V1.2 - Uppdaterad efter Gothcon
Moderator: DHettNeck
-
Michael Carl
Re: V1.2 - Uppdaterad efter Gothcon
Kollar lite på listorna som kommit in till TOK 49 och har lite funderingar.
Chaos Daemons
Troop Models in the army (count all levels that apply)
35th model -4
50th model -5
70th model -7
Hur fungerar detta om man har flera detachments i sin armé, hur räknas tex lite Dark Eldar Warriors som har allierats in?
Och en liknande fråga
Space Marines och Space Wolves har följande minus
Power Armour Models in the army (count all levels that apply)
35th model -3
50th model -5
65th model -7
Du har en armé med ett detachment Space Marines och ett med Space Wolves. 20 figurer i Power Armour i varje del.
Får man då
1. Inga minus alls eftersom det bara är 20 i varje del
2. -3 för den 40:e figuren, då det bara räknas en gång
3. -6 dvs -3 för den 40:e figuren både från SM och SW delen
Chaos Daemons
Troop Models in the army (count all levels that apply)
35th model -4
50th model -5
70th model -7
Hur fungerar detta om man har flera detachments i sin armé, hur räknas tex lite Dark Eldar Warriors som har allierats in?
Och en liknande fråga
Space Marines och Space Wolves har följande minus
Power Armour Models in the army (count all levels that apply)
35th model -3
50th model -5
65th model -7
Du har en armé med ett detachment Space Marines och ett med Space Wolves. 20 figurer i Power Armour i varje del.
Får man då
1. Inga minus alls eftersom det bara är 20 i varje del
2. -3 för den 40:e figuren, då det bara räknas en gång
3. -6 dvs -3 för den 40:e figuren både från SM och SW delen
Skulle säga att det inte appliceras på demoner+dark eldar då det är demon troops som straffet syftar på.
I det andra fallet skulle jag säga att de klumpas ihop och tar ett minus dvs -3. Dvs totalen av PA gubbar.
I det andra fallet skulle jag säga att de klumpas ihop och tar ett minus dvs -3. Dvs totalen av PA gubbar.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
I grund gäller det bara för factionen som straffet står under. Så just nu är SW+SM lite av ett kryphål.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
V1.2 - Uppdaterad efter Gothcon
Gör antal gubbar med 3+ till ett generellt minus istället. Så kommer ni åt detta problem och slår necrons i samma smäll.
Gjorde en lista:
Captain - powerfist
10xTactical
- plasmagun, ml, pw.
10xTactical
-flamer, lascannon,c-melta
Rhino
2×Speeder
- Typhoon
Dreadnought
- Assaultcannon
Predator
- heavy bolter sponsons
Å kollade kompen på den i olika chapters. Alla chapters kostar listan 875p i.
White Scars -93 komp
- Hnr på kapten å tacticals
Ultramarines -85 i komp
- 3st one use only abilitys på kapten å tacticals
Raven guard -84 komp
- scout på kapten å tacticals
Imperial Fists - 80 komp
- rr 1or på bolters på kaåten å tacticals
Salamanders -78 komp
- master crafted fist, pw och c-melta
Black Templars -75 komp
- capten å tacticals får crusader å admantium will. Karaktärer blir bättre i challange
Dark Angels -75 komp
- stubborn på kapten å tacticald
Blood Angels -75
- furius charge på kapten, tacticals å dread.
Iron Hands -75 komp
- it will not die på alla fordon å karaktärer, 6+ fnp på tacticals å kapten.
Captain - powerfist
10xTactical
- plasmagun, ml, pw.
10xTactical
-flamer, lascannon,c-melta
Rhino
2×Speeder
- Typhoon
Dreadnought
- Assaultcannon
Predator
- heavy bolter sponsons
Å kollade kompen på den i olika chapters. Alla chapters kostar listan 875p i.
White Scars -93 komp
- Hnr på kapten å tacticals
Ultramarines -85 i komp
- 3st one use only abilitys på kapten å tacticals
Raven guard -84 komp
- scout på kapten å tacticals
Imperial Fists - 80 komp
- rr 1or på bolters på kaåten å tacticals
Salamanders -78 komp
- master crafted fist, pw och c-melta
Black Templars -75 komp
- capten å tacticals får crusader å admantium will. Karaktärer blir bättre i challange
Dark Angels -75 komp
- stubborn på kapten å tacticald
Blood Angels -75
- furius charge på kapten, tacticals å dread.
