Icarus Autocannon/ Missile och Rocket pods på Knight...

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Röde

Icarus Autocannon/ Missile och Rocket pods på Knight...

Inlägg av Röde »

Vapnen som kommer med nya Knighten är ju helt uppenbart monterade på ett sådant sätt att de ska kunna rotera för att ex. kunna skjuta på inkommande flyg. Men... Det står ju ingenstans att de kan det. Då är ju frågan hur folk spelar?

Jag tycker att det är uppenbart att de ska kunna det men hur gör andra Knightspelare. Man vill ju inte vara that guy liksom.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Icarus Autocannon/ Missile och Rocket pods på Knight...

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker också att dom borde kunna rotera (armvapnen också för den delen) men tyvärr säger reglerna att man har 45 graders arcs och inget i IKns regler säger nått annat :(
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

DHettNeck skrev:Jag tycker också att dom borde kunna rotera (armvapnen också för den delen) men tyvärr säger reglerna att man har 45 graders arcs och inget i IKns regler säger nått annat :(
Jag håller inte med. 45 Graders arc från var menar du? Weapon mount? Mina är vridbara.

Andra Walkers har modellmässigt armarna i ett fixerat läge. Då beskrivs i regelboken att man ska anta att de kan vrida sig 45 grader. Imperial Knights armar är vridbara och modellen är konstruerad så den kan vrida på armarna.

Vapnet på Knightens rygg är monterat som det vore pintle-mounted. Den bör därför kunna rotera fritt. Jag vet att det inte står pintle mounted. Det står inte heller hull mounted. Det står Carapace mounted...

Nu vet jag att vi läser regler mycket olika så du behöver inte tala om för mig att jag har fel i flera sidor framåt för det hjälper inte. Jag kommer vrida på armarna på mina Knights och dra LoS utefter pipan på bössorna även fortsättningsvis. Frågan handlar om vapnen på ryggen och hur andra spelar dem. Nu vet jag vad en Knightspelare tycker. Tack för din input.

Vad tycker andra?

Halvar

Inlägg av Halvar »

Att de får 45° är ifall de är helt fixerade så ska man inte vara helt körd om något annat skjuter ner ens primära mål eller om man blir immobilized så är man effektivt död.
Ja' än't bittä'!

Pipkin

Inlägg av Pipkin »

Efter överenskommelse med motspelarna så brukar inte det inte vara några konstigheter att spela dom som om dom vore pintle mounted.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Går det att snurra 360 på modellen får de skjuta 360, inget konstigt med det.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Minuet

Inlägg av Minuet »

Vehicles får skjuta i den bågvinkeln som pipan kan riktas i. Om vapnet sitter fast räknas väl 45 grader horisontellt och vertikalt alternativt den tänkta bågvinkeln om en sponson är fastlimmad.
Problemet blir att under reglerna för walker står det att man skall anta att vapnen har en 45 gradig bågvinkelarea att skjuta i.

Hade jag spelet med/mot en walker och den kunde röra sina vapen mer än 45 grader tycker jag hellre att man får låta den göra det, dvs att regeln för vehicles trumfar walker. De flesta walkermodeller har oftast fasta armar så troligtvis har det väl skrivits på de sättet för att kunna komma runt det att de inte är hullmounted.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Egentligen är det nog strängt RAW som Tröger säger, men fordonsreglerna gällande vapen måste fan innehålla lite spelrum för intuition och "hur sjutton är det egentligen tänkt att fungera?" Att ett vapen som helt klart kan snurra inte kan snurra är för mig obegripligt. Det finns regler för typ 3-4 sorters vapenfästen (t.ex hull mounted, pintle) men det finns många fler olika typer av fästen. Att applicera "det närmaste" blir bara fånigt i många fall tycker jag.

Jag är helt för att köra på vanligt jäkla sunt förnuft i såna här fall. Alternativt göra det genom att komma överens med motståndaren redan innan spelet börjar.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Tackar Minuet och Ancalagon för relativt uttömmande svar. Ni resonerar både i linje med mig fast på lite olika sätt. Känns bra att många är inne på samma linje.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag vill bara säga att jag gäna spelar så också. Så detta kanske skulle förtydilgas i swefaq.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar