedan slå to hit och sedan gå igenom pansar är chansen att den gör något för låg. Jämför med en Kustom mega kannon. Du går från AP1 till 2 (vilket iofs är en rejäl nackdel), men samtidigt får du en högre genomsnittlig styrka och en platta som gör den mycket mer mångsidig och att den träffar fordon lättare.
Traktor kannon: Bästa dedikerade AA-vapnet i spelet (om man inte räknar med tau som fuskar och köper till AA till saker). Men precis som annan AA blir den svårkompad, då den i princip bara är bra mot flyers. Så den ligger nog rätt.

Men som jag nämnde innan har jag ingen koll på det nuvarande metat. Och även när jag hade koll på metat så vann jag knappast turneringar. :lol: Så jag kan säkert ha missat något eller tänkt fel.

Chrono

Inlägg av Chrono »

kan inte se att Tyranidernas nyaste enheter finns med alls, är detta meningen eller är dem missade?. tänker på Toxicrene, Maleceptor, Tyrannocyte, Sporocyst, Mucolid spores och Neurothrope.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Chrono skrev:kan inte se att Tyranidernas nyaste enheter finns med alls, är detta meningen eller är dem missade?. tänker på Toxicrene, Maleceptor, Tyrannocyte, Sporocyst, Mucolid spores och Neurothrope.
Se något av de 711 tidigare svaren om detta....
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

patrik thoren

Inlägg av patrik thoren »

Kanske en dum fråga och pöbeln blir arga men varför är det inget minus på Heavy bolters poå DA/BA/SM?

Chrono

Inlägg av Chrono »

[quote="DHettNeck"][quote="Chrono"]kan inte se att Tyranidernas nyaste enheter finns med alls, är detta meningen eller är dem missade?. tänker på Toxicrene, Maleceptor, Tyrannocyte, Sporocyst, Mucolid spores och Neurothrope.[/quote]

Se något av de 711 tidigare svaren om detta....[/quote]

yeyeye, korkade mig, jag har tappat mitt synapse....

annan fråga då, är allt som inte ingår i mallen när mallen är spikad, ej spelbart?. och jag skapar säkert ilska med att även fråga, var finner man tillåtna FW enheter (t.ex Malanthrope)?.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag är inte en av mallskaparna, men jag har hängt runt på forumet ett tag.

1. Det som inte är med i mallen när den spikas till Gothcon får inte vara med på Gothcon

2. Det finns en separat tråd för Forge World enheter under Gothcon delen på forumet där spelare själva får lägga fram Forge World enheter så att just de som folk faktiskt tänkar spela blir kompade. Hela Forge World kommer inte hinnas att kompas och de enheter som inte läggs fram i förväg av spelare på forumet får inte vara med.

Tror deadline på att lägga upp enheter är en vecka innan mallen spikas och mallen spikas nästa söndag om jag inte minns fel.
Alexander Merinen

Nora

Inlägg av Nora »

ANG: -5 Each non-infantry IC able to join, only count this for the first unit, räknas jumping infatary som non-infantry?

Skriv svar