Hellfrost frågor

Regelfrågor och förslag på husregler
Newyn

Hellfrost frågor

Inlägg av Newyn »

Hur fungerar Hell frost när man har Feal No pain/Reanimation protocol?
Kan jag bestämma under min tur att man efter failed save ska ta ett Toughnes test före FnP/RP så att de inte får göra sin FnP/RP? Osäker här hur det blir eftersom de tar ett wound och blir removed from game om de failar. Kan de fortfarande göra FnP/RP?

Hell frost mot Gargatoung Creature.
Hur blir det om de tar ett wound med Hellfrost? 1 FnP eller 1+D3 FnP om de failar save och Toughnes test?

Den första frågan kommer upp i stort sett varje match när jag har Hell Frost och skulle vara bra att få in i SWE FAQ så man slipper leta i gamla trådar.
Andra frågan har ställts tidigare men ingen svarade på den.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Hellfrost frågor

Inlägg av DHettNeck »

Rent på magkänsla så har skulle jag säga att man tar RP/FnP innan testet. Men rent RAW så är det nog spelaren vems tur det är som bestämmer ordningen.

När det kommer till GCs blir det i så fall många FnP.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Newyn

Inlägg av Newyn »

Just därför skulle det fara skönt att det står med i Swe FAQ.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

Från FNP regeln - "On a 5+, the unsaved wound is discounted - treat it as having been saved." Denna mening indikerar att man får ta FNP mot helfrost test.

Mot GMC så blir väl ordningen - Wound - Save - FNP - D3 + 1. Eftersom effekten endast går in efter att man har misslyckats med sitt save/FNP.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Apocswe skrev:Från FNP regeln - "On a 5+, the unsaved wound is discounted - treat it as having been saved." Denna mening indikerar att man får ta FNP mot helfrost test.

Mot GMC så blir väl ordningen - Wound - Save - FNP - D3 + 1. Eftersom effekten endast går in efter att man har misslyckats med sitt save/FNP.
Grejen är att både FnP och Hellfrost triggar samtidigt, när man missat sin save, och då är det upp till den vars tur det är att bestämma ordningen rent RAW.

Så om en model tar ett wound, ska kan den som sköt tvinga denne att slå sitt hellfrost test före FnP, klarar den testet får den så klart sen slå FnP som vanligt.

Dock känns detta inte riktigt rätt i magen, typ på samma sätt som man i 6:th kunde hävda att man i sin egen tur kunde slå sina FnP INNAN motståndaren fick chans att aktivera sitt force weapon.

Tar upp det i SVFAQ.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar