V1.2 - Uppdaterad efter Gothcon
Moderator: DHettNeck
Re: V1.2 - Uppdaterad efter Gothcon
Um är bra om du kör tacticals eller devestators som kan nyttja det. Å utan tacticals så är det inget vidare. Min lista till tok 49 tjänar nästan inget på det t.ex.
Armour of indomitus borde kompa på saker som inte kan ta artifcer armour.
Teerth of terra borde kompa iaf 2.
Eye of hypnoth borde kompa som 2 auspex.
Mindforge staff borde kompa som en fist.
Axe of medusa borde kompa som ett pw.
Ironstone borde kompa 1 avp / vartannat fordon.
Betrayer bane borde kompa 2.
Wolfscouts har högre bs å ws än vanliga scouts. Om man är brevid dom vid ett objektiv, lever dom sällan länge ändå.
Vad är kasst med zerkar? 5 zerkar vs 5 tacticals står å håller varsitt objektiv. Då är tacticals lättare att få bort för dom kan fly. Och e mindre farliga i närstrid. Dock skjuter dom 5 bolterskott mer.
Armour of indomitus borde kompa på saker som inte kan ta artifcer armour.
Teerth of terra borde kompa iaf 2.
Eye of hypnoth borde kompa som 2 auspex.
Mindforge staff borde kompa som en fist.
Axe of medusa borde kompa som ett pw.
Ironstone borde kompa 1 avp / vartannat fordon.
Betrayer bane borde kompa 2.
Wolfscouts har högre bs å ws än vanliga scouts. Om man är brevid dom vid ett objektiv, lever dom sällan länge ändå.
Vad är kasst med zerkar? 5 zerkar vs 5 tacticals står å håller varsitt objektiv. Då är tacticals lättare att få bort för dom kan fly. Och e mindre farliga i närstrid. Dock skjuter dom 5 bolterskott mer.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Ska kolla på relikerna.
@Zerkar
Det som är kass med zerkar är att de kostar väldigt mkt poäng för väldigt lite piffpaff. Som de ligger nu tar folk faktiskt med sig zerkar i sina listor. Men är man nöjd med dem? Kanske i Raiders, men då drar raidern iväg med kompen och zerkarna är fortfarande inte bättre än kittade CSM(dock dyrare fast med fräckare hjälmar).
Visst kan man bygga komp 20+ listor med massa zerkar, men hur bra blir det egentligen? Spontant så tror jag inte man vinner poäng/matcher på det. Enda gången jag ser det som lönsamt är när den högre kompen räddar en 20-0 till 17-3 eller ngt.
Kanske är helt ute och cyklar... eller?
@UM
Klart straffet känns hårt om man inte tar modeller som utnyttjar fördelarna. Det är svårt att lösa den delen bra i mallen.
Dock så är väl detta bara ett problem om man vill spela med vissa IC:s? Mallen kan inte kompensera att man anti-optar.
@Zerkar
Det som är kass med zerkar är att de kostar väldigt mkt poäng för väldigt lite piffpaff. Som de ligger nu tar folk faktiskt med sig zerkar i sina listor. Men är man nöjd med dem? Kanske i Raiders, men då drar raidern iväg med kompen och zerkarna är fortfarande inte bättre än kittade CSM(dock dyrare fast med fräckare hjälmar).
Visst kan man bygga komp 20+ listor med massa zerkar, men hur bra blir det egentligen? Spontant så tror jag inte man vinner poäng/matcher på det. Enda gången jag ser det som lönsamt är när den högre kompen räddar en 20-0 till 17-3 eller ngt.
Kanske är helt ute och cyklar... eller?
@UM
Klart straffet känns hårt om man inte tar modeller som utnyttjar fördelarna. Det är svårt att lösa den delen bra i mallen.
Dock så är väl detta bara ett problem om man vill spela med vissa IC:s? Mallen kan inte kompensera att man anti-optar.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Tips till Burning Chariots:
-4 för första
-1 extra för andra
-2 extra för varje efter den andra
Dessa blir bättre desto fler man tar. I det stora hela är de fortfarande ganska kiss men när folk fyller sina arméer med 3+ eller Open toppen fordon är det klart de känns bättre.
-4 för första
-1 extra för andra
Dessa blir bättre desto fler man tar. I det stora hela är de fortfarande ganska kiss men när folk fyller sina arméer med 3+ eller Open toppen fordon är det klart de känns bättre.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
@csm
Nja zerkar e ju fearless. Det gör dom till mycket bättre objektivhållare. Dom borde kompa som csm. Dom e inte sämre. Kostar bara mer. Då blir ju komp/poäng lägre. Att kunna köpa ostigaste man vill. Å sen sänka kompen genom att ta saker som bara håller objeltiv men som inte är kassa men kanske dyra, är drt som i min mening skapar störta hålen i kompmallen. Värre att en kass enhet kompar jättelågt än att en jättebra enhet kompar lite för lågt.
@um
Vissa ic? Hur menar du.. vilka ic skulle det vara? Ett alternativ är ju att t.ex ge -1 / tactical/devestaror/assault unit. Additional -1 if able to combat squad.
Nja zerkar e ju fearless. Det gör dom till mycket bättre objektivhållare. Dom borde kompa som csm. Dom e inte sämre. Kostar bara mer. Då blir ju komp/poäng lägre. Att kunna köpa ostigaste man vill. Å sen sänka kompen genom att ta saker som bara håller objeltiv men som inte är kassa men kanske dyra, är drt som i min mening skapar störta hålen i kompmallen. Värre att en kass enhet kompar jättelågt än att en jättebra enhet kompar lite för lågt.
@um
Vissa ic? Hur menar du.. vilka ic skulle det vara? Ett alternativ är ju att t.ex ge -1 / tactical/devestaror/assault unit. Additional -1 if able to combat squad.
- refabricated
Usch ja... mina stackats DE vill INTE prata med Cemal i helgen...Flogger skrev:Tips till Burning Chariots:
-4 för första
-1 extra för andra
Med zerkar känner jag(jag som i jag och INTE jag som i hela kompgrupp(har inte kollat med dem)) inte detta är ett problem förrän någon visar mig en lista där just zerkar gör att listan blir felkompad. Jag tror de är en väldigt tung ryggsäck att släpa på... och det finns inte mkt hos CSM som kan bära på dem.mtz skrev:@csm
@um
Tigge, Sicarius och Calgar kräver UM. Tar man sedan inte en enda pryl som drar nytta av UM:s förmåga så är det lite av en waste
Klart straffet som det är nu är lite trubbigt. Men att gå i i detalj kan bli lite väl krångligt.
Ex:
2 meltor på tacticals i pod är mkt bättre för UM än 2 meltor som flootsloggar. Skall UM straffet ligga på Tac eller på podden?
Devs utan tunga vapen till UM blir lite väl kompdyra.
Osv. Skall kompen visa helt rätt så måste vi in och pilla på statements som:
"Om man spelar med tacticals OCH de har vapen x,y och z OCH om de åker i transport a så skall kombinationen kosta 100 komp. Om de däremot tar transport b så kostar det 50komp"
osv osv.
Det är helt enkelt inte hållbart och vi har valt att utgå från att man spelar ett visst chapter eftersom man vill utnyttja deras fördelar.
Skall föraöka bygga en sådan lista
då kan man ju med samma tänk sätta -30 på whitee scara för om man inte kör bara bikes, å samma på iron hands som bara maxar techies och fordon annara är det ju en waste? Nja.. har man målat sin arme till en um arme... så vill man ju kunna spela den så.
- refabricated
Det är lite lättare med WS och IH, deras bonusar påverkas inte så mkt av wargear/transporter mm.

Dagen jag ser Berzerkers vinna en turnering (eller till och med ta pallplats), det är dagen Muspelheim fryser över (eller csm får ett nytt codex) 
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Vill bara påpeka i alla jämförelser med "Zerkar är OS osv" så har någon pyntat poäng på en lord och sen betalat poäng för att märka honom. Sällan det är skitfett med khornelords. Så inte nog med att de är dyra, du måste skatta för att göra dem OS också.
- refabricated
Den lilla detaljen finns ju med...LillePer skrev:Vill bara påpeka i alla jämförelser med "Zerkar är OS osv" så har någon pyntat poäng på en lord och sen betalat poäng för att märka honom. Sällan det är skitfett med khornelords. Så inte nog med att de är dyra, du måste skatta för att göra dem OS också.