Iron Hands -75 komp
- it will not die på alla fordon å karaktärer, 6+ fnp på tacticals å kapten.
Ja vissa chapters kompar lite skevt (Iron hands *host*)
Med tanke på TOK49.
Mitt dreddspamm verka kanske inte riktigt hundra. Iofs är det faktiskt bara 3 AV12 + 1 AV13 men med ironhands och venerable osv så är de rätt billiga.
Cemal kör med fin fina chariots. Känns som de är rejält felkompade, missades detta från GC eller är det bara jag som ogillar dem ?
Marines av alla de slag byter 3+ till 2+ eller 4+. Är det inte ATSKNF som egentligen är problemet?
Olof är bra på att bygga DE listor. Att de flesta på GC fick en del subjektiva minus verkar inte vara fixat till denna utgåva. Miss eller håller ni inte med den subjektiva bedömningen på GC?
Abels eldar: 2x WL + WK samt lite annat pussel på 15. Tur att eldars får nytt codex... Tröger visade att komp 20 gick att spela iofs med lite tur men det behöver alla listor som skall plocka hem GC. Jag finner att dagens eldar slinker igenom lite väl enkelt i mallen.
Sjukt imponerad av Kirbys lista. komp 20 och så varierad och kul! Bra jobbat!
Med tanke på TOK49.
Mitt dreddspamm verka kanske inte riktigt hundra. Iofs är det faktiskt bara 3 AV12 + 1 AV13 men med ironhands och venerable osv så är de rätt billiga.
Cemal kör med fin fina chariots. Känns som de är rejält felkompade, missades detta från GC eller är det bara jag som ogillar dem ?
Marines av alla de slag byter 3+ till 2+ eller 4+. Är det inte ATSKNF som egentligen är problemet?
Olof är bra på att bygga DE listor. Att de flesta på GC fick en del subjektiva minus verkar inte vara fixat till denna utgåva. Miss eller håller ni inte med den subjektiva bedömningen på GC?
Abels eldar: 2x WL + WK samt lite annat pussel på 15. Tur att eldars får nytt codex... Tröger visade att komp 20 gick att spela iofs med lite tur men det behöver alla listor som skall plocka hem GC. Jag finner att dagens eldar slinker igenom lite väl enkelt i mallen.
Sjukt imponerad av Kirbys lista. komp 20 och så varierad och kul! Bra jobbat!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Dreads och marines har vi redan på radarn.
Eldar uppderades inte till detta släpp (som det står i mallen).
På DE tyckte vi att vi täppte till alla hålen efter GC. Vad har vi missat?
När du snckar CD-kärrorna antar jag att det är dom som bränner folk och in CC-kärrorna du pratar om?
Eldar uppderades inte till detta släpp (som det står i mallen).
På DE tyckte vi att vi täppte till alla hålen efter GC. Vad har vi missat?
När du snckar CD-kärrorna antar jag att det är dom som bränner folk och in CC-kärrorna du pratar om?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
@Hylander
Dreadar är rätt kassa, men stackar man synergier som listiga herrar gör så blir det jobbigt. (komplimang)
Chariots får vi väl titta på, kanske nått litet eskalerande kan vara på sin plats.
Marines, både termies och scouts är rätt suboptimala. Flyttar man horde-straffet till atsknf så kommer man bara surt byta tillbaka till 3+ killarna. Innan spelade ingen med termies och bara minimalt med scouts. Nu mixas det rätt mkt om man slår samman listorna.
DE,
Tack
De saker som vi bedömde som felkompade till GC här var:
- Scourges, Splinter cannon till fotsoldater, Hellions, Agoniser till generella killar, Ravager 3e darklance och lite annat.
Generellt så sänks alla GC-listor med 5-10 i komp med de ändringarna vilket typ motsvarar 1 kompsteg över lag.
Visst kan min lista kännas tung på komp 18 i metat, men den är just väldigt meta-optad.
Jag vill döda 2+/3+, monster och Landraiders, för det är dessa saker jag tror är generellt komp-värda på komp 15-25. Bullseye!
Antingen så försöker man bryta meta genom att komma med saker folk inte kan hantera eller så anpassar man sig efter metat man tror folk kommer med. Jag är rätt bra på det senare
Dreadar är rätt kassa, men stackar man synergier som listiga herrar gör så blir det jobbigt. (komplimang)
Chariots får vi väl titta på, kanske nått litet eskalerande kan vara på sin plats.
Marines, både termies och scouts är rätt suboptimala. Flyttar man horde-straffet till atsknf så kommer man bara surt byta tillbaka till 3+ killarna. Innan spelade ingen med termies och bara minimalt med scouts. Nu mixas det rätt mkt om man slår samman listorna.
DE,
Tack
De saker som vi bedömde som felkompade till GC här var:
- Scourges, Splinter cannon till fotsoldater, Hellions, Agoniser till generella killar, Ravager 3e darklance och lite annat.
Generellt så sänks alla GC-listor med 5-10 i komp med de ändringarna vilket typ motsvarar 1 kompsteg över lag.
Visst kan min lista kännas tung på komp 18 i metat, men den är just väldigt meta-optad.
Jag vill döda 2+/3+, monster och Landraiders, för det är dessa saker jag tror är generellt komp-värda på komp 15-25. Bullseye!
Antingen så försöker man bryta meta genom att komma med saker folk inte kan hantera eller så anpassar man sig efter metat man tror folk kommer med. Jag är rätt bra på det senare
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Dreadar skall nog inte kompa mer, men iron hands kanske borde få nått form av extrq avp minus beroende på antal fordon?
Även en hel del relics till alla böcker som borde ge minus.
Sen tycker jag fortfarande att ultramarine minuset är för högt. Konstigt att det kompar, men inte saker som att hela armen får furius charge.
Varför är wolf scouts så billiga i komp?
I csm är berzerkers sjukt billiga i komp. - 6 för 10st fearless objeltiv secure... och demonprins som är lvl 3 för -14 känns också oerhört billigt.
Demoner tycker jag soulgrinders borde öka till 4 avp. Dom har 4hp av 13 och 5+ invo. Det är rätt svårt att skjuta ut.
Även en hel del relics till alla böcker som borde ge minus.
Sen tycker jag fortfarande att ultramarine minuset är för högt. Konstigt att det kompar, men inte saker som att hela armen får furius charge.
Varför är wolf scouts så billiga i komp?
I csm är berzerkers sjukt billiga i komp. - 6 för 10st fearless objeltiv secure... och demonprins som är lvl 3 för -14 känns också oerhört billigt.
Demoner tycker jag soulgrinders borde öka till 4 avp. Dom har 4hp av 13 och 5+ invo. Det är rätt svårt att skjuta ut.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
@Relics
Vi kommer dit, finns lösa planer för dem. Lista gärna de som du tycker känns kompvärda.
@UM
Um är nog det bästa chaptert, det eller WS. Furious charge tvingar dig att assaulta, ngt som sällan är bra...
@Wolfscouts
De är inte ob-sec.
@Zerkers
Dessa är verkligen inte bra.
@Demonprins
Den kompar även för warpcharges och MCP, dessa får man inte glömma.
@Grinders
Dessa spammas inte direkt, visst är de jobbiga att plocka bort. Men inte hopplösa och de gör rätt lite skada. Har änsålänge inte sett nån lista där grindersen gör att den inte förtjänar den komp listan får. Kom gärna med exempel så blir vårt liv lite lättare.
Vi kommer dit, finns lösa planer för dem. Lista gärna de som du tycker känns kompvärda.
@UM
Um är nog det bästa chaptert, det eller WS. Furious charge tvingar dig att assaulta, ngt som sällan är bra...
@Wolfscouts
De är inte ob-sec.
@Zerkers
Dessa är verkligen inte bra.
@Demonprins
Den kompar även för warpcharges och MCP, dessa får man inte glömma.
@Grinders
Dessa spammas inte direkt, visst är de jobbiga att plocka bort. Men inte hopplösa och de gör rätt lite skada. Har änsålänge inte sett nån lista där grindersen gör att den inte förtjänar den komp listan får. Kom gärna med exempel så blir vårt liv lite lättare.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!