SM 2015 - Officiell Turneringsinformation

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Användarvisningsbild
GoB40k

Re: SM 2015 - Officiell Turneringsinformation

Inlägg av GoB40k »

Super heavies/Gargantuans
Alltid senaste reglerna.

Dataslates med IA innehåll
Om det finns dataslates som kräver att du kollar i en IA bok, eller någon regel från FWs hemsida, är denna dataslate inte ok att spela med.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Finns det några andra begränsningar i listbygget än det som står skrivet nu? Jag tänker om det går att köra battle forged enligt BRB så länge det är max komp 1?

Användarvisningsbild
GoB40k

Inlägg av GoB40k »

Nurgle skrev:Finns det några andra begränsningar i listbygget än det som står skrivet nu? Jag tänker om det går att köra battle forged enligt BRB så länge det är max komp 1?
Stämmer bra!

Användarvisningsbild
GoB40k

Inlägg av GoB40k »

Missions uppe!

Newyn

Inlägg av Newyn »

Vad händer om motståndaren inte har troops på mission 4?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Förstår det som att FW får vara med...

Ngt jag skulle uppskatt är om vi kan slippa 'överraskningar' i form av spelar a går till arr med fråga om specifik dubiös figur. Arr. gör tolkning på stående fot och sedan kommer spelare a med konstiga modeller som ingen visste hur de funkade.
Det jag skulle önska är att alla sådana frågor ställdes öppet här i forumet så man kan vara lite beredd på vad som kommer.

Ex. som jag hörde på podcast handlade om Eldar warp Hunter, den skjuter 3 distort barrage, spelaren had fått en 'regel updatering' från fw och spelade den som styrka d.

Saker som detta ser jag gärna att det inte händer här, därför vädjar jag om öppenhet när det kommer till icke GW material där det kan vara oklart hur regler funkar. Ta gärna dessa frågor öppet så man har en chans att hänga med.
I fallet ovan skulle dessutom den nya regeltolkning med sannolikhet påverkat den eventuella kompen, vilket spelaren sannolikt kännt till. Samvete!

Edit
Inser att det står "IA - nej", men jag anser att det jag skrev ovan kan vara god praxis.
Låt oss anta att arret ser alla frågor av denna typen som öppna och publiserar fråga och svar här. Ingen får obehagliga överraskningar vid spelbord och om arr mot förmodan har fel i tolkningar så finns det möjlighet att korrigera.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Att redovisa frågor ställda till arr. och deras svar från arrangören sida tycker jag borde vara praxis även för icke-FW saker. Då slipper man otrevliga överraskningar och kan disskutera eventuella tvetydiga tolkningar innan turneringen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Pappersbåt

Inlägg av Pappersbåt »

Problemet med att ställa frågor öppet på forumet är att man oftast får flertalet svar från många som inte är arrangör. Svaren är ofta även uttryckta/formulerade som direkta svar på frågan när de egentligen bara är åsikter. Kan tänka mig att man då istället hellre skickar frågan privat istället.

Och nu innan det blir en diskussion om demokrati och rätten att yttra sin åsikt osv så vill jag påpeka att jag håller med om att man inte ska blir överraskad av nya rulings/modeller m.m. för att diskussionen inte har skett öppet. Men då skulle man kunna tänka sig att arrangören lyfter de frågor som är ställda privat, som denne själv bedömer vara intressant för alla att känna till, och SEN för man en diskussion. En bieffekter är också att när man för diskussionerna öppet i anmälningstråden så försvinner andra frågor i vimlet som inte blir besvarade (true story).

Mina 2 cents
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.

Användarvisningsbild
GoB40k

Inlägg av GoB40k »

Alla regelfrågor kommer tas här. GoB40k kommer svara på dem. Så nu kan ni sluta diskutera det här.

Newyn skrev:Vad händer om motståndaren inte har troops på mission 4?
Då får du automatiskt 2p. Så ta med dig troops.

fauh

Inlägg av fauh »

GoB40k skrev:Alla regelfrågor kommer tas här. GoB40k kommer svara på dem. Så nu kan ni sluta diskutera det här.

Newyn skrev:Vad händer om motståndaren inte har troops på mission 4?
Då får du automatiskt 2p. Så ta med dig troops.
Hade gärna fått en förtydling på den här punkten. Om jag t.ex. tar en Decurion räknas mina Immortals / Warriors som troops trots att de inte är del av en Combined Arms Detachment? Funderar även på saker som Green Tide där det är 10 units av boys i "en unit". Måste jag döda hela den uniten då för att det ska räknas som att jag har dödat alla hans troops?

Här måste det nog komma en del FAQ / Regelförtydliganden för att det inte ska bli en massa tjafs på turneringen.

Skriv svar