Lincon 2015 - Ris o Ros

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Kangee

Lincon 2015 - Ris o Ros

Inlägg av Kangee »

Vad tyckte ni?
Det finns mycket att förbättra hjälp oss att hitta det.

Användarvisningsbild
RUNE

Re: Lincon 2015 - Ris o Ros

Inlägg av RUNE »

Jag deltog inte på turneringen i år men jag kommer ändå ge lite feedback.

Jag valde att inte åka p.g.a. två anledningar. Dels är jag ingen anhängare av det helt okompade formatet. Den andra anledningen är att jag helt enkelt inte har modeller så jag kan sätta ihop en konkurrenskraftig armé till en okompad turnering. Jag skulle behöva pynta åtminstone ett par tusen för att få ihop något. Nu är det i slutändan en fråga om personliga åsikter om det är värt ett par tusen eller inte men just nu så avstod jag från att lägga ut dem pengarna p.g.a. andra projekt i sommar.

Oavsett vad vi tycker om okompade turneringar så har där varit ett kraftigt fall i antalet deltagare på Lincon. Förra året, 2014, var där 58 deltare. I år 24 stycken. Det kan ju givetvis vara en statistisk avvikelse men jag tror att det okompade formatet inte tilltalar en så stor publik. Oavsett vilket bör arrangören försöka ta reda på varför där har varit ett fall i antalet deltagare. Det behöver inte vara formatet. Det kan vara platsen, schemat, lincon-burgarna eller vad som helst.

Vill man ha Lincon som en turnering som tilltalar ETC-spelare så är det här rätt spår att gå. Men vill man ha en mer bredd i deltagandet så tror jag man måste överväga restriktioner.

Oavsett vilket så är jag glad över att turneringar faktiskt arrangeras. Det är mycket jobb och alla som deltar i arrangörsstaben förtjänar en stor applåd.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Bronson

Inlägg av Bronson »

LinCon är alltid trevligt att åka på men jag tror inte detta formatet var rätt väg att gå riktigt.

+
Terrängen är riktigt bra, lättspelad och inga direkta "golfbanor" vad jag såg.

Uppdragen! Enkelt men med ganska bra djup och lätta att förstå.

-
För mycket konstigheter från FW tilläts tycker jag och det återspeglades i deltagarantalet. Nån enstaka grej kan vara kul men jag förstår de som stannade hemma pga dem.
På ett så pass stort och gammalt konvent tror jag lite mer konservativa upplägg uppskattas mer. Kanske inte är så heller, vad vet jag men det är den enda anledningen jag ser till att det kom så pass få deltagare.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Tack för ett grymt arrangemang! Allt flyter smidigt och ni är väldigt duktiga på det ni gör. Missions var tydliga och bra.
Terrängen var på det stora hela bra, men aningen lite area terräng, framförallt då ni lade till rulingen att modeller måste vara helt inom en terrängbit för att få cover.
(Detta kombinerat med 2+ omrull rulingen gynnar skyttearméer som redan är starka "läs eldar") lite flogger rant nu, men vill mest ge er lite feedback.

Angående det avtagande deltagareantalet så minskar nästan alla turneringar en del. Sen avstod säkert en del pga forgeworlds tokigheter, en del pga de inte gillar/kan spela okompat, sen tror jag att en del väljer att åka på wettcon istället då det är en okompad turnering som ligger 2 veckor bort, är billigare och ligger längre söderut. (Och inga forgeworld prylar)

Med det sagt vill jag än en gång tacka alla arrangörer för ett väldigt proffsigt arr och alla motståndare för trevliga matcher. Jag kommer nästa år som vanligt :)

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Stort tack till arret och medspelare(? motspelare)!

Jag gillade att spelar vad som, okompat/kompat kvittar mig men jag gillar variationen. Dock ogillar jag FW och finner det inte riktigt spelbart, över huvud taget i okompat. I kompat kan man ta hand om det värsta i FW.

+
Trevliga och tillmötesgående arrangörer

Lokalerna

Lapsang!!!

Gott om utrymme vid borden.

Flexibiliteten från arr/ledning ang sovsal. Stort tack!!

-
Börja tidigare på lördagen då vi som är långväga gäster vill komma hemmåt lite tidigare. 0800 borde funka istället för 1000 vilket gör att vi är klara 1815 vilket är helt ok.

ForgeWorld. Undviker nog denna typen av upplägg framöver. (Eller köper något bonkers så man vinner skiten)

Kram på er!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Vill börja med att tacka för en bra turnering!

+
Lokalerna är kanon.
Terrängen är riktigt bra. Tyckte det var ganska perfekt med LoS-blocks och cover faktiskt.

-
Missions: Det var på tok för bra att börja hela tiden. Alla missions måste ha en bra balans mellan KP, Maelstrom och "hålla saker på slutet". Hålla saker på slutet bör alltid vara värt minst 30-40% av poängen för att det inte ska vara nobrainer att alltid börja.

Formatet: Jag ogillar FW-saker av hela mitt hjärta och tycker inte dom har att göra på turneringar. Det var också ett väldigt konstigt val att inte spela 1850p så att folk kunde testa sina ETC-listor när man ändå skulle köra okompat. Jag tycker också att det är onödigt att pilla i reglerna för 2+RR och att ge bort extra poäng för super heavies (som inte är så bra i okompat iaf), ska man spela okompat så låt det vara orört.

Schemat: Jag tycker gott man kunde börjat kl9:00 på lördagen och nöjt sig med 5 matcher. Då hade man kommit hem i bra tid istället för midnatt. 6 matcher är mycket att spela på 2 dagar och behövs verkligen inte om det inte är 60+ pers på turneringen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jonas

Inlägg av Jonas »

+
Att alla är så snälla och trevliga. Formatet spelar ingen roll för mig för jag har så roligt med er alla Goa gubbar ändå.

Avlastningsytan på båda sidorna av bordet var kanon.

Tiderna tycke jag var jätte bra. Eftersom jag pendlar från Norrköping tyckte jag det var jätte skönt att slippa stressa på morgonen.

-
Lottningen. Jag fick möta 13 flyrants. Ingen ska väl behöva möta 3 likadana listor på dom fyra första matcherna år 2015? Hur kul är det på en skala? Dax att fixa ett bättre system för lottningen. Jag förstår swiss grejen, men det är ju bara viktigt för dom som ligger i toppen. Och hur många procent är det?Vem hade brytt sig om några i mitten eller botten byter motstånd. Jag bryr mig inte om hur hård lista jag möter, jag har kul ändå. Men jag vil inte möta samma lista hela tiden. Hoppas ni tänker på det ni som arrar.

PS. Jag vann mot alla tre tyranider, så det har inget med att det gick dåligt att göra.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Tänkte vi börjar med riset :)

Ris:
- Formatet, Forgeworld är imo aldrig roligt och tillför inte spelet ngt. De updaterar inte regler i samma takt som GW släpper böcker så det uppstår lätt situationer när regler blandas på underliga sätt och man inte vet var som riktigt gäller. För övrigt så skriver de konstiga regler och det finns mig veterligen ingen FAQ eller liknande som klargör vad som gäller(Sentry Pylons är ett exempel). Vidare tycker jag inte FW tillför ett skit till spelet i sig. Snygga modeller ifs, men generellt så spelar man inte snygga utan man spelar bara med de bra och då ofta en konvertering. I min värld så kan du ta din forgeworld enhet och spela den som look-a-like till en GW enhet.
- Avtapp av deltagare, tidigare år har ni lätt dragit 60-80 pers. Nu var det halverat... Jag personligen tror att det beror på att ni inte sätter begränsningar i hårdhet => tappar fluffspelare, att ni tillåter superheavies och FW vilket gör att ni tappar turneringsspelare. Dvs ni tappar folk från båda lägren.

Ros:
- Terrängen! Troligen Sveriges bästa turnerings-terräng. Gött att ni inte proppade borde lika mkt som på defcon, detta var fan-i-mig suveränt.
- Missions, kändes bra över lag. Kanske att ni skall dubbelkolla dem en gång till innan släpp så att man faktiskt kan ta 20-0 :)
- Arrangemang, allt flyter på och inget krånglar. Tidsschemat hålls med mkt små avvikelse.

Tips:
- Jag gillar att ni provar ny mark, men jag gillar inte att ni gör det på er enligt mig mest prestigefyllda turnering. Jag förstår vart ni vill komma med att släppa på allt, men imo så gör det i rätt miljö. Arrangera turneringar som INTE ger ranking och släpp på allt så får ni nog se ett annat resultat och en annan deltagarlista. Men snälla, låt Lincon och Defcon gå i sina gamla fina spår

@Jonas
Jag är rädd att om man skall tilläpa swiss så skall man göra det på alla. Annars blir det fel, oflyt att du får spela mot 3/3 tyranidspelare. Själv tror jag att jag fick möta alla eldars. Sånt händer.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

troligt

Inlägg av troligt »

Hej!

Först och främst - tack till arrangörerna för en trevlig turnering.

+ Nära till allting.
+ Bra utrymme i lokalerna.
+ Bra terräng.
+ Kul att få rapportera poäng för målning och sportmanship för varje match.
+ Snabb respons från arrangörer vid frågor.
+ Trevliga motståndare.

+/- Bra missions - lättförstådda, men jag upplevde det som lite för stor fördel om man fick börja, bör omfördelas lite mer mot den som går 2:a.
+/- Schemat - alldeles lagom tider (men då bor jag i Västerås, så hade bara 2 timmar hem på lördag kväll). Hade dock kunnat starta en timme tidigare dag 2 för våra långväga vänners skull.

- Listorna (jag själv är absolut inte oskyldig). Att bryta ny mark är skoj, vi är nog lite för konservativa överlag, men jag tror vi bröt lite för mycket mark - samtidigt - att tillåta mer än vad som är normalt är progressivt och kan vara roligt i sig, men hela floran tillåtet utan någon komp alls gjorde att vissa listor blev rent ut sagt helt bonkers.

Mvh,

Danne

Användarvisningsbild
Denkan
Kontakt:

Inlägg av Denkan »

+ Arrangörerna

+ Terrängen. Tycker ni har lyckats få fram en bra terräng, som tidigare nämnts inga golfbanor.

+ Kompfritt - Tycker det är grymt att ni vågar. Varför ska vi i Sverige inte kunna spela kompfritt?

+ Forgeworld - Tycker det är roligt att ni tar med FW. Sen så kanske det behövs någon form av SWEfaq för just forgeworld.
med det så menar jag typ en grupp som kollar igenom forgeworld regler och kollar vad som är ok och inte, vad som är helt bananas
och inte är ok i ett turneringsklimat. Men återigen, ett plus i kanten för att ni vågar gå hela vägen.

+ Starttiden på fredagen och det luftiga schemat.

+/- Förvisso var det skönt att sova lite längre på lördagen, men jag hade nog sett att ni började en timme tidigare.

- Inget bästa förening. Tycker det är ett spännande element som man kanske bör titta på :-) Här kanske alla faktorer bör spela in: Vp, Paint, Sportsman osv.

Hur som helst - tack för en störtskön turnering. Jag kommer självklart nästa år :)
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Skriv svar