V1.2 - Uppdaterad efter Gothcon

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: V1.2 - Uppdaterad efter Gothcon

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Sedan undrar jag om ni har lättat upp större enheter med shrikes/raveners/screamers eller om ni strupit dem hårdare? För om in strupit dem hårdare får ni gärna motivera det, särskilt på nidfronten.
Dom ströps eftersom listorna som använde sig av detta kompade aningens för bra. Dom är fortfarande lätt kompade per poäng.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:
Röde skrev:
Flogger skrev:Spontant känns även Dunecrawlers till Skitarii riktigt hårt kompade, varför 3AVP liksom? De är som en dreadnought som inte kan slåss, tycker gott de kan ligga på 1AVP för första och 2AVP för varje efter första. Då är varje enhet av 3st 5AVP, det känns mer rimligt än 9.
Har de hunnit in i mallen redan? Snabbt jobbat. Har någon ens hunnit spela Skitarii och hittat synergier eller svingar ni matte-hammaren?
Det är enbart math-hammer.

När det kommer till deras AVP (och alla andras) baseras den ju bara på hårdhet, AV12, invo-save och 3 HP är helt klart 3AVP.
6+ Invuln, A1 och S5 är alltså värt 3AVP?

9st Dunecrawlers kompar alltså -65 i enbart AVP, sedan ytterligare -54 för fordonen (utan bra vapen).

Alltså 810p (90x9) för komp 119 = komp 6,8 per poäng. Hårdare än det flesta andra enheter i hela mallen. Känns rätt absurt. De bör kompa mer som LBM eller något liknande. Kanske max 10/poäng.
Ni bör tänka på att en skvadron av Dunecrawlers kan bindas upp av typ vilken enhet som helst HELA matchen.

Skitarii känns verkligen som kiss, ni borde kompa dem mer som Adepta Sororitas. Låt dem ha sina leksaker, de ser balla ut och skadar ingen.

Kul att ni tagit en hel del förslag, gillar mallen och ser fram emot att testa den på nästa större turnering! :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

DHettNeck skrev:
Röde skrev:
Flogger skrev:Spontant känns även Dunecrawlers till Skitarii riktigt hårt kompade, varför 3AVP liksom? De är som en dreadnought som inte kan slåss, tycker gott de kan ligga på 1AVP för första och 2AVP för varje efter första. Då är varje enhet av 3st 5AVP, det känns mer rimligt än 9.
Har de hunnit in i mallen redan? Snabbt jobbat. Har någon ens hunnit spela Skitarii och hittat synergier eller svingar ni matte-hammaren?
Det är enbart math-hammer.

När det kommer till deras AVP (och alla andras) baseras den ju bara på hårdhet, AV12, invo-save och 3 HP är helt klart 3AVP.
Om man får vara lite petig, så borde det eskalerande minuset därför ligga på AVP för Dunecrawlers, för om det inte hade varit för att invosavet ökade skulle man väl knappas vilja haft fler i samma enhet? Så, det är väl enbart tåligheten som motiverar det eskalerande minuset?

Sen kanske andra ser nåt jag inte ser, jag tycker att Skitarii:s 2-woundsgubbar känns så pass ömtåliga och dyra att dom till och med slår howling banshees i kasshet? (I och för sig så coola att jag kommer köpa mig några ändå ;), -men i sådant fall hade jag tänkt mig till just kompade turneringar, men knappast om dom kompar typ samma som flayed ones eller meganobs.)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:
Flogger skrev:Sedan undrar jag om ni har lättat upp större enheter med shrikes/raveners/screamers eller om ni strupit dem hårdare? För om in strupit dem hårdare får ni gärna motivera det, särskilt på nidfronten.
Dom ströps eftersom listorna som använde sig av detta kompade aningens för bra. Dom är fortfarande lätt kompade per poäng.
Screamers köper jag, absolut.

Raveners och Shrikes, really? Än så länge har ingen spelat dem och (på någon turnering någonsin i 7th) och presterat på någon turnering. Tycker gott ni kan låta dem ligga där de var.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:6+ Invuln, A1 och S5 är alltså värt 3AVP?
Nej, men 3 HP, AV12 är värt 3 AVP. 1A str5 eller 2A str6 som en vanlig dread har gör ju typ ingen skillnad, dom blir låsta av allt alltid hur som. Sen har ju dunecrawlern 4++ om dom är tre stycken och då tål dom verkligen mer. Kanske att deras AVP skulle kunna bli 2/3/4 styck för första/andra/tredje men jag ser inte varför dom skulle ha mindre AVP än en dread.

Att ta 27 AVP och gnälla på att det kompar mycket är ganska korkat, det blir ju precis lika illa om du gör detta exemplet med dreads...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Sedan Blue Scribes på -25? What? Han kompar hårdast av allt i hela mallen, 3.24 per komp, för en T4 2W karaktär som INTE kan joina enheter? Kairos kompar alltså snällare än denna tjommen, det känns verkligen märkligt :roll:

DHettNeck skrev:
Flogger skrev:6+ Invuln, A1 och S5 är alltså värt 3AVP?
Nej, men 3 HP, AV12 är värt 3 AVP. 1A str5 eller 2A str6 som en vanlig dread har gör ju typ ingen skillnad, dom blir låsta av allt alltid hur som. Sen har ju dunecrawlern 4++ om dom är tre stycken och då tål dom verkligen mer. Kanske att deras AVP skulle kunna bli 2/3/4 styck för första/andra/tredje men jag ser inte varför dom skulle ha mindre AVP än en dread.

Att ta 27 AVP och gnälla på att det kompar mycket är ganska korkat, det blir ju precis lika illa om du gör detta exemplet med dreads...
Skillnaden är att dreads har S10 AP2 i närstrid, samt dubbelt så många attacker. Rätt stor skillnad tycker jag.

Sedan ska det väl inte spela någon roll om exemplet är 27 AVP eller 5AVP? Ska inte kompen vara balanserad oavsett?

Tror ni behöver se över Skitarii ordentligt till nästa mall, de känns helt bajshårt kompade jämfört med andra arméer :)

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev: Sedan ska det väl inte spela någon roll om exemplet är 27 AVP eller 5AVP? Ska inte kompen vara balanserad oavsett?
Nej, vissa eskalerande straff är satt i avskräckande syften. Det är inte tänkt att man ska kunna ha hur mycket AV eller monster som hellst och få en ok komp.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Så försvann IA13 hastigt och lustigt igen. Den som var så rolig att spela... :(
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Excessus skrev:Så försvann IA13 hastigt och lustigt igen. Den som var så rolig att spela... :(
Den var aldrig där för att stanna.

IA kan mycket väl komma tillbaka, men det kommer ta tid innan det görs.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Jag läste bara för några dagar sedan att det som var gothcon specifik skulle stanna i mallen? Eller är ni inte överens om det i gruppen? För Exalted flamers försvann också nämligen?

Skriv svar