TTT TOK Team Tournament 2015 - preliminär info

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
Hylander

Re: TTT TOK Team Tournament 2015 - preliminär info

Inlägg av Hylander »

Mortarion skrev:Tack för svaren.

Ska man tolka att det bara är att pudla som att ordningen för Nightfight-slaget ska ändras?
Ja eller att vi fixar det likt flogger säger.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Om jag inte fått alzheimers så enligt BRB står det väldig tydligt att det blir automatiskt natt runda 1 om man får night attacker som warlord trait.

Fenris

Inlägg av Fenris »

TTT-Uppdrag:
Killpoint: 17
Tactical: 30
Objectives: 40
*Misc: 13
Maxpoäng: 100

Regelbokens uppdrag:
Killpoint: 21,5 (18,5 äkta plus 3 från att döda heavy & fast)
Tactical: 91
Objectives: 73
*Misc: 54,5
Maxpoäng: 240

Killpoints ligger alltså på 17% i TTT medans i regelboken ligger killpoints på strax under 9%.
Jag hade nog försökt balansera det här lite bättre tex sänka killpoints till 1 poäng i uppdrag 1, 4 & 5 så att det blir ungefär likvärdigt med ett av *Misc.
Men nu är det ju inte jag som är arrangör och det är kanske lite sent att ändra om så vore önskvärt, men värt att fundera på till nästa turnering kanske :)

*Misc= First blood, linebreaker, slay the warlord.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Newyn

Inlägg av Newyn »

Mortarion skrev:Några frågor:

2. Vad är anledningen till att man slår om Nightfight innan Warlord traits, istället för tvärt om, som det är i regelboken? Ni kan naturligtvis ändra hur mycket ni vill på reglerna, men jag är nyfiken på tänket bakom. Och vad händer om man slår fram Night attacker som Warlord trait? Kan man ändra det tidigare framslagna Nightfight-resultatet? Slår man om? Eller är det helt enkelt ett meningslöst resultat för att göra Strategic lite mindre bra?
Enligt regelboken slår man nightfight före deployment. S 135. Warlord trait slår man immediatly before you deployar ure first unit s. 124 detta sker i deployment som finns på s. 132

Att ha night attacker om man ställer upp som tvåa är inte dåligt beroende på vad man har för lag eftersom man får night vision.

Edit: auto correct :cry:
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker det är bra med mycket KP på denna typen av turneringar, med högkomp söå försvinner alla dödsstjärnor iaf.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Newyn skrev:
Mortarion skrev:Några frågor:

2. Vad är anledningen till att man slår om Nightfight innan Warlord traits, istället för tvärt om, som det är i regelboken? Ni kan naturligtvis ändra hur mycket ni vill på reglerna, men jag är nyfiken på tänket bakom. Och vad händer om man slår fram Night attacker som Warlord trait? Kan man ändra det tidigare framslagna Nightfight-resultatet? Slår man om? Eller är det helt enkelt ett meningslöst resultat för att göra Strategic lite mindre bra?
Enligt regelboken slår man nightfight före deployment. S 135. Warlord trait slår man immediatly before you deployar ure first unit s. 124 detta sker i deployment som finns på s. 132

Att ha night attacker om man ställer upp som tvåa är inte dåligt beroende på vad man har för lag eftersom man får night vision.

Edit: auto correct :cry:
På Night attacker står det att man inte ska slå Night fight-slaget om man får den traiten, vilket enligt mig rätt tydligt talar för att man slår Warlord traits före Night fight. Man kan inte låta bli att slå ett slag om det slaget ska slås innan man får sin Warlord trait. Då hade det istället stått att man kunde ändra resultatet. Men regelboken är rörig och inte helt konsekvent med ordningen på saker som händer innan matchen startar.

Om man slår Warlord traits först, vilket jag som sagt anser är vad som står i reglerna, så måste man när man slår Night attacker göra ett val - antingen tar man automatisk Night fight med Night vision som bonus, eller så slår man om sin warlord trait (om ens Primary detachment tillåter det) och chansar på att slå 4+ på Night fight-slaget. (Och vill man inte ha Night fight är det samma val fast omvänt - antingen tar man en automatisk Night vision för att slippa natten eller så slår man om sin trait och chansar på en 3-).

Om man istället behåller den ordningen som står i uppdragen, att slå Night fight först, och säger att Night attacker kan ändra det tidigare resultatet för Night fight blir Night attacker något bättre eftersom man i det läget vet om det blev NF eller inte. Blev det dag vet man att Traiten är ens enda chans till natt. Och blev det natt och man bara är ute efter cover och inte bryr sig om Night vision kan man lugnt slå om sin Warlord trait (om man kan det).

Fenris

Inlägg av Fenris »

DHettNeck skrev:Jag tycker det är bra med mycket KP på denna typen av turneringar, med högkomp söå försvinner alla dödsstjärnor iaf.
Problemet är ju inte bara här, utan några inflytelserika personer snedvrider ju hela det svenska metat här är ett exempel till:
Fantasia Uppdrag:
Killpoints: 20
Tactical: 30
Objectives: 50
Misc: 15
Totalt: 115

Vilket ger 17,4% killpoints, det är alltså snäppet värre än TTT.

Hade man kört Eternal War uppdrag enbart så hade man fått en bättre balans.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Saken är att ett mission som endast består av KP är redigt tråkigt. Ingen rör på sig utan man står och pangar på varandra utan att avancera. För att stävja MSU aningens och att folk inte bara offrar sina enheter hej vilt så tenderar man att ha med Lite KP. Detta är till viss del även en kvarleva när man räknade till resultatet hur många poäng man dödat.

Att man skulle minska KP är kanske en ide men att kräva det ner till 1/12 känns lite väl. Nu väljer ju vi som arr att blanda och dessutom tona ner KP lite jmf med tex Fantasia. Vi kommer inte ändra något nu men hade det funnits turnering med enbart objektiv/TO så hade jag gärna spelat!

Edit: Vill man ändra på detta så är det ju såklart bara att vara med och arrangera.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Fenris

Inlägg av Fenris »

Jag har försökt att anordna turneringar, tyvärr har dock det lokala intresset varit minst sagt svalt:
http://vaxjospel.fr.yuku.com/topic/4498 ... gs-uppdrag
Jag menar inte ens ett "Det är ju helt galet obalanserade uppdrag" fick jag.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Det är ju tråkigt att den lokala spelcommunityn inte ger respons på ett fullt rimligt mission upplägg. Det är dock inte jätte relevant i anknytning till TTTs uppdrag. Sen kan man orda om hurvida man ska följa regelbokens missions och till vilken grad. Jag anser att en gnutta erfarenhet om vilka missions som leder till bra matcher ska få spela in, oavsett edition. Enligt mig så är det kriterier som: uppmuntran till att spela över hela spelbrädet, uppmuntra olika och mångsidiga listor(tex dödstjärnor är dåliga på TO medans MSU listor har nackdel på KP, varje spelare får göra en avvägning), missions ska göra det svårt att ta 20-0, man ska behöva kämpa för poängen.

Om man kör regelboksmissions rakt av får man inte med allt detta (enligt mig). Så då kan man krydda lite extra för att komma närmare något man vill ha. Med det sagt så finns det väldigt få "felaktiga missions". Allt beror ju på tycke och smak.

Skriv svar