För er som inte känner till det så är Rules of Engagement [ROE] ett format där spelarna inför varje slag själva väljer vilket uppdrag de ska ha. Man har en lista med primära uppdrag och en med sekundära, och varje uppdrag ska spelas en gång under turneringen.
Den första lista jag skickade in tyckte Tobbe var för hård, så istället blev det följande 897 poäng:
HQ
Librarian, 100p
The Avenger, Might of the Ancients
Troops
10 Tactical Marines, 185p
Missile Launcher, Flamer, Power Weapon
Razorback, 45p
TL Multi-melta, Dozer Blade
10 Tactical Marines, 205p
Multi-Melta, Plasma Gun, Powerfist
Rhino, 40p
Dozer Blade
Elite
Dreadnought, 115p
Assault Cannon
Fast
9 Assault Marines, 207p
Flamer, Powerfist
Assault Marinesen var egentligen med för att göra listan snällare, men de visade sig vara den absolut mest värdefulla enhet jag hade...
Dagens höjdpunkt var för övrigt att inte bara Zurken, utan även Zurkens pappa Pelle var med i turneringen, efter att ha gjort ett litet 20-års uppehåll i 40k-spelandet.
Slag 1, Conny - CSM
Pitched Battle. Conny har Lord, Dread, 2x7 Plague Marines, en Rhino och 2x7 smådemoner.
Jag har redan bestämt mig vilka uppdrag jag ska spela i slag 4 och 5, och mot en så aggressiv lista som den här väljer jag ett så defensivt uppdrag jag kan, nämligen att hålla ett av mina egna och ett av motståndarens objektiv. Man är tvungen att placera ut ett objektiv i sin egen deployment och ett minst 12" från sin deployment, i de flesta fall alltså inne på motståndarens planhalva, så med ett av varje som mål så kommer jag inte behöva gå över mittlinjen tänker jag mig. Jag väljer även att försöka döda Connys Lord, jag misstänker att han kommer att komma vältrande i vilket fall så jag måste ändå ta hand om honom, och med två fistar och en Dread borde det gå att instagibba honom i närstrid.
Mitt hemmaobjektiv ligger i en ruin långt bak i mitten, så jag ställer min Missile Launcher på det, och resten av armén beredd att gå fram mot resten av objektiven på högersidan. Conny har en synnerligen tight deployment, (Var är min Vindicator?) och har valt att försöka sabotera ett av mina objektiv, genom att tillbringa en hel runda med en infanteri-enhet på det, utan att göra något annat den rundan.
The stage is set.
Mina Assault Marines är inte det minsta intresserade av att slåss mot Plague Marines i närstrid, så jag hoppar iväg framåt vänster med dem för att se till att mitt främre objektiv inte kan bli saboterat, och för att ta hand om smådemonerna som de bör kunna hugga ner snabbt och lätt när de kommer fram.
Hans Dread blir immobiliserad och Rhinon går sönder. Ett gäng smådemoner omringar mitt objektiv men Assault Marinesen gör mycket riktigt processen kort med dem. Lord och Plague Marines rör sig framåt mot objektivet jag tänkt ta, min Razorback blir av med sitt vapen, men jag inser att det nu finns goda möjligheter att ta hans hemmaobjektiv istället, så Librarian hoppar av och går ihop med hoppisarna istället, bilen bränner iväg och lastar ur på objektivet, och Lorden får smaka fist. Den andra demonenheten dör mot MM-squaden.
Full pott på uppdragspoäng då jag både lyckats med båda mina uppdrag och hindrat Conny från att uppnå sina. 12-0
Slag 2, Mattias? - Tau
Diagonal deployment. Tau med två båtar, fyra enheter Fire Warriors, en suit med autocannon, Pathfinders, Vespids och fyra Stealth Suits.
Jag velar lite fram och tillbaka med vilket uppdrag jag ska spela, båda mina objektiv ligger ganska bra till på vänstersidan, men jag bestämmer mig till slut för att det uppdraget blir minst lika lätt att spela med Quarter Deployment i nästa slag. Mattias har bara ett enda vapen som kan få penetrating hits på mina bilar och Dread, så ett aggressivt anfall mot hans hemmaobjektiv ska inte vara några större problem, och om jag ändå måste ta mig igenom hela hans armé kan jag lika gärna ha som uppdrag att döda den på vägen.
Jag seizar initiativet (och gör något stort av det), mina hoppisar rycker fram bakom en ruin i mitten, resten rör sig också framåt. Hans skytte gör ingenting, och mina Assault Marines får in en trippelcharge på Pathfinders, Firewarriors och når preciiis fram till chefen också. Blodet sprutar...
Hoppisarna tar lite förluster från skytte, sedan rensar de bort ytterligare två Firewarrior-enheter ur ruinerna runt objektivet. Vespids och Stealth Suits kommer in och skjuter bort dem, men min Librarian gör tillsammans med sina vänner processen kort med Vespidsen. Rhinon plogar in på objektivet, och i runda sex kommer nästa scoringenhet fram, vilket gör att fist-squaden kan lasta ur och rensa bort det sista av Stealthsuits och Firewarriors. Två stackars drönare står kvar bakom en ruinvägg och ser ensamma ut. 16-0
Slag 3, Per S - Tau
Quarter Deployment. Tau igen, och lite hårdare den här gången. Chef med Cyclic Ion Blaster, två kompisar med plasmor?, två suits med armbågsmissiler (Extrapoäng om du känner igen referensen.), Kroots, Stealth Suits, två enheter Fire Warriors och en båt.
Jag sätter mitt bortaobjektiv i en ruin på högerkanten, och MM-squaden ställer sig för att gå iväg och hålla det. Rhino och Dread i mitten för att ta hand om eventuella outflankers/deep strikers, Razorback och Assault Marines längst fram till vänster för att rusha fram och sprida död och förstörelse. Per har som uppdrag att hålla sin deployment zone.
Seizad. Fan. Razorbacken dör. Jaja, stick to the plan, Assault Marines hoppar fram och Bibliotekarien följer efter. Rhino och Dread rycker framåt, både Stealth Suits och Krötter höll sig på hemmaplan.
Alla Assault Marines utom killen med Flamer blir ihjälskjutna, men han har å andra sidan ihjäl alla Krötter utom två (men tyvärr inte den som jag har som sekundärt objektiv.) Rundan efter kommer min Flamer-squad fram till platsen där det ligger drivor med döda Assault Marines, och de hinner inte ens säga "Gather the gene-seed!" innan de också är döda. Min Librarian är dock gjorde av hårdare virke, och när chef-suiten med retinue chargear honom är det dags för lite sucky-sucky med Force Weapon. En lång consolidering och lite The Avenger, så finns det ingen Firewarrior-enhet i mitten längre.
Under tiden har Rhinon-squaden kommit fram till den enhet som håller fiskansiktenas hemmaobjektiv, och gjort processen kort med dem. Devilfishen med de två sista Krötterna åker däråt i full fart, men min Dread spränger den och vips så har jag klarat mitt sekundära objektiv också. 14-0 (Eller något åt det hållet, Kill Points istället för VP.)
Slag 4, Bob - Orks
Dawn of War. Orker. Massor med orker! Warphead, Trukkboyz, två Rokkit-Buggies, 3x20 orker (men bara en klo), 10 Kommandos, 20 Grots. Det känns som en fullkomligt omöjlig uppgift att döda så många grönskinn.
Jag har räknat ut en fuling. Ett av motståndarens objektiv är på min planhalva, så jag deployar en squad rakt på det. Sabotage! Det är dessutom så illa att Bob har valt som uppdrag att hålla båda sina objektiv, men när jag lyckats med mitt sabotage i runda ett så tas det objektivet bort. Bobs sekundära uppdrag var att lyckas med sitt primära. Oops, här skäms jag faktiskt lite.
Jag går in med resten av min armé i mitten, jag tänker att någonting borde jag ju kunna få att överleva där inne, Dreadnoughten om inte annat. Det visar sig gå bättre än så, mina Assault Marines är MVP återigen. Först hoppar de fram till klo-mobben, och med hjälp av flamer och lite ströskytte och en misslyckad klo utplånar de hela enheten utan förluster. Grotsen skjuter på dem men de hoppar vidare in mot mitten där ytterligare en 20-mobb har kommit in. Trukk-boyzen blev av med sin bil rundan innan, och det står cirka 50 boyz i en halvcirkel runt två Rokkit-Buggies, som exploderar. Tillsammans med två flamers, The Avenger och blandat småskytte så dödar jag runt 30 boyz i skyttefasen, och resten går åt i närstriden efteråt.
Hoppisarna mobbar grotsen, men får sedan en charge på sig av Kommandos som till slut behagar dyka upp. De dör, men counter-charge med Dreaden och en tia Tacticals tar hand om de sista orkerna. 16-0
Slag 5, Tobbe - CSM
Så möts vi då, till slut. Pitched Battle, men med en liten twist, alla fordon måste börja i Reserve. Tobbe har en naken demonprins, tre termosar, 2x5 Noise Marines med Blastmaster, fem CSM i en Rhino, sex-bärsärkar med fisting i en Rhino och två spån.
Jag har sparat ett "lätt" uppdrag till sist, som dessutom passar väldigt bra ihop med begränsningarna för fordon. Hålla min deploymentzon, och inget annat. Tobbe vill hålla två objektiv, och helst vara närmast mitten.
Jag tycker inte om hans AP3-plattor, och eftersom jag inte har några fordon att gömma mig i så är det bara att sprida ut sig maximalt.
Seize! Assault Marines och två combat squads tränger ihop sig i en skymd korridor på vänstersidan. Tobbe rör sig framåt, och jag får syn på en lite rolig charge-möjlighet. Hans CSM och en Noise Marine-enhet står tillräckligt nära varandra för att det med lite kreativ placering i Movement-fasen ska gå att assaulta båda. CSM flyr (Jag blir överraskad varje gång någon använder moralreglerna utan modifieringar.) och jag lyckas precis slå ihjäl den sista Skräniga innan demonprinsen och spånen har ihjäl hoppisarna. Två scoring-enheter borta och demonprinsen är fortfarande på betryggande avstånd, mycket trevligt.
En combat squad har duell med termosarna ute på vänstersidan, mest för att de inte ska lägga sig i i mitten. Det vill sig dock inte bättre än att de har ihjäl dem, innan spånen också vill vara med, och har ihjäl enheten. Demonprisen biter i gräset efter blandat skytte från bolters, missile launcher, plasma och multi-melta.
Librarian med kompisar har ihjäl bärsärkarna, men i sista rundan blir de tank shockade av en Rhino och flyr, vilket ger Tobbe både två Kill Points och sitt sekundära objektiv. 9-2
49 av 50 missionpoäng, och jag släppte bara ifrån mig två poäng totalt under turneringen. En tämligen förkrossande seger. Såhär i efterhand får jag väl erkänna att min lista var väldigt mycket hårdare än jag trodde att den var, åtminstone jämfört med motståndet. Framförallt tror jag dock att det handlade om att välja rätt uppdrag vid rätt tillfälle, samt (med all ödmjukhet) att jag är en betydligt bättre (eller åtminstone mer rutinerad) spelare än de flesta andra deltagarna.
Jag vill tacka Tobbe och alla andra på SF Lagus för en mycket trevlig liten turnering. En extra eloge till den unge man (Som jag tyvärr glömt namnet på...) som skötte lottningen (inklusive att se till att ingen behövde spela på samma bord två gånger), trots att han inte spelar 40k själv!