Tjena. Har tänkt en del och inte kommit fram till något bra, så vad säger ni i frågan
1. Hur "farlig" så att säga är egentligen en Land Raider? I sig verkar den vara rätt medel? 2 lascannon skott som visserligen säkert träffar med twin linked.
Det den forslar är förmodligen betydligt jobbigare, men brukar du/ni fokusera på en Raider? Eller struntar ni i den, äter det den spottar ut sig och försöker ta ner resten av
hans/hennes armé istället?
För mig känns det lite som att, killen med flest snubbar har en större chans. En raider är relativt dyr men då jag inte kört så mycket ännu har jag själv ingen åsikt om den är helt värd dess plats i en lista.
2. Angående komp, läser man runt lite skrivs det ofta "den kommer få 8/20" eller motsvarande. Hur räknas den siffran ut? Om du räknat ut din komp efter mallen, delar du det sedan med 5? eller ligger det några gömda siffror där bakom.
3. WYSIWYG fråga, tyranider. Om man modellerar dem med en grön liten blob på sig kommer folk störa sig på om dom inte då just har toxin sacs? Ser det själv som en failsafe. Ifall man senare kommer fram till att toxin sacs är ju megabra, det borde alla haft. Liknande är det med scything talons som ser galet bra ut, men om man modellerar dom med dessa lär man få betala för dem eller ställa undan modellerna om man nu inte vill ha talons på.
Ja det var väll allt jag kom att tänka på nu. Hoppas ni sitter på något svar då.
//Martin
Ett par frågor söker svar
Ett par frågor söker svar
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf
Re: Ett par frågor söker svar
1. Min personliga åsikt, man måste ha ett par saker som tar ut AV 14, för visst, land raidern är inte så bra i sig, men kan du inte få ut den, kommer den garanterat ha ett par scoring marines i sig i slutet av matchen och kommer ha levererat en sjujäfla punch någonstans. De viktigaste är inte att ta ut landraidern, men om den får härja fritt har du problem.
2. Det finns flera olika komp system, utgå ifrån kompmallen så kommer du inte hamna -HELT- fel. Det finns subjektiv komp, kompmall, tröskelkomp med olika ingångsvärden, kompfritt osv...
3. tyranid armar går jättebra att magneta.... små grejer som adrenal glands och toxin sacks.... vad e skillnaden på en sack och en glands.. tror du är safe. Magneta armarna så du kan variera dig.
Mina 5 cent.
2. Det finns flera olika komp system, utgå ifrån kompmallen så kommer du inte hamna -HELT- fel. Det finns subjektiv komp, kompmall, tröskelkomp med olika ingångsvärden, kompfritt osv...
3. tyranid armar går jättebra att magneta.... små grejer som adrenal glands och toxin sacks.... vad e skillnaden på en sack och en glands.. tror du är safe. Magneta armarna så du kan variera dig.
Mina 5 cent.
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
1. I förhållande till sina poäng, inte speciellt, men med fördelen att många arméer har extremt svårt att slå ut den, och att den kan splitta sina skott, även efter att den har rört på sig.
2. I förhållande till mallkomp så är det mycket riktigt delat med 5, annars är det mest en känsla.
3. Magneta allting.
2. I förhållande till mallkomp så är det mycket riktigt delat med 5, annars är det mest en känsla.
3. Magneta allting.
av någon anledning har dock inte CSM raidern kvar sin version av machine spirit grejen.HeadWar skrev:den kan splitta sina skott, även efter att den har rört på sig.
Talons tycker jag ska synas. Spelar du utan ska inte heller figuren ha dom modellerade.
Sacs behöver inte vara på modellen. Sacs ser jag lite som granater. De kan vara där eller inte. Kanske snyggare med men det är absolut inget krav från min sida.
Sacs behöver inte vara på modellen. Sacs ser jag lite som granater. De kan vara där eller inte. Kanske snyggare med men det är absolut inget krav från min sida.
3: De toxinsacs som kommer med tyranider är stora som ballonger. Med dem skulle varje slag injicera ungefär en deciliter gift och även det svagaste giftet skulle därmed kunna ha ihjäl en elefant på 2+ med fyra reroll. En normal toxin sac skulle vara stor som en spelkula och inte sitta på utsidan. Därför tycker jag att det är helt ok att sådant inte syns på modellen.
Kan ju vara därför som den är billigare än Imperievarianten.flames skrev:av någon anledning har dock inte CSM raidern kvar sin version av machine spirit grejen.HeadWar skrev:den kan splitta sina skott, även efter att den har rört på sig.
Mork, the articulate ork!
Sedan är ju possesion jäkligt bra om man har den som transport.
Possession är helt värdelöst eftersom det sänker till BS3. Chaos landraiders är väldigt oflexibla och chaos behöver inte assault rampen för att få in en vettig counter charge. Värt att beakta är att man kan ta upp till sex stycken landraiders i en chaos armé och att quantity has a quality on its own....
På frågan hur "värd" en raider är så måste man nästan alltid kolla vad som sitter i den. Man kan säkert ignorera raider men innehållet kan vara riktigt farligt. En shooty raider med en scoring på flaket kan vara rätt jobbigt men kommer inte att festa sönder ens armé som en med sex termosar kan. Det är en viss psykfaktor över att ta ut en raider tidigt så jag brukar göra det om jag kan. Annars är det väl att försöka maximera sin damage output varje runda och då blir väl att man ignorera den oftast.
På frågan hur "värd" en raider är så måste man nästan alltid kolla vad som sitter i den. Man kan säkert ignorera raider men innehållet kan vara riktigt farligt. En shooty raider med en scoring på flaket kan vara rätt jobbigt men kommer inte att festa sönder ens armé som en med sex termosar kan. Det är en viss psykfaktor över att ta ut en raider tidigt så jag brukar göra det om jag kan. Annars är det väl att försöka maximera sin damage output varje runda och då blir väl att man ignorera den oftast.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.