Listor

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
LillePer

Re: Listor

Inlägg av LillePer »

Stand alone quad och coms relay har specifikt rulas som ok på enstaka turneringar i 6th. (Bl.a på fantasia) Kan detta spöka i minnet på folk?
(Inget försök att elda på en diskussion, bara en tanke)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

LillePer skrev:Stand alone quad och coms relay har specifikt rulas som ok på enstaka turneringar i 6th. (Bl.a på fantasia) Kan detta spöka i minnet på folk?
(Inget försök att elda på en diskussion, bara en tanke)
Precis så har det varit på FF när dom bannade fortifications i 6th men endå ville att folk skulle kunna ta dom (mest som anti-flyer).

Jag vill passa på att be om ursäkt om det blev lite väl hetsigt igår också. Daniel verkar ha gått rätt väg så gott han kunnat (och frågat folk omkring sig och arr), problemet verkar snarare kommit av att detta varit ett väldigt stressat beslut.

Arrangörerna har nu bollen inför denna turneringen. Frågan tas upp i svafq just nu, och där tycker 5 av 5 hittills at man inte får det, så i nästa version kommer det stå ett tydligt nej.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Tröger - Apology accepted.

Man kan ta tillfälle i akt här och säga att allt inte är självklart för alla, jag försöker alltid pusha gränserna för 40k givetvis inom ramarna för vad som är lagligt. Jag har aldrig haft och kommer aldrig ha för avsikt att fuska eller tillskansa mig fördelar som bryter mot reglerna. Jag och folk med mig tycker/tyckte vid diskussionstillfället att det verkade som man kunde köpa comms fristående och då gick jag via alla kanaler för mig tillgängliga. Jag blir väldigt irreterad, därav hård ord från min sida, när man sätter sig på hög häst eller direkt startar en anklagelse utan att veta bakgrunden. För att undvika hetska diskussioner framgent rekommenderar jag att man förr en mindre anklagande och mer argumentativ dialog. Det är inte första gången dialoger om regler snabbt spårar ur.
Faktum är att så länge Games workshop skriver regler med mer eller mindre tolkningsutrymme kommer vi ha diskussioner, och det är inte mindre förvirrande att vi i Svea alltid tolkar precis tvärt emot USA's och andra engelsktalande länders tolkningar (dock inte i detta fall då jag inte sett "denna" tolkning tidigare).

Med detta sagt lämnar jag detta bakom mig, jag har inget emot dig personligen Tröger, du är snarare en av mina första go to guys gällande regler och tolkningar.

Arr får kontakta mig och ta en dialog hur vi löser detta, som jag ser det finns det 3 alternativ.

1. Jag får spela med comms då det inte är SWEFaQ för min lista baseras på det.
2. Jag får göra om min lista minimalt - detta kan dock lämna listan i lite tråkigt ställe, då jag behöver kunna manipulera reserver.
3. Jag får göra om listan lite mer än minimalt utan att ändra andemeningen av min lista.

Vilket som är fine för mig men om alternativ 2 väljs så önskar jag VERKLIGEN att detta tas med i den subjektiva kompen, då listan är HELT värdelös om min star kommer in r4.

Med vänliga hälsningar

Papa D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Följande listor har det uppdagats detta fel, en Haemonculus kan inte ta Arcane Wargear och därav inte ha clone field.

ID: 18
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

OK... Nu har jag och min översättarkälla tittat på texten som berörs. Och vi var av varandra oberoende rörande överens:

Man får INTE köpa relay som en egen fortifikation. Den där sista biten "... Or as fortifications in their own right" som har ställt till det, tycker vi syftar till att när den väl är köpt som en uppgradering till en fortifikation så fungerar den som en fortifikation. Dvs. man har coversave bakom etc.

T.ex. man har en aegisline som ger cover. Inom 6" ställer man comms relay:en och kan nyttja 5+ cover även bakom denna förlängning av ordinarie fortifikation.

Under segmentet före, det innehållandes poängkostnader, står det klart och tydligt att följande saker köps som uppgraderingar och att nästa uppslag (det med tvedtydiga word:ingen) endast innehåller reglerna för dessa. Ergo, de skall inte ses som egna fortifikationer.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Då vi har pga text ovan tolkat reglerna emot att köpa en fristående comms relay så jag kontaktat och bett Daniel att ändra i listan vilket han också kommer göra. När Daniel kontaktade mig i frågan var han lite orolig redan från början att OM han glädjeläste så skulle det bli problem, men jag bad honom ändå att skicka in den tänkta listan då alla listor är officiella och därmed kan ändras innan turneringen.

Jag misstänkte tolkningen var felaktigt MEN lät ändå det gå igenom.

Varför då?
1. Säga nej på något jag inte är hundra på hade bara stoppat något som kunde varit ok.
2. Att säga ja men ha möjligheten att fixa i efterhand ger ett mer korrekt utfall i slutändan.

Jag antar därmed att ärendet är avslutat.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Joakim

Inlägg av Joakim »

DA/GK ID 38
Andra Dreadknighten bör kompa -8 till?

Each Nemesis Dreadknight after the 1st additional -8

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

kommer in med ny lista inom kort - bara för transparens vill jag säga nu vad som kan komma att ändras bara för att folk ska kunna ha det med i sina pairings:

1. + defenceline, - mandrakes
2. + bastion - mandrakes
3. - comms, - mandrakes, - nån upgrade, + 1 venoms och + att 4 av 6 venoms köps som formation från coven.

Allt hävdar jag är i linje med små förändringar eller förändringar som är i linje med listan.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker alla dom lösningarna är ytterst acceptabla.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Är redan clearat..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar