Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
LillePer

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av LillePer »

Halvar skrev:Som nidspelare tycker jag fortfarande att man ska följa regeltexten i sin helhet. Inte försöka skaffa fördelar för att man inte orkar läsa hela meningar.
Que? Ok att nidsen har tråkig codex men det är knappast så att vi i gruppen aktivt klankar ner på dem. Om du ärligt tror det så tycker jag du ska läsa ditt egna inlägg med ett par andra ögon.

Halvar

Inlägg av Halvar »

DHettNeck skrev:
Halvar skrev:Som nidspelare tycker jag fortfarande att man ska följa regeltexten i sin helhet. Inte försöka skaffa fördelar för att man inte orkar läsa hela meningar.
och jag, med många andra, hävdar att svfaq just nu följer vad som står i regelboken.
inklusove mig.
Ja' än't bittä'!

Halvar

Inlägg av Halvar »

LillePer skrev:
Que? Ok att nidsen har tråkig codex men det är knappast så att vi i gruppen aktivt klankar ner på dem. Om du ärligt tror det så tycker jag du ska läsa ditt egna inlägg med ett par andra ögon.
Dubbelque? Vaddå, det har jag väl knappast påstått. Det man rimligtvis skulle kunna misstolka mig till är att jag klankar ner på oss nidsspelare att försöka regelböja till vår fördel genom att bara läsa vissa delar av reglerna.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Regeln KAN Tolkas åt båda hållen.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Jag tror jag var trött när jag läste det du skrev, my bad.

NIB

Inlägg av NIB »

LillePer skrev:Nuvarande ruling gör det ju ganska lätt att få cover på det mesta. Coherency "väggen" täcker ju en hel del.
Nja. Går inte få nån cover på ex en Tervigon med hennes spawnade Gants, eller via andra 25mm modeller. Särskilt inte mot farliga grejer som har upphöjd LOS typ IKs, Riptides och WKs.

Halvar, oskönt nedlåtande resonemang du för. Du menar på allvar att du tycker regeln bara kan läsas på ett sätt och att alla som inte håller med dig är WAACers? lol, ein volk, ein reich. Vill man "försöka skaffa sig fördelar" med Nids så skiter man väl i denna regel eftersom man spelar flying circus ändå.

Jag har lagt ut frågan på olika internationella forum tidigare och fingret i luften säger att på de allra flesta håll, inklusive ETC, tolkar man intervening cover som att räcka med en gnutta skymd för cover saves. Även GW tolkar det så i White Dwarf med både text och illustration i form av ett foto av en Tervigon med Termagants nere vid tårna där de tipsar om hur man får cover saves av småttingarna. Nu vet jag naturligtvis att WD ofta har haft fel i regelfrågor men jag ser det som en pusselbit bland andra, varken större eller mindre.

"as if it were behind terrain" kan tolkas på olika sätt. Jag tror helt enkelt att 25%-tolkningen har större negativa konsekvenser för de många som kör lite softare, än vad den får positiva konsekvenser för de som kör stenhårt tävlingsinriktat.
Senast redigerad av 2 NIB, redigerad totalt 29 gång.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Vi har diskuterat detta i SWEFAQ, alla argument från båda sidor har förts högt och tydligt.

Det kommer inte att ändras förrän någon i SWEFAQ byter sida och håller med dig NIB. Då tas det upp på nytt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

NIB skrev:
LillePer skrev:Nuvarande ruling gör det ju ganska lätt att få cover på det mesta. Coherency "väggen" täcker ju en hel del.
Halvar, oskönt nedlåtande resonemang du för. Du menar på allvar att du tycker regeln bara kan läsas på ett sätt och att alla som inte håller med dig är WAACers? lol, ein volk, ein reich.
Inte OK att insinuera att någon är fascist för att man tycker den för ett puckat resonemang. Tycker du LillePer är väl trångsynt och nedlåtande så skriv det. Det räcker.

Beträffande regeln så kan den läsas på fler än ett sätt. Den enklaste lösningen vore att ge mer terräng åt folket. Det har blivit bättre på turneringar men det finns mer att göra. Mer stora terrängbitar!

Edit. Bra Gonka. Såg först efter ditt påpekande nedan att det rört till sig ordentligt.
Senast redigerad av 2 Röde, redigerad totalt 29 gång.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Röde skrev:
NIB skrev:
Halvar, oskönt nedlåtande resonemang du för. Du menar på allvar att du tycker regeln bara kan läsas på ett sätt och att alla som inte håller med dig är WAACers? lol, ein volk, ein reich.
Inte OK att insinuera att någon är fascist för att man tycker den för ett puckat resonemang. Tycker du LillePer är väl trångsynt och nedlåtande så skriv det. Det räcker.
Nu har det blivit jättesnurrigt. NIB skriver till Halvar men citerar Lilleper. Halvar och LillePer har slutit fred för att det var ett missförstånd från början.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Regler... vem behöver kunna dem? Varför inte bara spela? :D
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar